Nova elektro-vozila, uključujući električne automobile, vjerovatno bi uskoro mogla da postanu protagonisti u evroazijskom željezničkom teretnom transportu. Kinesko ministarstvo trgovine otkrilo je novu strategiju kako bi se omogućio dugo očekivani transport električnih vozila putem vozova „Put svile“, nakon povećanja izvoza od 90 procenata na godišnjem tržištu u prvih sedam mjeseci 2022. godine.
Li Fei, pomoćnik kineskog ministra trgovine, naglasio je da električni automobili postaju ključni izvozni proizvod u trgovini za Kinu. Kao rezultat toga, kineska Vlada je voljna da „nastavi da radi sa relevantnim odjeljenjima na podršci novim kompanijama za električna vozila da ubrzaju izgradnju prekomorskih marketinških i mreža usluga posle prodaje, i povećaju napore za promociju brenda“. Povrh ovih, spremni su da „istraže i prošire kanale izvoznog transporta i transportuju nova električna vozila žlezničkim vozovima iz Kine za Evrope“.
Nova era za opasnu robu na Putu svile?
Sa sve većim brojem električnih automobila proizvedenih u Kini, potražnja za električnim vozilima proizvedenim u Kini u Evropi je već nekoliko godina u porastu. Međutim, do sada ih kineska vlada izvozila ih je samo pomorskim transportom.
Do danas željezničkim saobraćajem – vozovima nije bilo dozvoljeno da prevoze električna vozila na „Putu svile“, kao direktna posljedica toga što je Kina zabranila transport opasnog tereta željezničkim transportom. Budući da, električni automobili sadrže baterije, koje sadrže litijum, koji se smatra opasnom materijom, Klasa 9, RID/ADR. Smatra se da to predstavlja rizik prilikom transporta u unutrašnjosti Kine. Ipak, transportne kompanije, kao što su DB Cargo Eurasia i GEFCO, godinama pokušavaju, guraju i lobiraju kod kineske Vlade da im omogući trasnport električnih automobila i baterija u željezničkim transportom.
Prije nekoliko mjeseci, kompanija za osiguranje tereta TT Club tvrdila je da će se litijumske baterije prebaciti na druge vidove transporta kao što je željeznički. Nakon „eksponencijalnog povećanja potražnje za tržištem litijumskih baterija za najrazličitije proizvode, uključujući električna vozila“. Drugi razlog zbog kojeg se električni automobili i baterije okreću željeznici bio bi porast broja požarnih incidenata na brodovima koji prevoze takve proizvode, što je navelo brodare da preispitaju svoje opcije, navodi TT Klub.
Uzimajući u obzir rastuću potražnju i bezbjednosne zabrinutosti, Čini se da Kina povlači novu politiku prema tim proizvodima, a kao rezultat bi mogao uskoro da bude, prvi put da ih transportujemo željezničkim transportom, evroazijskim vozovima. Kako se „Put svile“ sve više mijenja, trenutno se vidi potpuno novo tržište sa ogromnim potencijalom. Električni automobili transportovani zelenom željeznicom mogli bi da transformišu globalne lance snabdijevanja; međutim, industrija bi trebalo strpljivo da sačekamo implementaciju odluke.