TIR karnet i procedure
Ciljevi i principi TIR sistema
Od 1975. godine pod nadležnošću Ekonomske komisije za Evropu Ujedinjenih naroda (UN/ECE) usvojena je Carinska konvencija o međunarodnom prevozu roba pod okriljem TIR karneta. Bila je to revizija Konvencije iz 1959. godine, koja je, uvođenjem oslobađanja od taksi na uvezena vozila, uspostavila da roba koja se prevozi u odobrenim vozilima ne smije biti predmet carinskih taksi ili carinskih provjera. Revizija je bila potrebna zbog tehnološkog napretka u prevozu (pojavljivanje pomorskih kontejnera, kopnenih kontejnera i polukontejnera) i povećanja iskustva u funkcioniranju sistema.
TIR konvencija ima 61 ugovornu stranu, uglavnom u Evropi, Bliskom Istoku i Centralnoj Aziji i primjenjuje se u 47 zemalja: Albanija, Austrija, Azerbejdžan, Bjelorusija, Belgija, Bosna i Hercegovina, Bugarska, Hrvatska, Češka, Cipar, Danska, Estonija, Finska, Francuska, Gruzija, Njemačka, Grčka, Mađarska, Iran, Irska, Izrael, Italija, Jordan, Kazahstan, Kirgistan, Kuvajt, Latvija, Litva, Luksemburg, Maroko, Holandija, Norveška, Poljska, Portugal, Republika Moldavija, Rumunjska, Ruska Federacija, Slovačka Republika, Slovenija, Srbija, Španjolska, Švedska, Švicarska, Bivša Jugoslavenska Republika Makedonija, Tunis, Turska, Ukrajina, Velika Britanija, Uzbekistan, Crna Gora.
Slika11: Oznaka TIR table
Karnet TIR (franc. Transport International par la Rout) je carinski dokument kojim se pojednostavljuju carinske formalnosti u međunarodnom prevozu robe. Nadzor i postupak nad drumskim prevoznim sredstvima, kontejnerima i robom u režimu karneta TIR određuje se „Carinskom konvencijom o međunarodnom prevozu robe na osnovu karneta TIR“.
Tradicionalnim načinom, prilikom prelaska teritorija jedne ili više zemalja u pogledu međunarodnog prevoza robe drumom, carinske uprave svake zemlje primjenjivale su nacionalne kontrole i procedure. One su varirale od zemlje do zemlje. Međutim, većinom su ove procedure uključivale i kontrolu tereta na svakoj nacionalnoj granici i nametanje nacionalnih zaštitnih mjera (garancije, obaveznica, depozit, itd..) radi pokrivanja potencijalnih taksi i poreza zbog rizika dok su robe u tranzitu kroz teritorij svake zemlje.
Sistem TIR je napravljen kako bi maksimalno olakšao međunarodno kretanje robe pod carinskim žigom. Sistem tranzitnim državama garantira pokrivanje carina i poreza u slučaju zloupotrebe (krijumčarenja).
16.1.2. Pogodnosti TIR sistema
Sistem TIR nudi pogodnosti za sve karike u lancu međunarodnog tranzitnog prevoza robe:
- Prednosti za prevoz i trgovinu (opštenito):
- Smanjuje troškove prevoza smanjujući formalnosti i kašnjenja u tranzitu;
- Olakšava kretanje u tranzitu primjenom standardizirane regulative i dokumentacije;
- Kao krajnji rezultat, potiče razvitak međunarodne trgovine.
- Prednosti za prevoznike:
- Roba se kreće preko međunarodnih granica s minimalnim ometanjima i stajanjima, kašnjenja i troškovi prevoza su smanjeni;
- Dokumenti su pojednostavljeni i standardizirani;
- Nema potrebe za depozitom (garancijom) na granicama tranzitnih država.
- Prednosti za carinski sistem:
- Garantirano plaćanje carinskih i poreskih pristojbe u slučaju zloupotrebe (do 50.000 $);
- Samo „bona fide“ prevoznicima je dozvoljeno korištenje TIR karneta – čime se povećava sigurnost sistema;
- Smanjena je potreba fizičke kontrole robe u tranzitu;
- Sistem olakšava carinsku kontrolu i popratnu dokumentaciju.
Vozila i kontejneri moraju zadovoljavati određene uslove kako bi mogli prevoziti robu međunarodnom prevozu s oznakom TIR.
Vozilo mora biti građeno tako da:
- Roba ne može biti izvađena ili unesena u zatvoreni dio vozila bez ostavljanja vidnih tragova pokušaja ili bez povrede carinskih obilježja;
- Carinska obilježja se mogu lako i uspješno staviti;
- Ne sadrži skriveni prostor u kojem bi se roba mogla sakriti;
- Svi prostori u koje se može staviti roba su pristupačni za carinski pregled.
Kontejner mora biti:
- Potpuno ili djelomice zatvoren tako da tvori spremnik za robu;
- Trajne i dovoljno čvrste građe za višekratnu upotrebu;
- Posebno namijenjen olakšanju prevoza robe jednim ili različitim prevoznim sredstvima bez posebnog prekrcaja robe;
- Namijenjen lakom manipuliranju;
- Napravljen tako da se lako puni i prazni;
- Untrašnje zapremine jedan ili više kubičnih metara.
