I sam sam iznenađen rezultatima i nadam se da će se sada kada smo pokazali da može biti profitabilno, više transportnih kompanija i proizvođača kamiona usuditi kladiti se na elektrifikaciju“, kaže Johannes Karlsson, doktorant kontrolnih sistema i elektronike na Chalmers University of Technology.
Prelazak sa flote vozila na fosilna goriva na električna vozila do sada je bio posebno vidljiv u urbanoj distribuciji i transportu na kratke udaljenosti. Istraživači sa švedskog univerziteta zaključili su da bi električna energija mogla biti jeftinija alternativa dizelu, čak i u teškom transportu i na većim udaljenostima.
Gledali smo scenarij u kojem se teški kamioni voze između Helsingborga i Stockholma. Uporedili smo dve različite veličine baterije i dve moguće cene za brzo punjenje. Naš zaključak je da vozila koja se koriste za transport robe mogu biti elektrifikovana na isplativ način,“ kaže Johanes Karlson.
Izračunato u realnim uslovima
U studiji, istraživači su kreirali model zasnovan na podacima prave brodske kompanije u Helsingborgu koja se bavi transportom na velike udaljenosti. Velika baterija nije morala da se puni na putu, već samo u sopstvenim skladištima kompanije, ali se ogleda u manjoj nosivosti vozila. Manja baterija je zahtevala brzo punjenje na putu, ali je težila manje. Rezultati studije pokazali su da je isplativo koristiti električnu energiju.
Sa pravom veličinom baterije, u mnogim slučajevima bi trebalo da bude moguće elektrifikovati teške kamione tako da je cena ista ili niža u poređenju sa kamionima na dizelski pogon. Najbolja veličina baterije zavisi od toga da li nosite lagana opterećenja kao što su paketi ili povrće ili teška opterećenja poput pića ili drveta. Drugi važni faktori koje treba uzeti u obzir pri izboru veličine baterije su obrasci vožnje i cijena brzog punjenja“, kaže Johannes Karlsson.
Studija je odredila cenu dizela na 1,20 evra po litru, a cenu brzog punjenja u zavisnosti od veličine baterije na 0,17 evra po kilovat-satu i 0,40 evra po kilovat-satu (cene bez PDV-a). Pored toga, studija je pretpostavila da su troškovi kao što je održavanje isti za kamione, bez obzira na to da li rade na struju ili dizel.
Naučnici se nadaju da će ubrzati elektrifikaciju
Kada je u pitanju elektrifikacija teških kamiona, u prošlosti su uglavnom istraživani scenariji u kojima kamioni voze i naplaćuju se u određenom području, kao što je luka. Istraživači Chalmersa sada se nadaju da će rezultati njihove studije ubrzati prelazak sa dizela na električnu energiju u teškom transportu.
Pokazali smo da flota teških vozila može biti elektrificirana na isplativ način. To bi trebalo da podstakne kompanije da zaista hrabro ulažu u prelazak na e-kamione. Ekonomski podsticaji obično znače da se promene mogu desiti brzo, a naša studija je realna za mnoge transportne zadatke,“ kaže Anders Grauers, vanredni profesor na Odseku za elektrotehniku u Čalmersu, koji je vodio studiju zajedno sa Johanesom Karlsonom.
Izvor: https://trans.info/pl/koszty-transportu-na-dlugich-trasach-ciezarowkami-elektrycznymi-i-spalinowymi-ofni-346674