Usvojen je novi evropski zakon koji omogućava izvršnim službenicima da izriču novčane kazne širom Evrope zbog tahografskih prekršaja ili vremena vožnje. Zakon je stupio na snagu 22.05.2024 godine Zakon EU 2024/1258, što predstavlja prvu izmenu Uredbe EZ 561/2006 od 2020. godine. Promjene su u to vrijeme bile potrebne zbog paketa mobilnosti. Trenutne promjene rezultat su ex post evaluacije ove Uredbe. Iako se amandmani uglavnom odnose na povremeni putnički prevoz drumom, oni takođe sadrže neka važna prilagođavanja za teretni prevoz.
Jedna od najvažnijih promjena odnosi se na sistem kazni za povrede tahografa. Ranije su sankcije mogle biti uvedene samo u zemlji u kojoj se prekršaj dogodio. Međutim, nakon presude Suda pravde Evropske unije (9. septembar 2021. godine, predmet C-906), utvrđeno je da se kazne mogu izreći za kršenje propisa o radnom vremenu vozača bez obzira na lokaciju kršenja, ali ne i za kršenje Uredbe 165/2014 (EU), koja reguliše rad tahografa.
Nova uredba sada omogućava izricanje novčane kazne u bilo kojoj državi članici Evropske unije. To znači da inspektor u bilo kojoj zemlji EU može da kazni vozača zbog toga što nije registrovao granični prelaz ili zbog grešaka u ručnom ulasku. Uredba (EU) 2024/1258 omogućava inspektorima da izreknu kazne za povrede vezane za tahograf koje su se dogodile u poslednjih 28 dana, bez obzira na to gde je povreda počinjena.
Država članica ovlašćuje nadležna tijela da izreknu kazne poduzeću ili vozaču za povredu ove Uredbe ili Uredbe (EU) br. u skladu sa novim zakonom.
Takođe je dobro znati da će se od 1. januara 2025. godine, za šest meseci, inspekcije pored puta odnositi na povrede u proteklih 56 dana umesto na sadašnjih 28 dana.
Transportne kompanije moraju biti svesne toga i blagovremeno preduzeti neophodne mere kako bi se uskladile sa ovim novim propisima.
Vreme dokazivanja rada – Tacho pomjera se sa 28 na 56 dana.
Od 31. decembra 2024. godine menja se period za koji vozači moraju da dostave dokumenta tokom provere pored puta (član 36 u Evropskoj tačo uredbi). To će biti 56 dana umjesto 28 dana. To je saopštio TLN.
Vozači sa digitalnim tahografom ili pametnim tačom mogu nastaviti da koriste trenutnu vozačku karticu do datuma završetka na vozačevoj kartici. U svakom slučaju, ova vozačka kartica sadrži sve aktivnosti vozača u proseku šest meseci.
Otisaka
Jedini izazov za izvršioce je da je na G1 i G2V1 karticama ograničen broj registrovanih kodova država i nove funkcionalnosti pametnog tacho 2 (G2V2) nisu prisutne. Naravno, ovo je još uvijek na memoriji G2V2 tahografa.
Od 31. decembra 2024. vozači moraju da nose ispis napravljen u kontekstu člana 12. ili drugih ispisa i/ili dokumenata 56 dana umesto 28 dana. Tek nakon ovog perioda dokumenti se moraju dodati tahografskoj administraciji kako bi bili kompletni.
Vozačka kartica
Ne postoji obaveza i mogućnost da se ranije obnove vozačke kartice. Vozačka kartica se može zamijeniti samo u slučaju krađe, gubitka i kvara. Međutim, važno je napomenuti da je prilikom zamene vozačke kartice krajnji datum isti kao i kod izgubljene, ukradene ili neispravne vozačke kartice.