Za vozilo ili kontejner koje ispunjava uslove izdaje se „Uvjerenje o odobrenju za prevoz robe pod carinskim obilježjem“, s rokom valjanosti od dvije godine. Na vozilo ili kontejner mora biti stavljena tabla TIR s prednje i zadnje strane. Tabla sadrži bijela slova na plavoj podlozi, a njene su dimenzije 400 × 250 mm.
TIR sistem se zasniva na pet principa:
- Sigurna vozila i kontejneri
Roba se mora prevoziti u zapečaćenim kontejnerima, robnim odjeljcima ili u kamionima odobrenim od carinskih uprava, koji se moraju odobriti svake dvije godine.
- Međunarodni lanac garancija
Međunarodni centralizirani lanac garancija u korist carinskih uprava koji osigurava eventualni gubitak poreza od svih neregularnosti u TIR proceduri.
- TIR karnet
Robe su popraćene TIR karnetom: kontrolni dokument koji su prihvatile carinske uprave zemalja polaska, tranzita i destinacije. TIR karnet sadrži sve detalje o teretu, vlasniku TIR-a, asocijaciji koja ga je izdala, o nadzoru svih kontrolnih operacija koje je poduzela carinska uprava.
- Međusobno priznanje carinskih kontrola
Međunarodno priznanje kontrola provode carinske uprave i na polasku i na destinaciji. U praksi znači, nije potrebno kontrolišenje robe od strane carinske uprave zemlje tranzita.
- Kontrolni pristup
Pristup TIR sistemu za nacionalno izdavanje i garantiranje asocijacijama su dale kompetentne nacionalne vlasti, dok prevozni operateri ostvaruju pristup kroz nacionalne carinske uprave i nacionalne asocijacije.
16.2.1.1. Međunarodni sistem osiguranja
U svrhu postizanja tog cilja konvencija postavlja standarde konstrukcijskih postupaka i postupke odobravanja. Roba se može prevoziti pod okriljem TIR karneta samo, ako je drumsko vozilo ili kontejner odobren prema tim kriterijima.
Drugi osnovni element TIR tranzitnog postupka je njegov međunarodni sistem osiguranja. Taj sistem je smišljen kako bi osigurao da carina i porezi koji su podložni riziku tokom tranzita budu pokriveni u svakom trenutku od nacionalne osiguravajuće udruge, ako TIR prevoznik nije dostupan kao odgovoran za njihovo plaćanje.
Djelovanje TIR sistema osiguranja je pouzdano. Svaka udruga koja predstavlja prevoznike u pojedinoj zemlji i priznato je od carinske službe te zemlje, jamči plaćanje unutar te zemlje za iznos svih carina i taksi koje treba platiti u slučaju bilo koje nepravilnosti tokom primjene TIR postupka.
Nacionalna osiguravajuća udruga osigurava plaćanje carina i poreza za nacionalne ili strane prevoznike pod okriljem TIR karneta, koji je izdan od njegove nacionalne osiguravajuće udruge ili od udruge u nekoj drugoj zemlji.
Carinskim vlastima je savjetovano da maksimalni iznos osiguranja koji se naplaćuje od garantnog udruženja za svaki TIR karnet bude maksimalno 50.000 $. Za duhanski/alkoholni TIR karnet maksimalni iznos je 200.000 $.
Svaka zemlja zato ima prednost za sve TIR prevoze unutar svoga teritorija, što se tiče osiguranja danog na svojoj teritoriji. Zato postoji nacionalni partner kome se carinske vlasti mogu obratiti u slučaju neregularnosti.
Sistem se zato može smatrati nastavkom nacionalnih tranzitnih prevoza baziranih više na međunarodnim, nego na nacionalnim mjerama i predstavlja prevoz pod pokrićem međunarodno važećeg osiguranja.
TIR konvencija definisa nekoliko učesnika:
- Carinske uprave;
- Nacionalne garatne asocijacije;
- Vlasnik TIR karneta: prevozni operateri;
- Ujedinjeni narodi – ekonomska komisija Ujedinjenih naroda za Evropu (UN ECE) nadležna je za održavanje i reviziju TIR konvencije u skladu sa praktičnim potrebama, ali i za usvajanje izmjena radi preventivnog i adekvatnog odgovora na nove tehnike kriminala;
IRU – je administrator TIR konvencije i posjeduje nadležnosti i obaveze preduzimanja potrebnih koraka kako bi se osiguralo da asocijacije i operateri prevoznici koriste standardne i sukladne primjene TIR konvencije. IRU ima finansijsku odgovornost zaštite garantnih asocijacija. Ova odgovornost je podržana šemom osiguranja koja se zove TIR Garantni lanac IRU.
Tok poravnanja plaćanja potraživanja:
- IRU plati jamstvenoj asocijaciji;
- Jamstvena asocijacija plaća Carinskoj upravi;
- Međunarodni fond osiguranja (IPA) refundira IRU;
- Nacionalna osiguravajuća kompanija refundira IPA.
