Železnički teretni saobraćaj iz Kine u Evropu se smanjuje, ali se obim pošiljki za Rusiju povećava
Prema podacima UTLC Evroazijske železničke alijanse, obim pošiljki na železničkoj ruti između Kine i Evropske unije je značajno opao poslednji godine. S druge strane, kretanje roba između Srednjeg kraljevstva i Rusije i njenih saveznika raste.
Međutim, poslednje nedelje 2023. i početak 2024. daju nadu da će se obim železnice u Evropi ponovo povećati.Michał PakulnieviczTrans.info Analitičar|03/21/2024ProvidePhoto: AdobeStock_pattilabelle U 2023., obim železnice između Kine i Evrope dostigao je 674.000 TEU (20-stopni kontejneri), što je pad od 1,1 odsto u odnosu na prethodnu godinu. Evroazijska železnička alijansa (ERA), konzorcijum nacionalnih železnica Kazahstana, Rusije i Belorusije koji upravlja 95 odsto teretnog saobraćaja između Kine i Evroazije, izveštava da je obim u 2022. bio 681.000 TEU.
Kao što smo već naveli u analizi teretnog saobraćaja za prvu polovinu 2023. godine, prošle godine je došlo do značajnog pada teretnog železničkog saobraćaja između Kine i Evropske unije. Pad je tada iznosio 49 odsto. Dok je 2022. godine između Srednjeg kraljevstva i EU prevezeno 410,6 hiljada TEU u oba smera, 2023. bilo je samo 211,1 hiljada TEU. Najvažnije rute u odnosima Srednjeg kraljevstva i EU uključivale su vezu od Kine do Poljske sa 117,6 hiljada TEU (smanjenje od 34 odsto u odnosu na prošlu godinu) i od Nemačke do Kine, gde je upoređeni obim pao za više od 45 odsto na 58,3 hiljade TEU u odnosu na prethodnu godinu. Jaka pozicija Poljske na Novom putu svile je podvučena i činjenicom da se tri najvažnija ruta od Srednjeg kraljevstva do EU završavaju u Malaševici. Godine 2023. postojale su tri sledeće rute: Sian (44.500 TEU), Čengdu (28.800 TEU) i Čongking (17.800 TEU).
Što se tiče strukture prevezene robe između Kine i EU 2023. godine, elektronska i komunikaciona oprema činila je 18 odsto ukupnog obima, mašine i električne mašine 14 odsto, motorna vozila 12 odsto, a plastični proizvodi 8 odsto. procenat. Ovo veoma podseća na strukturu iz 2022. godine, s tom razlikom što je udeo automobilskog sektora značajno povećan, sa 8 odsto na 12 odsto. Pad prema Evropi delimično je nadoknađen značajnim povećanjem trgovine između Kine i zemalja Evroazijske ekonomske zajednice (EAEU). Od posebnog značaja je bio značajan porast obima iz Srednjeg kraljevstva u Rusiju i Belorusiju.U 2023. godini u EAEU je prevezeno 462,9 hiljada TEU, što odgovara povećanju od 71 odsto u odnosu na obim iz 2022. godine. Drugi važan razlog za pad ukupnog obima železničkog saobraćaja iz Kine bio je pad cena tereta za kontejnerski transport u 2023. Od sredine 2020. do sredine 2022. cene su tamo bile na veoma visokom nivou usled buma pandemije. . Ovo je takođe pogodovalo železničkom saobraćaju, gde su cene tereta bile na znatno nižem nivou. U 2023. železnica više nije bila privlačna u poređenju sa pomorskim saobraćajem.
Železnički saobraćaj ima koristi od sukoba u Crvenom moru Situacija se značajno promenila u poslednjih nekoliko nedelja. Krajem 2023. i početkom ove godine došlo je do značajnog povećanja cena pomorskih kontejnera kao rezultat krize na Crvenom moru izazvane napadima milicija Huti. UTLC ERA naglašava da je železnički transport mnogo stabilniji u pogledu dostupnosti i predvidljiviji u pogledu troškova. Januarske brojke pokazuju da je kriza na Crvenom moru koja traje od decembra, što je dovelo do dužeg vremena putovanja u Evropu i većih troškova, doprinela većem interesovanju za železnički saobraćaj. U januaru 2024. obim prema EU bio je samo 2,47 odsto ispod prošlogodišnje vrednosti od 20,8 hiljada TEU. Poboljšanje je uglavnom zbog sve veće trgovine između Kine i Poljske. Iz Kine je u Poljsku železnicom stiglo 14,5 hiljada TEU – 36,2 odsto više nego godinu dana ranije.
To je odgovaralo skoro 70 odsto ukupne bilateralne trgovine između Srednjeg Kraljevstva i EU. Međutim, nije došlo do porasta izvoza iz Nemačke u Kinu. Ovde je obim bio 69 odsto manji nego prethodne godine i iznosio je samo 2.000 TEU. Ovo potvrđuje najnovije PMI vrednosti za nemačku industriju, koje ukazuju na nizak unos porudžbina (uključujući izvoz). UTLC ERA očekuje da će tekuća godina doneti povećanje obima u odnosu na prethodnu godinu.
„Napetosti u Crvenom moru, koje je od velikog značaja za pomorski saobraćaj, mogle bi da povećaju potražnju za železničkim saobraćajem 2024. godine. Evroazijska veza bi mogla dobiti više saobraćaja zbog destabilizacije mora“, navodi kompanija u godišnjem izveštaju.
Pročitajte više na: https://trans.info/de/china-und-indien-investieren-massiv-in-hafenentvicklung-380422