Turkish povećava Podgorica-Istanbul
Turkish je prošle zime letio na liniji Pogorica-Istanbul 17 tjednih letova. No, ove zime će operirati čak 21 dnevni let (3 svaki dan). Linija će se operirati sa B737-800, a jedan tjedni let će biti sa B737-8. Turkish će liniju ovako operirati cijele zime.
analitičar: Alen Šćuric (Zagreb), foto: Turkish
- AJet je krenuo sa letovima na liniji Skopje-Istanbul Sabiha, 13.7. Linija se operira četiri puta tjedno, ponedjeljkom, četvrtkom, subotom i nedjeljom. Linija će se operirati do 26.10. Linija će se operati sa B737-8 i A321.
dopisnik: Mladen Radić (Osijek), foto: AJet
Vlada Crne Gore ozbiljno razmišlja o uvođenju PSO-a
Dobili smo informaciju od Marka Anžura, bivšeg CEO Air Montenegra da Vlada Crne Gore ozbiljno razmišlja o uvođenju PSO-a za letove iz Crne Gore. Zamaaero je već mnogo puta napisao da mora biti strateški važno za Crnu Goru da ima povezanost zimi sa Frankfurtom bar 4 puta tjedno, uz intenciju 7 letova tjedno, te za Paris, Amsterdam, Minhen, Zurich i Rim bar 3 puta tjedno, uz letova za Beč, Beograd, Varšavu, Atenu i Istanbul koje već ima zimi, kao i zimske letove LCC prema Londonu, Milanu i Memmingenu (Minhenu).
Anžur je na pitanje zašto su ukinuli Minhen koji je bio istinski logična i dobra linija, rekao da nažalost nisu imali kapacitete koje su planirali, tj. nisu uspjeli nabaviti i peti avion, tj. treći u wet leasu ovog ljeta. Anžur čak misli da je Minhen bolja opcija za Podgoricu od Frankfurta.
analitičar: Alen Šćuric (Zagreb), foto: Air Montenegro
- 15.07.2024
- 00:35
- 7 komentara
SunExpress će produžiti liniju Antalya-Sarajevo do 17.11, te od 22.12. do 2.2. Linija će se operirati dva puta tjedno (četvrtak i nedjelja). Kompanija će produžiti i liniju Izmir-Sarajevo do 17.11. i od 19.1. do 2.2. također dva puta tjedno (četvrtak i nedjelja).
analitičar: Alen Šćuric (Zagreb), foto: SunExpress
- 15.07.2024
- 00:29
- 8 komentara
Aerodrom Maribor je imao tek 81 putnika u VI. mjesecu (289 u VI/2023). Aerodrom je imao 1066 operacija (1592 u VI/2023). Maribor nije imao carga (20,3 tone u VI/2023). Ovako loš rezultat se u prvom redu desio radi toga što je aerodrom bio zatvoren 7 dana radi olujnog nevremena koji je ozbiljno oštetilo terminalnu zgradu. Od 15.6. Maribor ima ograničene operacije, te ne smije primati chartere, dočim su morali otkazati više sportskih chartera u VI. mjesecu. Maribor je u prvih pola godine imao 1329 putnika i 6366 operacija, te 45,3 tone carga.
analitičar: Alen Šćuric (Zagreb), foto: Aerodrom Maribor
- 13.07.2024
- 00:35
Mostar korak bliže novim procedurama
Na Zračnoj luci Mostar je obavljena dnevna i noćna provjera iz zraka RNP AR procedure prilaženja za slijetanje na uzletno-sletnu stazu 15. Ovaj postupak omogućava preciznije i fleksibilnije prilaze aerodromima koristeći napredne tehnologije, smanjujući potrebu za vizualnim referencama i omogućujući sigurno prilaženje u zahtjevnim uvjetima. Provjera je ključni korak u implementaciji procedure instrumentalnog slijetanja za USS 15, čime će se poboljšati pristupačnost Zračne luke Mostar. Ovo je ujedno značajan iskorak za buduće poslovanje Zračne luke Mostar, te poboljšanje njenih operativnih kapaciteta i sigurnosti. Nositelj projekta je BHANSA.
analitičar: Alen Šćuric (Zagreb), foto: ZL Mostar
- 12.07.2024
- 01:55
- 127 komentara
Iako je najavljeno da će Pegasus letove iz Istanbula za Tuzlu pokrenuti 3.8. sada je isto prolongirano na 24.8, no karte su stavljene u prodaju. Letovi će se operirati jednom tjedno, subotom. Zamaaero je ekskluzivno prenio vijest da će se otvoriti ova linija još 27.6.
analitičar: Alen Šćuric (Zagreb), foto: Pegasus
- 11.07.2024
- 01:42
- 8 komentara
Aerodrom Tivat je u VI. mjesecu ostvario 157.736 putnika (123.776 u VI/2023). Ovo je 73,3% iz istog mjeseca 2019. (215.119). Aerodrom je ostvario 1703 leta (1606 u VI/2023, 2239 u VI/2019). Tivat je imao i 8,1 tonu carga (2,1 tonu u VI/2023, 3,0 tona u VI/2019).