Nacionalna osiguravajuća kompanija traži kompenzaciju od prevoznog operatera ako je počinio značajan prekršaj TIR konvencije i/ili pravila IRU.
Postoji cijela lista propisa koji opisuju odgovornosti carinskih uprava s ciljem osiguranja sigurnog tranzita: kontrola na polascima, na putu, na destinaciji, akcije u slučajevima neregularnosti, vrijeme neophodno za obavještavanje jamca, odobravanje kamiona i kontejnera, itd.
16.3.2. Nacionalne garatne usluge
Prema TIR konvenciji, neophodno je postojanje jamca takozvane asocijacije koja ima dvije uloge:
- Ona ima nadležnost izdavanja TIR karneta operaterima kojima je dopuštena upotreba TIR sistema;
- Ona mora garantovati nastale obaveze u svojoj vlastitoj zemlji, bez obzira je li TIR karnet izdala ona ili strana asocijacija sve dok su one udružene u istu međunarodnu organizaciju – Međunarodnu uniju drumskog prevoza IRU.
Obrazac TIR karneta štampa se na francuskom jeziku, dok se na koricama uz francuski nalazi i engleski prevod. Sastoji se od korica narandžaste boje s osnovnim podacima, talona 1/2, odgovarajućeg broja listića 1 i 2, te obrasca zapisnika o uviđaju. Broj listića u karnetu zavisi o broju otpremnih i odredišnih carinarnica (jedan par za svaku carinarnicu) i broju zemalja provoza (jedan par za svaku zemlju), pa postoje dvije vrste karneta: sa 6 listića (za provoz između dviju zemalja) i sa 14 listića (za provoz preko jedne ili više provoznih zemalja).
Korice TIR karneta na prednjoj strani sadrže podatke o izdavaocu, prevozniku i vozilu ili kontejneru. Na zadnjoj strani korica su pravila za upotrebu na francuskom jeziku, a na prvoj strani zadnjeg lista korica je prevod pravila na engleski jezik.
Talon 1/2 sadrži manifest robe i rubrike predviđene za službenu upotrebu i ovjeru carinarnica. On trajno ostaje u sastavu karneta.
Listić 1 odvaja otpremna, odnosno ulazna usputna carinarnica. Perforacijom je odvojen od kupona koji trajno ostaje u karnetu. Sadrži manifest robe i rubrike predviđene za službenu upotrebu. Ovjeravaju ga otpremna odnosno ulazna usputna carinarnica.
Listić 2 odvaja odredišna, odnosno izlazna usputna carinarnica. Perforacijom je odvojen od kupona koji trajno ostaje u karnetu. Obrazac zapisnika o uviđaju predviđen je za slučaj oštećenja carinskih obilježja, robe ili vozila. Zapisnik o uviđaju sastavljaju carinarnica ili drugi nadležni organ na zahtjev prevoznika.
Raspored značenja polja od 1-17 navedenih listića je u svim listovima posve jednak, te s pomoću indiga prilikom popunjavanja ovih polja popunjava i potreban broj ostalih kupona (bijele i zelene boje). Polja 1 do 15. popunjava nosilac karneta prije njegovoga predočenja polaznoj carinarnici.
Svi podaci moraju biti čitljivo ispunjeni pisaćim strojem, pisačem ili hemijskom olovkom, te moraju biti vidljivi na svim listovima. Navodi u karnetu ne smiju se brisati ili pisati jedne preko drugih, već se ispravke unose na način da se pogrešan podatak precrta, te pored njega upiše ispravan podatak. Uz svaku takvu ispravku mora biti potpis onoga koji tu ispravku upisuje, te ovjera carinskih organa.
Kupon broj 1 (bijele boje) namijenjen je carinskim organima u polaznoj carinarnici prilikom otvaranja TIR karneta, te usputnim ili izlaznim carinarnicama. Polazna carinarnica u kojoj se postupak TIR započinje, ispunjava i ovjerava karnet na svim priloženim kuponima i njihovim talonima (rubrike 16 i 17, te 18 do 23 karneta), dakle carinski službenik stavlja potpis i pečat na kraju manifesta i svih kupona koji se nalaze u karnetu. Ukoliko ima veći broj polaznih carinarnica, ove rubrike popunjava tek posljednja polazna carinarnica. Polazna carinarnica ujedno odvaja i pohranjuje u svojoj arhivi prvi kupon broj 1, a ostale ostavlja i predaje prevozniku, no ostavljajući ovjereni talon toga kupona unutar karneta. Kako se ovdje radi o početku postupku provoza, polazna (u pravilu granična) carinarnica evidentira TIR karnet u kontrolnik 420 (kontrolnik početnih provoznih postupaka).
Kupon broj 2 (zelene boje) koristi izlazna ili odredišna carinarnica, koja ispunjava preostala polja 24 do 28, i ovjerava. Pri tome donji, manji dio kupona šalje preporučenom poštom polaznoj ili ulaznoj (graničnoj) carinarnici kao potvrdu prijema robe, i kako bi polazna ili ulazna carinarnica sravnjujući taj dokument s ranije pohranjenim kuponom broj 1. razdužila operaciju po karnetu TIR u odgovarajućem kontrolniku. Ostali dio kupona br. 2 zadržava u svojoj arhivi, te razdužuje karnet u kontrolniku 400 – završnih provoznih postupaka. Kako je već rečeno, talon ovoga kupona ostaje u kompletu karneta.
