Mnoge zemlje koje koriste T1 i NCTS (New Computerized Transit System) postigle značajan napredak u efikasnosti tranzitnih procedura i olakšavanju trgovine. Međutim, u Bosni i Hercegovini ti rezultati nisu toliko vidljivi, uglavnom zbog problema u implementaciji i prilagođavanju sistema lokalnim specifičnostima.
Dok su T1 i NCTS pokazali značajne prednosti u mnogim zemljama, Bosna i Hercegovina tek treba da prevaziđe niz institucionalnih, tehničkih i političkih prepreka kako bi potpuno iskoristila potencijale ovih sistema. S obzirom na blizinu tržišta EU i važnost integracije u evropske tokove, hitna modernizacija carinskih procedura je ključ za dalji napredak.
Pozitivna iskustva drugih zemalja:
- Povećana efikasnost:
- Zemlje EU koje koriste NCTS značajno su smanjile vreme obrade tranzitnih dokumenata i ubrzale protok robe.
- Elektronsko podnošenje T1 dokumenata smanjuje administrativne troškove i greške.
- Smanjenje troškova:
- Automatizacija procedura i manja potreba za fizičkim kontrolama smanjuju operativne troškove za transportne kompanije.
- Elektronsko praćenje omogućava bolju kontrolu i smanjuje rizik od zloupotreba.
- Unapređena kontrola:
- NCTS omogućava celovit nadzor nad tranzitnim operacijama, što olakšava identifikaciju problema i zloupotreba u lancu snabdevanja.
- Brza komunikacija između carinskih službi u različitim zemljama povećava sigurnost.
- Harmonizacija sa EU pravilima:
- Korišćenjem T1 i NCTS sistema, zemlje se bolje integrišu u evropske logističke tokove i povećavaju svoju konkurentnost na globalnom tržištu.
Problemi u implementaciji u BOSNI I HERCEGOVINI:
NCTS-a (New Computerized Transit System) u Bosni i Hercegovini, ali i u drugim zemljama regiona. Problem kombinacije formalne primene sistema i realnih operativnih prepreka (poput taksi i spore administracije) stvara značajne gubitke za privredu i podstiče neefikasnost.
Ključni izazovi:
- Formalna, ali neefikasna implementacija NCTS-a:
- Iako NCTS postoji na papiru, njegova primena nije u skladu sa osnovnim principima sistema, koji zahteva brzu i transparentnu digitalnu obradu tranzitnih operacija.
- Spore procedure i nepotrebni birokratski zahtevi obesmišljavaju njegovu svrhu.
- Nepotrebne takse:
- Taksa koja se naplaćuje kao deo procesa u BiH nije kompatibilna s ciljevima digitalizacije i smanjenja troškova u logistici.
- Takav pristup destimuliše regionalnu trgovinu i smanjuje konkurentnost izvoznika.
- Zadržavanje na granicama:
- Naplaćivanje „sporosti“ administracije (npr. 40 EUR po satu zadržavanja) nije samo ekonomski nepravedno, već i protivno principima EU standarda za olakšavanje trgovine.
- Ovaj problem pogađa i Crnu Goru, gde su granične procedure sličnog karaktera.
- Nedovoljna edukacija i obuka:
- Administrativni službenici i korisnici NCTS sistema često nisu dovoljno obučeni za njegovo pravilno korišćenje.
- Nedostatak kapaciteta dodatno usporava procese.
- Politički i pravni okvir:
- Različiti zahtevi i nedovoljna harmonizacija sa EU standardima ostavljaju prostor za neefikasnosti.
Moguća rešenja:
- Uklanjanje neusklađenih taksi:
- Taksa koja ne doprinosi digitalizaciji i efikasnosti treba biti ukinuta ili prilagođena da odražava stvarne troškove administracije.
- Naplaćivanje sporosti:
- Umesto naplate kašnjenja u korist administracije, uvesti kaznene mere za državne službe koje ne poštuju rokove za obradu tranzitnih operacija.
- Postaviti maksimalne dozvoljene rokove za obradu dokumenata, u skladu s EU praksama.
- Digitalna automatizacija:
- Potpuna automatizacija graničnih i tranzitnih procedura kako bi se eliminisala ljudska greška i subjektivno odlučivanje.
- Uvesti elektronske potvrde plaćanja taksi i smanjiti papirnu dokumentaciju.
- Regionalna harmonizacija:
- Saradnja sa zemljama Zapadnog Balkana i EU za standardizaciju procedura.
- Primena EU pravila za olakšavanje trgovine, poput eliminacije nepotrebnih taksi i ubrzanja NCTS operacija.
- Edukacija i nadzor:
- Organizovati redovne obuke za carinske službenike i korisnike sistema.
- Uvesti nezavisne mehanizme za monitoring i evaluaciju rada carinskih službi.
- Podrška EU fondova:
- Iskoristiti sredstva iz IPA fondova i drugih EU programa za unapređenje tehničke infrastrukture i implementaciju najboljih praksi.
Dugoročni uticaj:
- Smanjenje troškova: Uvođenjem efikasnog NCTS sistema smanjuju se troškovi zadržavanja, administracije i nepotrebnih taksi.
- Povećanje konkurentnosti: Brža obrada tranzitnih operacija i uklanjanje prepreka direktno povećavaju konkurentnost domaćih kompanija.
- Harmonizacija sa EU: Unapređenjem NCTS sistema, BiH i Crna Gora se približavaju standardima EU, što olakšava integraciju u evropsko tržište.
Dok su T1 i NCTS pokazali značajne prednosti u mnogim zemljama, Bosna i Hercegovina tek treba da prevaziđe niz institucionalnih, tehničkih i političkih prepreka kako bi potpuno iskoristila potencijale ovih sistema. S obzirom na blizinu tržišta EU i važnost integracije u evropske tokove, hitna modernizacija carinskih procedura je ključ za dalji napredak. Otpor prema implementaciji NCTS-a u BiH nije samo tehnički ili proceduralni problem, već duboko ukorenjen društveni i institucionalni izazov. Sve dok se ne adresiraju problemi korupcije, moći i straha od promjena, reforma će nailaziti na prepreke. Ključ uspjeha leži u kombinaciji transparentnosti, edukacije i odlučnih koraka za suzbijanje koruptivnih praksi.