Od početka godine Tivat je ostvario 374.190 putnika, 4624 operacije i 12,6 tona carga. U prvom polugodištu ove godine Aerodromi Crne Gore su ostvarili 1.125.067 putnika što je daleko više nego 2023. (972.446) ali i 2019. (975.7218).
analitičar: Alen Šćuric (Zagreb), foto: Aerodrom Tivat
- 10.07.2024
- 02:04
- 30 komentara
Air Serbia je ostvarila 439.051 putnika u VI. mjesecu (4% više nego prošle godine), što je rekord od kada je Air Serbia nastala. Najviše putnika kompanija je imala za Zurich, Paris, Barcelonu, Amsterdam, Frankfurt, Larnacu, Istanbul, Atenu, Moskvu, Podgoricu i Tivat. Kompanija je upravo prešla dva milijuna putnika u 2024, 11 dana prije nego prošle godine.
I ovdje treba istinski čestitati kompaniji. Ona je povećala broj putnika usprkos činjenici da je imala enormnih problema sa otkazivanjem Marathona, te rezanjem operacija od I. mjeseca, pa sve do kraja VI. mjeseca. U tom kontekstu isti broj putnika kao prošle godine bi bio uspjeh, a povećanje je za istinski respect.
analitičar: Alen Šćuric (Zagreb), foto: Air Serbia
- 09.07.2024
- 02:03
- 91 komentara
CEO Zračne luke Mostar Marko Đuzel nam je rekao da ima 6 legacy linija u ovom momentu, koje planira povećati na 10 iduće godine. No, Đuzel smatra da je LCC ekstremno bitan za Mostar i strateški mu je bitno da dobije bar jednog prijevoznika sa bar 2-3 linije. Mostar je prije Covida-19 ima dvije sezonske linije Eurowingsa. No, ovaj puta cilj Mostara nije ponovno dovesti Eurowings, niti Wizz Air sa kojim su pregovarali, nego žele na aerodrom dovesti Ryanair. To je i logično Ryanair je najveća kompanija u Italiji, Irskoj i jedan od najvećih u Poljskoj, a sva tri ova tržišta su primarna tržišta za Mostar zbog međugorskih hodočasnika.
Đuzel je rekao da Mostar doslovce pregovara sa Ryanairom i drugim LCC po načelu „što traže će i dobiti“. Zato je Đuzel uvjeren da će vrlo skoro dobiti LCC u Mostaru. LCC, konkretno Ryanair, su glavni cilj Mostara.
No Mostar ima problema sa LCC jer mu je geografska lokacija takva da ima posebno teške prilaze aerodromu radi čega piloti moraju prolaziti posebnu edukaciju na simulatoru. LCC nemaju volje posebno educirati pilote i imati ograničenja broja pilota koje mogu stavljati na takvu liniju (rosteri, operacijski problemi, odlazak educiranih pilota i potreba školovanja novih, bolovanja…). Stoga Mostar sa Agencijom radi na novim procedurama koje bi trebale ukinuti ovu potrebu dodatnog školovanja.
analitičar: Alen Šćuric (Zagreb), foto: ZL Mostar
- 09.07.2024
- 02:01
- 4 komentara
Wizz Air povećava Sarajevo-London iduće zime sa 2 na 4 leta tjedno. Kompanija će letjeti utorkom četvrtkom, subotom i nedjeljom. Wizz Air od 29.10. uvodi i letove iz Sarajeva za Rim sa 3 tjedna leta (utorkom, četvrtkom i subotom). No, za sada nema letova za Abu Dhabi. Kompanija smanjuje letove za Abu Dhabi nakon 25.8. sa 5 na 4 leta tjedno, a iste prekida 28.9.