16.4.1. Procedura TIR operacije
Procedura za pristupanje TIR sistemu odvija se u tri faze.
Prva faza obuhvata početnu prijavu koja se podnosi Spoljnotrgovinskoj komori Bosne i Hercegovine, Udruženju međunarodnih drumskih prevoznika tereta -TIR odjeljenju (u daljem tekstu: TIR odjeljenje).
- Podnosilac prijave je dužan dostaviti:
- Čitko popunjen i ovjeren Prijemni obrazac – Podaci o pravnom licu;
- Čitko popunjen i ovjeren obrazac Ovlaštenja za osobe koje će biti zadužene za TIR sistem;
- Izjava o vozilima za prevoz pod TIR karnetom;
- Izjava prevoznika da je osposobljen za pravilnu primjenu TIR Konvencije;
- Obrazac za bankarsku garanciju;
- Izvod iz sudskog registra sa svim prilozima (ovjerena kopija);
- Bilance stanja i uspjeha u posljednje dvije godine (ovjerena kopija);
- Uvjerenje da se ne vodi prekršajni postupak iz oblasti carina i poreza;
- Uvjerenje da nije prekršajno kažnjavan iz oblasti carina i poreza;
- Uvjerenje o dugu (ukoliko postoje prekršaji iz oblasti carina i poreza, potrebno je tražiti Uvjerenje o dugu).
- TIR odjeljenje će izvršiti provjeru podnosilaca Prijave koji traži pristup TIR sistemu, ispunjava li sledeće uslove da je:
- Sposoban obavljati međunarodni drumski prevoz tereta;
- Solidnog finansijskog stanja;
- Osposobljen da pravilno primjenjuje TIR Konvenciju.
- Ukoliko podnosilac Prijave ne zadovoljava tražene uslove, TIR odjeljenje će u roku od petnaest dana u pisanoj formi obavijestiti podnosilaca Prijave da otkloni nedostatke u roku od petnaest dana od dana prijema obavještenja. Ukoliko podnosilac Prijave otkloni nedostatke i o tome dostavi dokaz, TIR odjeljenje će ponovo provesti proceduru ispunjavanja traženih uslova.
- Ukoliko podnosilac Prijave zadovoljava tražene uslove tada će TIR odjeljenje popuniti MAF obrazac i dostaviti ga Upravi za indirektno oporezivanje BiH (u daljem tekstu: Uprava). TIR odjeljenje će podnosilacu prijave dodijeliti ID broj korisnika TIR karneta. ID broj ima slijedeću formu BIH/067/xxxx, a sastoji se od tri komponente koje su međusobno razdvojene kosom crtom („/“) i predstavljaju sledeće:
- BIH troslovna skraćenica za zemlju u skladu sa klasifikacijskim sistemom Međunarodne organizacije za standardizaciju (ISO);
- 067 trocifreni kod Udruženja koje je ovlastilo korisnika TIR karneta u skladu s klasifikacijskim sistemom IRU-a;
- xxxx broj koji se sastoji od uzastopnog niza cifara, a identificira korisnika TIR karneta, u skladu sa Aneksom 9, II dijelom TIR Konvencije.
- TIR odjeljenje popunjava MAF obrazac (Prilog 4) i dostavlja ga Upravi, zajedno s kopijom Uvjerenja o ne vođenju prekršajnog postupka iz oblasti carina i poreza i Uvjerenja o ne postojanju pravosnažne presude o prekršajima iz oblasti carina i poreza.
Druga faza obuhvata utvrđivanje postoje li smetnje za prijem u TIR sistem u pogledu težih zloupotreba iz evidencije Uprave.
- Uprava utvrđuje postoje li smetnje za svakog podnosilaca Prijave pojedinačno.
- Ukoliko Uprava utvrdi da podnosilac Prijave ne zadovoljava tražene uslove, ista će u roku od petnaest dana u pisanoj formi obavijestiti TIR odjeljenje i obrazložiti razlog o odbijanju Prijave. TIR odjeljenje će u roku od sedam dana obavijestiti podnosilaca Prijave da otkloni nedostatke u roku od petnaest dana od dana prijema obavještenja. Ukoliko podnosilac. Prijave otkloni nedostatke i o tome dostavi dokaz, TIR odjeljenje će ponovo provesti proceduru ispunjavanja traženih uslova.
- Ukoliko Uprava utvrdi da podnosilac Prijave zadovoljava tražene uslove tada će ista potpisati i ovjeriti MAF obrazac i unijeti u svoj informacijski sistem ID broj korisnika TIR karneta. Tri primjerka obrasca zadržava Uprava, a dva primjerka dostavlja TIR odjeljenju.
