Troškovi za željezničke kompanije su porasli posle sukoba u Ukrajini, prema tim udruženjima, cijene struje već su se udvostručile u prosjeku. Neke zemlje su svjedočile desetostrukom povećanju. To dovodi u opasnost trenutne cijene karata i cijenu isporuke i, produženjem, modalnog zaokreta i klimatskih ambicija EU.
„Željeznice treba identifikovati kao stratešku uslugu, koja bi kao kratkoročnu mjeru trebalo da bude prioritet u snabdijevanju pristupačnom energijom. Veći broj teretnih vozova i putničkih vozova na željeznici poboljšaće energetski balans EU. To je važno u trenutnoj energetskoj krizi i pomoći da se smanji energetska zavisnost EU od uvezenih fosilnih goriva“, tvrdi izvršni direktor CER Alberto Mazzola. Prema PODACIMA CER-a, energija iznosi „otprilike 10-20 odsto osnovice troškova željezničkih operacija“.
Ranije ove nedelje, Mrežna železnica u Velikoj Britaniji saopštila je da će kombinovani troškovi obezbjeđivanja električne energije na mreži i svi ostali troškovi goriva za infrastrukturne vozove, pomoćna vozila i prostorije, u narednoj godini, prvi put doseći više od milijardu funti (1,2 milijarde evra). Cifra na naslovnoj strani predstavlja dvostruko veće povećanje troškova u odnosu na bilo koju prethodnu godinu.
Velika Britanija, međutim, nije jedina koja je iložena veliki troškovima energije, s obzirom da željezničke kompanije u okviru EU takođe osjećaju uticaj visokih cijena. Pored racionalnog straha da bi situacija mogla da dovede do obrnutog modalnog zaokreta, željeznički operateri kao što je LTG Cargo objavljuje jednako zabrinjavajuće informacije o porastu troškova, cijena dizel godiva je u stalnom porastu, zato pozivaju na posebne propise o cijenama, posebno za međumodalni transport, u pogledu neuspješne održivosti i zelene strategije tranzicije.
Ranije ove nedelje UIRR je takođe naglasio značaj podrške kombinovanim i intermodalnim transportnim operaterima, s obzirom da bi suprotno potencijalno moglo da rezultira visokim troškovima, malim prihodima i neravnomjernom konkurencijom, ne samo za sada, nego i u budućnosti.
U Švajcarskoj, Federalna kancelarija za saobraćaj (BAV) nedavno je prilagodila svoj model cijenama željezničke električne energije, što je omogućio uspostavljanje fiksne cijene najmanje četiri godine. Inicijativa je preduzeta sa SBB Energy, snabdjevačem željezničke električne energije za švajcarske Federalne železnice, ali novi model stupa na snagu tek 2025. godine, pa samim tim neće učiniti mnogo za trenutnu situaciju. SBB Energy trenutno može da podnese zahtjev jednom godišnje tražeći da promijeni cijenu.