Kompanija za IT i teretnu tehnologiju Timocom objavila je transportni barometar za 2. kvartal 2024. godine. Prema izveštaju, širom Evrope generisano je dvostruko više ponuda za prevoz tereta nego u istom periodu 2023. godine (+101 posto) i 53 posto više nego u Q1/2024. Kao i prethodne godine, maj je pokazao rekordan nivo obima tereta (+112 posto u odnosu na 2023. godinu) i dostigao novi godišnji nivo sa prosečnim udelom tereta od 81 posto. Broj ponuda prevoza u nemačkom domaćem saobraćaju u drugom kvartalu bio je za 66 odsto veći nego u istom kvartalu prethodne godine. U poređenju sa prvim kvartalom, broj domaćih ponuda takođe se povećao za dve trećine.
Postoji nedostatak kapaciteta za kratkoročne transporte
Prema Timokomovim rečima, u mesecu maju, pored mnogih državnih praznika, svake godine postoji i posebno velika potražnja za prevozom. Da bi se izborili sa takvim vrhovima, neophodni dodatni kapaciteti uglavnom se traže na razmeni tereta, saopštila je kompanija sa sedištem u Erkratu. Špediteri i teretni prosleđivači, koji inače uglavnom koriste partnere za fiksni transport, takođe sve više postavljaju naloge za transport u ovoj situaciji. „Cene ponuda u berzama prevoza su onda obično unosnije od fiksnih uslova“, objašnjava Gunar Gburek, šef za poslovne poslove u Timokomu. „Prevoznici često nisu voljni da svojim korisnicima obezbede veći kapacitet po komparativno niskim cenama prevoza. Stoga mnogi klijenti počinju da nude otvorene transportne naloge na berzama tereta.“
Uska grla zbog manjka vozača i nesolventnosti
Nestašica vozača i povećanje insolvencije doprinose usko grlu kapaciteta na tržištu transporta. Na tržištu Timokoma, nakon pada ponuda za teretni prostor za 28 posto u 1. kvartalu 2024. godine, kapaciteti kamiona su dodati u 2. kvartalu 2024. godine još tri posto manje nego prethodne godine. „Veća potražnja i rastuće cene zapravo podstiču prevoznike da izgrade nove kapacitete. Međutim, loša infrastruktura i nemerljiva upotrebljivost novih tehnologija pogona čine da mnogi oklevaju“, objašnjava Gunar Gburek. „To bi moglo da dovede do mogućeg zastoja u ekonomiji zbog nedostatka kapaciteta.“
Nude cene i ponude fluktuiraju
Unutar Nemačke, tražene cene prekinutih ponuda prevoza u drugom kvartalu 2024. godine bile su između 1,61 evra/km i 1,83 evra/km po nedeljnom proseku, u zavisnosti od trenutne potražnje. Prosečna cena u drugom kvartalu bila je za 13,9 posto veća od tražene cene u istom kvartalu prethodne godine. Nasuprot tome, predlozi cena prevoznika u drugom kvartalu pokazali su prosečne vrednosti do 1,93 evra/km. U nedeljama sa velikom potražnjom, tražena cena domaćih nemačkih tura značajno je porasla. To je povećanje od 17,4 posto u odnosu na 2023. To znači da postoji jasna razlika između cena ponude i potražnje. „Na kraju, obe strane će se verovatno složiti u sredini“, komentariše Gunar Gburek.
Timokom: Evropski odnosi pod manjim pritiskom
Posmatrajući sve evropske rute, prosečna cena ponude bila je 1,60 evra/km. Predlozi cena za međunarodne transporte, s druge strane, u proseku su iznosili do 1,58 evra/km i samim tim gotovo po istoj ceni kao i cena ponude. Ovde razlika nije bila tako jasna, jer duži, prekogranični putevi obično omogućavaju nižu cenu po kilometru, a troškovi za dizel i putarinu variraju u zavisnosti od regiona.
Tržište transporta: Ovo je prognoza za Q3/2024
Prognoza Timokoma za 3. kvartal 2024. pretpostavlja pad potražnje na tržištu transporta. Zbog toga se očekuje da će prosečan odnos teretnog i teretnog prostora u tradicionalno slabijim letnjim mesecima jula i avgusta biti ispod 70:30. Tek od septembra pa nadalje, sa pogledom na naredni božićni biznis, verovatno će ponovo doći do sezonskog rasta ponuda prevoza. Udeo tereta u Timokomovog transportnom barometru bi potom ponovo mogao da premaši 75 posto i ponovo se približi vrednostima iz 2022. godine.
https://www.eurotransport.de/artik