Tržište kamiona i prikolica ostaviće za sobom izuzetan period ograničenja proizvodnje i zaustavljanja porudžbina 2023. godine. U kombinaciji sa velikom potražnjom za transportom tokom pandemije, to je dovelo do nedostatka kapaciteta i gomilanja opreme. Od leta 2022. godine, nestašica čipova i drugih delova se smanjila, a proizvođači su uspeli da povećaju proizvodnju. Na primer, DAF i dalje proizvodi na rekordnom nivou. Sa ovim sustizanjem, broj novih registracija kamiona povećaće se za više od 2023 odsto u 20. godini, dok se priliv novih porudžbina već neko vreme smanjuje. Ciklično osetljivije registracije prikolica već pokazuju preokret u 2023. godini (-13 odsto) nakon rekordne godine 2022. godine.
Investiciona klima unazad, ali „meko sletanje“ očekuje se za prodaju kamiona 2024. godine
Zbog preokreta na transportnom tržištu i pada investicione klime u sektoru, 2024. godina će izgledati drugačije. Kombinacija pada potražnje za transportom, naglo povećanih kamatnih stopa i trajno viših cijena za nove kamione i prikolice osigurava da transporteri prođu na to mjesto. To je takođe izazov za više od polovine kompanija da upravljaju osobljem flote. Ipak, kočnica za investicije sigurno neće biti pritisnuta previše kamionima. To je uglavnom zbog toga što pritisak na zeleno raste zbog propisa, dok je flota dodatno zastarela i još uvek postoji zamena potražnje u bačvi. Očekuje se da će registracije novih kamiona pasti 2024. godine (-12 odsto), ali neće tržište propasti.
Dve trećine flote kamiona više neće moći da uđe u gradove na neodređeno vreme
Isporuka sa nultom emisijom u gradovima dolazi. Od početka 2025. godine, najmanje 30 holandskih opština preći će u zone sa nultom emisijom za isporuku robe u centru grada. Istovremeno, udeo „mladih“ vozila je istorijski nizak. 32 odsto trenutne flote kamiona (više od 19.000 kamiona) imaće najviše pet godina početkom 2023. godine i trenutno će mu biti dozvoljeno da uđe u zone nulte emisije bez izuzeća. To takođe znači da više od dve trećine nije dozvoljeno da to uradi. Kao rezultat toga, isporuka bez emisija za transportere i njihove klijente već igra važnu ulogu u investicionoj agendi. U praksi, veći trgovci i njihovi transporteri posebno žele da se prebace na električnu energiju, ali ne žele svi klijenti dodatno da plate za to. Postoje i kompanije koje za sada naginju dizelima i odlučuju se za odlaganje.
Greening dobiva kontrolu na tržištu kamiona – flota električnih kamiona za 1.000 ove godine
Holandska flota kamiona sa nultom emisijom moraće da naraste na najmanje 12.000 kamiona u narednih šest godina za isporuku u unutrašnje gradove 2030. godine. Podstaknut subvencijama i serijskom proizvodnjom od strane proizvođača, priliv se sada ubrzava i krećemo ka više nego trostrukom odnosu na 1. godinu sa više od 000.2022 električnih kamiona. Tri pretplate na raspoloživu subvenciju početkom 2023. godine takođe ukazuju na to da je interesovanje tu. Istovremeno, mali i srednji prevoznici posebno se bore sa tranzicijom zbog većih troškova i potrebne infrastrukture za punjenje. Veći klijenti kao što su supermarketi koji će (će) izveštavati o emisijama CO2, takođe preuzimaju vodeću ulogu u tome sa svojim transporterima i prvi su koji će primeniti električne kamione. Koliko će prodaja nastaviti da raste 2024. i 2025. godine zavisiće od subvencija koje će onda doći od ostvarivanja budućih prihoda od nameta za kamione. Dodatna kontrola CO2 u nametu za kamione od 2026. godine pa nadalje može ubrzati rast. Budući da su putovanja iz Holandije sve kraća i kraća, 80 odsto udaljenosti sada je maksimalno 150 kilometara i samim tim na dohvat ruke električnih kamiona. Istovremeno, ambiciozne obaveze smanjenja CO2 za proizvođače osiguravaju povećanje proizvodnje u narednim godinama.
Duže planiranje unapred potrebno za nesmetanu tranziciju sa nultom emisijom
Prelazak na električna vozila za distribuciju i potrebna ulaganja u infrastrukturu za punjenje zahteva dugoročnu viziju kompanija u pogledu veličine budućeg voznog parka i povezane potražnje za električnom energijom. Machiel Bode, bankar sektora Transport & Mobility: „Flote transportera će se radikalno promeniti uvođenjem urbanih zona nulte emisije i važno je da su objekti za punjenje i mrežna veza povezani sa ovim. Za to morate znati unapred kada želite da koristite električne kamione i koliko brzo će park rasti. To zahteva od kompanija da pogledaju najmanje 5-10 godina unapred za investicionu agendu.“
https://www.ttm.nl/tr