- TIR odbor kojeg čine predstavnici Udruženja, Uprave i Ministarstva komunikacija i saobraćaja BiH bavit će se u spornim slučajevima koji se odnose na ovlaštenje, opoziv ovlaštenja i/ili isključenje prevoznika iz TIR sistema. Ovaj će se odbor sazivati kada je potrebno i njegov rad neće utjecati na osnovne obaveze bilo koje strane, a koje proizlaze iz odredbi TIR Konvencije ili njihovih ugovornih strana u vezi sa provedbom Konvencije.
- Ukoliko podnosilac Prijave smatra da zadovoljava uslove iz Faze I pod 3. i Faze II pod 2., isti ima pravo na žalbu TIR odboru.
- TIR odjeljenje će obavijestiti podnosilaca Prijave je li odobrena njegova Prijava ili ne.
Treća faza obuhvata ostale radnje do konačnog izdavanja TIR karneta korisniku.
- Ukoliko je podnosilacu Prijave odobren pristup u TIR sistem, TIR odjeljenje će podnosilacu Prijave, poslati i sve pojedinosti o pravima i obavezama koje mora poštivati ukoliko se pridruži TIR sistemu.
- Podnosilac Prijave je dužan dostaviti čitko popunjenu i ovjerenu pisanu Izjavu o prihvaćanju obaveza da će:
- Poštivati sve carinske formalnosti koje se zahtijevaju TIR Konvencijom, u polaznoj, usputnoj i odredišnoj carinarnici;
- Platiti sve iznose koje duguje, iz člana 8. tačka 1. i 2. Konvencije, ukoliko to od njega traže nadležni organi, navedeni u članu 8. tačka 7. Konvencije;
- Odobriti Udruženju da izvrši provjeru informacija o gore navedenim minimalnim uslovima i zahtjevima.
- Podnosilac Prijave je obavezan potpisati dva primjerka Deklaracije o angažiranju. Jedan primjerak zadržava podnosilac Prijave, a drugi primjerak zadržava TIR odjeljenje, a čuva se u TIR dosjeu podnosioca.
- TIR odjeljenje će podnosilacu Prijave dostaviti Priručnik za korisnika TIR karneta. Podnosilac Prijave je obavezan potpisati Potvrdu o prijemu kojom izjavljuje da je uredno primio Priručnik za korisnika TIR karneta i da se slaže da će poštivati pravila sadržana u njemu.
- TIR odjeljenje neće izdati niti jedan TIR karnet dok ne dobije ovjereno i potpisano Uvjerenje od strane Uprave, potpisanu Deklaraciju o angažiranju prevoznika za prijem u TIR carinski sistem i ovlaštenja za korištenje običnih TIR karneta, potpisanu Potvrdu o prijemu Priručnika za korisnike TIR karneta i položene odgovarajuće garancije (primjer bankarske garancije).
- TIR odjeljenje mora voditi detaljnu elektronsku evidenciju o svim prevoznicima koji su primljeni u TIR sistem.
Ova evidencija mora sadržavati najmanje sledeće:
- Naziv korisnika;
- ID korisnika;
- Punu adresu korisnika;
- Broj telefona, faksa i e-mail korisnika;
- Registracijski broj iz sudskog registra;
- Datum prijema u TIR system;
- Podaci o garancijama – količina i vrsta;
- Broj i datum Izjave o prihvaćanju obaveza;
- Broj i datum potpisane Deklaracije o angažiranju;
- Broj i datum Potvrde o prijemu Priručnika za korisnika i njegovih dopuna;
- Broj i datum ovjere MAF obrasca;
- Vozila za prevoz pod TIR karnetom (registarska oznaka, broj saobraćajne dozvole, broj certifikata i rok važenja);
- Broj i datum Ovlaštenja, ime i prezime i broj lične karte za osobe zadužene za TIR karnete;
- Broj i datum prestanka Ovlaštenja, ime i prezime i broj lične karte za osobe koje su bile zadužene za TIR karnete;
- Dodijeljenu kvotu TIR karneta;
- Datum Ovlaštenja za prijem u TIR sistem.
- TIR odjeljenje mora, u TIR dosjeu korisnika, čuvati dokumentaciju o svim prevoznicima koji su primljeni u TIR sistem.
TIR dosje mora sadržavati najmanje sledeće dokumente:
- Prijemni obrazac – Podaci o pravnom licu;
- Obrazac za bankarsku garanciju;
- Bankarsku garanciju;
- Licencu prevoznika za obavljanje međunarodnog drumskog prevoza tereta,
- Izjavu o vozilima za prevoz pod TIR karnetom;
- Uvjerenje o odobrenju vozila za drumski prevoz tereta pod carinskim obilježjem,
- Bilancu stanja i uspjeha u posljednje dvije godine (za novoformirana preduzeća, obavezno dostavljanje bilance stanja i uspjeha po periodičnim obračunima u naredne dvije godine);
- Izjavu prevoznika da je osposobljen za pravilnu primjenu TIR Konvencije;
- Popunjen i ovjeren MAF obrazac;
- Izjavu o prihvaćanju obaveza;
- Obrazac ovlaštenja za osobe koje će biti zadužene za TIR karnete;
- Obrazac o prestanku ovlaštenja za osobe koje su bile zadužene za TIR karnete;
- Sudska registracija prevoznika;
- Primjerak potpisane Deklaracije o angažiranju;
- Potpisanu Potvrdu o prijemu Priručnika za korisnika i njegovih dopuna;
- Uvjerenje o ne vođenju prekršajnog postupka iz oblasti carina i poreza;
- Uvjerenje o ne postojanju pravosnažne presude o prekršajima iz oblasti carina i poreza.
