Poluprikolice prekrivene fotonaponskim panelima su ideja koja se razvija dugi niz godina. Međutim, niko ga nije prikazao u takvom obliku kao na trejleru koji je danas predstavila Scania. Karoserija ovog vozila je jedan veliki „solar“, a energetska efikasnost se može uporediti sa instalacijama montiranim na jednoporodične kuće.
Powyżej: film opowiadający o całym projekcie
Kako govorimo o potpuno novom rješenju, predstavljenom samo kao prototip, počet ću predstavljanjem najvažnijih tehničkih rješenja. Glavnu ulogu igra tipična skandinavska, poluprikolica sa četiri osovine, koja je impresivnih 18 metara duga (u Švedskoj ili Finskoj ovako nešto je legalno). U početku bi se mislilo i da se radi o vozilu sa zavesama, sa kliznim stranama. Umjesto tipičnih cerada, međutim, ovdje su razvučeni fotonaponski paneli, koji imaju mekan, fleksibilan karakter. Sastoje se od krova i oba bočna zida, zajedno imaju površinu od oko 100 kvadratnih metara.
Maksimalna efikasnost ovih panela je 13,2 kWp. Šta takva vrednost može da znači u praksi? Scania odgovara na ovo pitanje sa dva primjera. U prvom scenariju, koji predviđa vožnju u Švedskoj, odnosno u nepovoljnim klimatskim uslovima, to će generisati dovoljno energije godišnje za vožnju 5.10 kilometara. Ako bi, s druge strane, takva poluprikolica bila povezana u Španiji, u veoma povoljnoj klimi, godišnja proizvodnja energije bila bi dovoljna za dvostruko više, odnosno 10 000 kilometara. U ovom slučaju, može se napraviti poređenje da će nakon godinu dana u Španiji poluprikolica sa panelima izbeći mesečne troškove goriva.
Naravno, gore navedeni proračuni znače da vožnja na velike udaljenosti samo na solarnoj energiji nažalost neće biti moguća. Zbog toga je dotična poluprikolica bila povezana sa hibridnim traktorom, dizel-električnog karaktera. Konkretno, radi se o Scania R560 Hybridu, čiji se pogon sastoji od dizel motora od 450 konjskih snaga i električnog motora od 405 konjskih snaga. Ovaj traktor ima kabinu za spavanje, jedan dizel rezervoar, kao i baterije kapaciteta 100 kWh postavljene na ramu, što vam omogućava da vozite oko 100 kilometara na električnu energiju. Drugi set baterija nalazi se unutar poluprikolice, u posebnom kućištu koje se nalazi iza prednjeg zida. Ovaj ima čak 200 kWh kapaciteta i obezbediće kamionu energiju za narednih 200 kilometara.
Akumulatori postavljeni u poluprikolici, ali isporučuju traktor:
Ali kako će sve to funkcionisati u praksi? Odgovor na ovo pitanje još nije poznat, jer dotični prototip tek počinje sa testiranjem. Na javnim putevima, u normalnoj upotrebi, vršiće ih švedska transportna kompanija Ernsts Express AB. Otuda i karakteristične zelene boje koje vidimo na cijelom setu. Međutim, kada „testno vozilo“ dostigne veću kilometražu, prevoznik i proizvođač treba da podele rezultate. Tada ćemo znati odgovor na pitanje šta će biti pravo sagorevanje ovog eksperimentalnog seta.
Konačno, trebalo bi postojati objašnjenje za znatiželjnike, u okviru takozvanog „beskorisnog znanja“. Naime, zašto se test traktor zove R560 Hybrid, kada je kombinovana snaga oba njegova motora čak 855 KS? Iznenađujuće, to se može objasniti, iako je sve prilično komplicirano. Prvo, Scania nije uzela u obzir maksimalnu snagu elektromotora, već takozvanu konstantnu snagu, dostupnu duže od 30 minuta. To, međutim, nije 405, već 313 KS. Druga stvar je da oznaka ne uključuje konjske snage, već kilovate. Sagorijevanje 450 KS se pretvara u 331 kW, električnih 313 KS do 230 kW i tako dolazimo do 561 kWh, zaokruženo na oznaku „560“.
https://40ton.net/