Wizz Air je prošle zime letio samo dva tjedna leta iz Sarajeva za London. Ovime će Wizz Air u Sarajevu ove zime imati isti broj letova kao i ovog ljeta, a što je pet letova tjedno više nego prošle godine.
analitičar: Alen Šćuric (Zagreb), foto: Wizz Air
- 09.07.2024
- 01:59
- 36 komentara
Zračna luka Zadar će produžiti pistu na 3150 metara, pa smo pitali Josipa Klišmanića želi li on to dobiti long-haul letove umjesto Splita koji ima problem sa prekratkom pistom. Gospodin Klišmanić mi je rekao da Zadar želi imati infrastrukturu koja omogućuje svim kompanijama da dođu, tj. uvjete koje zadovoljavaju sve segmente prometa. Stoga ako će biti interesa za long-haul Zadar će biti spreman. No, long-haul nije niti prioritet, niti fokus Zadra u ovom momentu.
analitičar: Alen Šćuric (Zagreb), foto: ZL Zadar
- 09.07.2024
- 01:58
- 28 komentara
Aerodrom Tuzla ne može ići u koncesiju radi problema sa zemljom. Problem nije samo vojska koja je na aerodromu, nego postoji i problem BiH i Srbije nad vlasništvom zemlje na aerodromu. Stoga se koncesija u Tuzli ne može desiti u doglednoj budućnosti.
dopisnik: Mladen Radić (Osijek), foto: Aerodrom Tuzla
- 09.07.2024
- 01:57
- 14 komentara
Aerodrom Banja Luka je u VI. mjesecu ostvario 37.492 putnika (45.416 u VI/2023). Od toga je 26.983 putnika imao Ryanair što je i više nego godinu dana prije kada je imao 24.122. No, Wizz Air ima bitno manje putnika, 5523, dok je prošle godine imao 14.655. Wizz Air je opako prezao Banja Luku kao i druge aerodrome, a radi problema sa Pratt & Whitney motorima. Manje putnika je imala i Air Serbia koja je ostvarila samo 876 putnika, dok je prošle godine imala 952. Ovo znači da Air Serbia ima prosječno 54,8 putnika na letu ili 74,0% load faktora. Nažalost letova ove godine više nema Air Montenegro koji je prošle godine na liniji za Tivat imao 882 putnika. Charter su ove godine ostvarili 3979 putnika (4660 u IV/2023) na istom broju letova, dok su ostali letovi ostvarili 131 putnika (145 u IV/2023).
Ryanair je imao najviše putnika ostvario na liniji za Memmingen (čak 10.179) na 60 letova, potom za Beč (6.183) na 42 leta i Stockholm (2843) na 18 letova. Wizz Air je najviše letova imao na liniji za Dortmund (2787) na 16 letova.
Ovo je 264,2% putnika iz istog mjeseca 2019. (14.190). Banja Luka je ostvarila 408 operacija (414 u VI/2023). Od početka godine Banja Luka je ostvarila 174.561 putnika i 1830 operacija.
analitičar: Alen Šćuric (Zagreb), foto: Alen Šćuric
- 08.07.2024
- 00:45
- 239 komentara
Evo jedna klasične priče klasičnog putnika iz Zagreba. Prije sam daleko više letio iz Beča, Budimpešte, Venecije, Beograda, Graza, Salzburga, Trsta, čak i Ljubljane. No u zadnje vrijeme od kada iz Zagreba ima puno više letova ova praksa je bitno rjeđa. Ali ovaj puta idem na ljetovanje u Egipat 11.7. Hrvatske agencije katastrofalno loš odabir, previsoke cijene. Pa sam se odlučio za austrijsku agenciju. Ponudili su mi odličan deal, avionska karta, hotel sa 5*****, all inclusive, lokalni transferi, agenti na terenu koji se brinu za mene… za malo manje od 3500 EUR za dvije osobe. No, nema letova iz Zagreba. Naravno, nude mi let iz Beča. Reko, ma nema frke, to je samo 3,5 sati vožnje autom.
No, tu se treba pitati nekoliko stvari. Ma jel stvarno moguće da nema dovoljno putnika za jedan let iz Zagreba tjedno u sezoni za Hurghadu. Air Cairo leti za svako malo mjestašce u regiji, čak i za Banja Luku, ali ne i za Zagreb. Kako to? Ja sad moram kretati na put oko 23:00 sata, voziti po noći. Doći u Beč oko 03:00 ujutro da ulovim let u 5:40. Neću taj dan spavati, znači kad dođem u Egipat propast će mi dan jer ću na spavanje. Potrošit ću preko 200 EUR za benzin, vinjete, cestarine i još 110 EUR za parkiranje u Beču. Izgubit ću bar 10 sati na putovanje autom. Nažalost tako klasična priča za putnika iz Zagreba, koji će još jednom povećavati broj putnika Beča (i drugih okolnih aerodroma) a ne Zagreba. E moj Zagrebe!