U periodu od 1994-1995. razvijen novi sistem takozvani Safetir kontrolni sistem. Safetir je informacioni sistem sastavljen od nekoliko softverskih programa, centralizirane baze podataka i računalne mreže koja povezuje sve ugovorne strane TIR konvencije sa IRU.
Prvi cilj SSafetir-a jeste osigurati asocijacije koje izdaju TIR karnet i IRU elektronskim potvrđivanjem potpunog i djelomičnog izvršavanja TIR karneta direktno od carinskih uprava.
Međutim, Safetir, ipak, ne zamjenjuje korištenje papira i gumenih pečata.
On omogućava usporedbu istog seta informacija primljenih od dvije različite strane. UIO je dužna, svakodnevno, prikupljati podatke o svim karnetima TIR koji su djelomično ili potpuno razduženi u odredišnom carinskom uredu za dio robe ili svu robu za koju je operacija TIR okončana u BiH i to:
- Broj karneta TIR;
- Broj i datum iz kontrolnika TIR karneta u kojem je odredišni carinski ured evidentirao razduženi karnet TIR;
- Naziv i šifru odredišnog carinskog ureda;
- Djelomično (P) ili potpuno razduženje (F) operacije TIR;
- S primjedbom (R) ili bez primjedbe;
- Broj stranice kupona kojim je operacija TIR razdužena u odredišnom carinskom uredu.
Ovi podaci se automatski prikupljaju u centralnu bazu SafeTIR od odredišnih carinskih ureda, nakon što postupajući odredišni carinski ured razduži TIR karnet (djelomično ili potpuno) u kontrolniku TIR karneta.
Prikupljeni podaci o razduženim TIR karnetima za tekući dan, iz centralne baze Safetir-a, automatski se prosljeđuju direktno u IRU putem VPN konekcije na kraju svakog radnog dana. Dostavljanje navedenih podataka u IRU, po potrebi, može se vršiti i više puta dnevno.
16.6. Kako praktično popuniti TIR karnet
Ko: udruženje & korisnik
Kada: prilikom izdavanja & prije početka prevoza
Šta: naslovna stranica TIR karneta – korica
Odjeljci (polja) 1. do 4. ispunjava udruženje prilikom izdavanja
Odjeljak 1: Datum, (datum) važnost TIR karneta
(najviše 60 dana od datuma (datuma) izdavanja koji nije uključen). TIR karnet mora biti prihvaćen od strane polazne carinarnice prije ili najkasnije tog datuma, ali nikako nakon datuma (datuma) isteka važnosti.
Odjeljak 2: Podaci o udruženju
Odjeljak 3: Svi podaci o korisniku uključivo jedinstveni matični broj
Odjeljak 4: Pečat i potpis udruženja
Odjeljke 6. do 12. ispunjava korisnik prije putovanja
Odjeljak 6: Zemlja(e) polaska uključujući ISO alfa oznaku
Odjeljak 7: Zemlja(e) odredišta uključujući ISO alfa oznaku
Odjeljak 8: Registracijska oznaka vozila
Odjeljak 9: Broj uvjerenja o odobrenju vozila ili spremnika te datum isteka važnosti koji mora vrijediti cijelo vrijeme trajanja TIR transporta
Odjeljak 10: Ako se prevozi kontejner, upisati njegov broj
Odjeljak 11: Primjedbe (kao HVG ili roba velike težine i obujma)
Odjeljak 12: Potpis korisnika
Osnovne napomene:
Ne TIR karnetu se ništa ne smije brisati niti dopisivati. Pogrešni podaci se precrtaju te upisuju ispravni (obvezno ovjerava carinarnica).
Kada se koristi za kombinaciju vozila/spremnika, sadržaj svakog vozila/ spremnika mora na TIR karnetu biti ispisan odvojeno, a ispred upisati reg- istracijsku oznaku.
Datum (datum) se u TIR karnetu upisuje na sljedeći način: dd/mm/gggg.
Carinarnice se raspoznaju svojim nazivom, a prema potrebi i lokacijom.
Ko: korisnik
Kada: prije početka prevoza
Šta: žuti robni manifest (nije za carinsku upotrebu)
Žuti robni manifest (nije za carinsku upotrebu) mora ispuniti korisnik, a podatke upisati na svim listićima TIR karneta čak i ako svi listići neće biti upotrebljeni. Podaci o korisniku moraju se upisati i u odjeljak 5. protokola.
Odjeljak 2: Naziv(i) i lokacije carinarnice(a) polaska (najviše 4 carinarnice polaska i odredišta npr. 3 polazne i 1 odredišna; 2 polazne i dvije odredišnje; itd.
Svi polasci (utovari) se moraju obaviti prije prvog istovara. Roba uvijek mora prijeći barem jednu međunarodnu granicu.)
