Saobraćajne gužve i rupe uzrokuju njemačkim kompanijama više problema nego ikad. Osam od deset kompanija smatra da su njihove poslovne aktivnosti negativno pogođene infrastrukturnim nedostacima. To pokazuje nova studija Kölnskog instituta za ekonomska istraživanja (IW), koja je anketirala 1.760 kompanija.
Naučnici vide jasnu potrebu za akcijom, pozivajući na veće investicione fondove i brže procedure planiranja za sve vidove transporta. „Da bi se njemačka infrastruktura vratila na pravi put, njemačka vlada mora značajno povećati svoje napore,“ kaže stručnjak za infrastrukturu IW-a Thomas Puls. Lokacija saobraćajnih puteva zahteva žurbu.
Što je kompanija veća, veća je potreba
Pre deset godina, oko 60 odsto kompanija osetilo se pogođeno nedostatkom infrastrukture, tako da je danas to 80 odsto. U poređenju sa istraživanjem iz 2013. godine, udeo kompanija koje se osećaju značajno uznemireno zbog deficita u transportnim rutama takođe se povećao: stopa je porasla sa 11 na 27 odsto. Kompanije sebe vide kao da su najviše usporene zbog nedostataka u putnoj mreži – posebno su pogođene kompanije iz Sjeverne Rajne-Vestfalije, istočne Njemačke i Baden-Württemberga. Takođe pokazuje da oštećenje raste sa veličinom kompanije: Za kompanije sa 250 ili više zaposlenih, samo 16 odsto je bez brige kada je u pitanju infrastruktura, dok 35 odsto nema problema sa malim preduzećima sa do devet ljudi.
Još jedan nalaz istraživanja: Po prvi put, kompanije vide sebe poremećene zbog poremećaja u brodskom saobraćaju. 24% smatra da su značajno oslabljeni, a u 2013. godini to je bilo samo dva procenta. Pouzdanost međunarodnih lanaca snabdevanja značajno je pretrpela posledice poremećaja u transportnom saobraćaju, navodi se u studiji. Pored toga, 2022. godine na Rajni je bila niska voda, koja je primorala kopnene brodove da plove sa smanjenim teretom. „To je proširilo krug pogođenih kompanija i pogoršalo situaciju u celini,“ navodi se u saopštenju.