analitičar: Alen Šćuric (Zagreb), foto: MZL Zagreb
- 08.07.2024
- 00:43
- 62 komentara
Poslali smo upit Croatiji Airlines vezano uz promjenu narudžbe sa 3 A220-100 na 2 komada. Kompanija nam je odgovorila da to nije istina i da su od samog početka naručili dva A220-100 i 13 A220-300. Time je jedan veliki portal regije koji je napisao da je Croatia naručila tri A220-100 bio u krivu. Ovo znači i da će Croatia morati naručiti bar 3, možebitno i četiri turbopropa u wet leasu kada odu svi Dash 8-400.
Kompanija nam je odgovorila i da će A220-100 u flotu doći u drugom i trećem kvartalu 2025. Također su nam javili plan izlazaka Dash 8-400 iz flote. Nije točan podatak da će svi Dash 8-400 izaći do kraja 2025, nego će dva Dash 8-400 izaći u prvom kvartalu 2025, 2 ova aviona u 2026. i 2 u 2027. To znači da kompanija neće imati potrebe za turbopropima u wet leasu sve do 2027. Jedini problem će biti ako će A220-100 kasniti. Tada će kompanija morati posegnuti za nekim manjim avionom u kraćem najmu.
analitičar: Alen Šćuric (Zagreb), foto: Croatia Airlines
- 08.07.2024
- 00:41
- 9 komentara
Već smo objavili da Wizz Air povećava letove u Beogradu, Tuzli i Banja Luci u IX. i X. mjesecu. No, kompanija povećava i jedan let iz Prištine i to Beč, sa 4 na 5 letova od 3.10. Wizz Air povećava i dva leta iz Skopja i to za Berlin sa 5 na 7 letova od 2.9. Vrlo skromno obzirom da u Skopju Wizz Air ima najviše aviona, letova i frekvencija. Za razliku od toga Beograd ima vrlo velika povećanja.
Nažalost Wizz Air ne povećava ni jedan jedini let u Nišu, Podgorici, Ljubljani, Sarajevu, Ohridu, Dubrovniku i Splitu.
dopisnik: Mladen Radić (Osijek), foto: Wizz Air
- 08.07.2024
- 00:39
- 35 komentara
Na moje pitanje ETF-u zašto Boeing, a ne Airbus, poglavito što svi u regiji imaju Airbus (Croatia, Air Serbia, Fly Air41, Trade Air) i Airbus je lakše održavati, Stjepan Bedić, CEO ETF-a je rekao da se pokazalo da su bili u pravu jer Boeing troši 10% manje goriva, avion leti 8% brže od Airbusa, imaju 5% manje operativne troškove, imaju 9 sjedala više od A320 i pouzdanost aviona je veća od Airbusa. Stoga ETF ima veću zaradu od operacija sa B737-800 nego bi imao sa A320.
A320 ima 10% nižu cijenu lizinga, ali kako je ETF svoje avione nabavio pod izvrsnim uvjetima u Covidu-19, onda je ta prednost anulirana.
analitičar: Alen Šćuric (Zagreb), foto: ETF
- 08.07.2024
- 00:36
- 5 komentara
Aerodrom Podgorica je u VI. mjesecu ostvario 184.049 putnika (171.859 u VI/2023). Ovo je izuzetnih 130,5% putnika iz istog mjeseca 2019. (141.039). Aerodrom je ostvario 1616 operacija (1493 u VI/2023, 1523 u VI/2019). Podgorica je ostvarila i 44,7 tona carga (47,4 u VI/2023, 83,5 u VI/2019). Od početka godine Podgorica je ostvarila 750.878 putnika, 7082 operacija i 312,4 tona carga.
analitičar: Alen Šćuric (Zagreb), foto: Aerodrom Podgorica
- 07.07.2024
- 02:41
- 14 komentara
Zračna luka Zagreb je uvela samoposlužne blagajne u svom duty free-u. Putnik sada ne mora više čekati u redu na blagajnama, nego može sam skenirati svoj boarding pass, proizvod i platiti kreditnom karticom. Blagajne mogu koristiti EU putnici i nonEU putnici koji su u transferu preko EU aerodroma do svoje krajnje destinacije.
Spomenimo i da je Cakes&Bakes kafić MZL Zagreb, na svjetskoj hospitaliti konferenciji FAB2024. izabran za regionalnog pobjednika Airport coffee or tea shop of the year.
analitičar: Alen Šćuric (Zagreb), foto: MZL Zagreb