Odjeljak 4: Puni naziv korisnika uključujući jedinstveni matični broj
Odjeljak 5: Zemlja(e) polaska uključujući ISO alfa 3 oznaku
Odjeljak 6: Zemlja(e) odredišta uključujući ISO alfa 3 oznaku
Odjeljak 7: Registarske oznake vozila (tabele)
Odjeljak 8: Priložene isprava (CMR, lista pakovanja i slično)
Odjeljak 9: a) utovarni prostor(i) – podatke upisati za svaki
|
prostor odvojeno
- b) oznake pakovanja (raspoznavanje pojedinačnih
pakovanja)
Odjeljak 10: Broj i vrsta pakovanja – opis robe
Odjeljak 11: Težina robe u kg
Odjeljak 12: Naziv(i) carinarnice(a) odredišta i broj pakovanja za
svako odredište
Odjeljak 13, 14, 15: Potpis korisnika, datum (datum) i mjesto potpisivanja
Kako ispuniti TIR karnet 7
Ko: carinarnica (& korisnik)
Kada: polazna carinarnica (& prije početka prevoza)
Šta: listić i talon br. 1, stranica 1.
Postupak: carinarnica:
– kontroliše robu (mora odgovarati robnom manifestu);
– provjerava rok važnost TIR karneta i uvjerenje o odobrenju vozila;
– provjerava ima li vozilo TIR tablu;
– stavlja carinska obilježja (plombe);
– udara pečat na priložene komercijalne isprave koje pričvrsti uz
TIR karnet;
– ispunjava i otkida listić br. 1
– karnet vraća vozaču
Listić br. 1 (Voucher/Volet N° 1)
Odjeljke 2. do 15. korisnik je ispunio prije početka prevoza (vidi stranicu 7.) Pour usage officiel (Samo za službenu upotrebu): svaki podatak koji olakšava carinsku provjeru tj. broj prijašnjih carinskih isprava i sl.
Odjeljak 16: Broj plombe (carinsko obilježje) – mora biti upisan na svaki listić TIR karneta
Odjeljak 17: Datum (datum), pečat i potpis polazne carinarnice mora biti upisan na svaki listić TIR karneta
Odjeljak 18: Naziv i ukoliko je potrebno mjesto polazne carinarnice
Odjeljak 19: Plusom označiti ispravnost plombe (ne na polasku)
Odjeljak 20: Vremensko ograničenje dolaska na carinarnicu izlaska dotične zemlje (po izboru carinika)
Odjeljak 21: Naziv i oznaka polazne carinarnice
Sous le N°: broj iz carinskog kontrolnika TIR postupaka
Odjeljak 22: Ostalo: plan puta tj. carinarnica izlaska i slično
Odjeljak 23: Datum (datum), pečat i potpis carinika
Ovi podaci se prepisuju u odjeljke 18. – 23. listića 2., stranice 2.
Talon br. 1 (Souche N° 1)
Odjeljak 1: Naziv i oznaka carinarnice
Odjeljak 2: Broj iz carinskog djelovodnika TIR postupaka
Odjeljak 3: Broj carinskog obilježja – plombe
Odjeljak 4: Plusom označiti ispravnost plombe (ne označava se na polasku)
Odjeljak 5: Ostalo: (plan puta i slično – nije obvezatno upisati)
Odjeljak 6: Datum (datum), pečat carinarnice i potpis carinika –
potvrda carinarnice o prihvaćanju TIR postupka
Opaska: Svi taloni trajno ostaju u TIR karnetu
Ko: carinarnica (& korisnik)
Kada: carinarnica izlaza (polazna & prije početka prevoza)
Šta: listić i talon br. 2, stranica 2.
Postupak: carinarnica:
Provjerava ispravnost plombe i nasilnog ulaska u vozilo. Provjerava je li odjeljak 6. talona 1., stranice 1. ovjeren pečatom jer u suprotnom karnet ne smije biti prihvaćen. Ispunjava se i otkida listić 2., odlaže se u kontrolnik cari- narnice, a potvrda o završetku (odvojivi dio odjeljaka 18. do
28.) se šalje ulaznoj carinarnici.
Listić br. 2 (Voucher/Volet N° 2)
Odjeljke 2. do 15. unaprijed ispunjava korisnik prije početka prevoza
(vidi stranicu 7.). Odjeljke 16. do 23. je popunila carinarnica polaska.
Odjeljak 24: Naziv i oznaka carinarnice izlaza
Odjeljak 25: Plusom označiti ispravnost plombe
Odjeljak 26: Ukoliko je roba istovarena – koliko pakovanja (ispunjava samo
odredišna carinarnica)
Odjeljak 27: Prigovor – ukoliko postoji problem (oštećena plomba, manjak robe) upisuje se veliko R i opisuje razlog. U zavisnosti o okolnostima (vidi stranicu 15.), ispunjava se protokol.
Odjeljak 28: Datum (datum), pečat carinarnice i potpis carinika
Talon br. 2 (Souche N° 2)
Odjeljak 1: Naziv i oznaka carinarnice
Odjeljak 2: Plusom označiti ispravnost plombe
Odjeljak 3: Broj istovarenih pakovanja (ispunjava samo carinarnica odredišta)
Odjeljak 4: Novi broj plombe (prema potrebi)
Odjeljak 5: Prigovor (vidi gore, odjeljak 27.)
Odjeljak 6: Datum (datum), pečat carinarnice i potpis carinika
Ko: carinarnica (& korisnik)
Kada: u carinarnici ulaza & odredišta (& prije početka prevoza)
Šta: listić i talon br. 1 i 2, stranice 3. i 4.
Postupak: carinarnica
- U ulaznoj carinarnici:
- provjera vozila i plombe;
- ispunjavanje dijela TIR karneta (jednak postupak kao u polaznoj carinarnici opisano na stranici 9.);
- ispunjava se listić br. 1 (stranica 3. TIR karneta) a karnet se vraća vozaču koji nastavlja put do odredišne ili izlazne carinar- nice.
- U izlaznoj carinarnici:
Ukoliko vozilo samo provozi kroz zemlju, postupak je identičan kao u
prethodnoj carinarnici izlaza (vidi stranicu 11.).
- U odredišnoj carinarnici:
Ukoliko je prevoz upućen odredišnoj carinarnici postupa se:
- – provjera plombe i vozila pa uklanjanje (skidanje) plombe;
– Usporedba robe s manifestom. Ukoliko se podaci ne slažu, upisuje se prigovor u odjeljak 27. Možda je nužno ispuniti protokol.
- listić br. 2, stranice 4. se ispunjava;
- potvrda o završetku (listić br. 2, odjeljci 24. do 26.) – ispunjava
se i šalje u carinarnicu ulaska;
- ispunjava se talon br. 2 i stavlja pečat;
- TIR karnet se vraća vozaču.
- U ulaznoj carinarnici:
Potvrda o završetku se uspoređuje s listićem br. 1, a TIR
postupak se razdužuje.
Napomena: SafeTIR podatke o završetku šalje carinarnica odredišta u IRU i potvrđuje završetak TIR transporta.
Ko: nadležne vlasti (& korisnik)
Kada: u slučaju nezgode ili nepravilnosti tokom TIR transporta (a u odjeljak 5. prije početka prevoza)
Šta: protokol (Proces-verbal de constat)
Protokol mora ostati u TIR karnetu, a policijski izvještaj pričvrstiti (poželjno).
Odjeljak 1: Naziv polazne(ih) carinarnice(a)
Odjeljak 4: Registarska oznaka vozila i/ili spremnika – kontejnera
Odjeljak 5: Korisnik morao ispuniti unaprijed
Odjeljak 6: Plusom označiti ispravnost plombe – ispravna ili neispravna
Odjeljak 7: Plusom označiti stanje utovarnog(ih) prostora, netaknuto ili oštećeno
Odjeljak 8: Primjedbe/komentari
Odjeljak 9: Izaberite i označite plusom jedno od – čini se da roba ne manjka ili roba upisana u odjeljcima 10. do 13. manjka (M) ili je uništena (D) kako piše u odjeljku 12.
Odjeljak 10: a) utovarni prostor b)oznake pakovanja
Odjeljak 11: Broj i vrsta pakovanja, opis robe
Odjeljak 12: Označite M za manjak, a D za uništeno
Odjeljak 13: Zapažanja – upišite količine koje nedostaju ili su uništene
Odjeljak 14: Datum (datum), mjesto i okolnosti nezgode (detaljan opis)
Odjeljak 15: Poduzete mjere radi nastavka TIR postupka (izaberite i označite
plusom).Stavljena nova plomba – broj plombe i karakteristike; roba
pretovarena u drugo vozilo/spremnik (u tom slučaju vidi odjeljak
16.); ostalo
Odjeljak 16: Ukoliko je roba pretovarena u drugo vozilo/spremnik, upišite detalje u ovaj odjeljak. Pod a) vozilo – upišite registarski broj. Označite plusom ukoliko vozilo ima uvjerenje o odobrenju ili ne. Upišite broj odobrenja. Upišite broj plombe i karakteristike.
Pod 16 (b) ukoliko je roba pretovarena u spremnik-kontejner, navedite detalje kao i za vozilo.
Odjeljak 17: Mjesto, datum (datum), pečat i potpis te naziv i adresa nadležnih vlasti koje su ispunile protokol.
Odjeljak 18: Ovjera (pečat i potpis) sljedeće nadležne carinarnice za TIR postupak. Kada dio robe manjka ili je uništen, ali ostatak može biti isporučen, robni manifest TIR karneta i brojevi plombe moraju se izmijeniti na svim preostalim listićima i talonima karneta.
Ko: carinske vlasti
Kada: ukoliko je TIR karnet zadražan od strane carinanice
(tj. kada je nevažeći)
Šta: odvojiti po perforaciji kupon-potvrdu sa zadnjeg
omota TIR karneta
Postupak: Udariti pečat carinarnice, potpisati i ukloniti a potvrdu predati vozaču. Zadržani TIR karnet sačuvati do okončanja carinske provjere.