Naime, na konkretno pitanje o potencijalnom izuzeću vozača iz BiH od boravišnih pravila EU, stigao je jasan odgovor iz Brisela.
„Ukazuje se da vozači, državljani Bosne i Hercegovine, imaju pravo boravka u Šengen zoni bez vize za kratki boravak od 90 dana unutar svakih 180 dana. Prema EU zakonodavstvu, taj period bezviznog boravka nije moguće produžiti pa svaki boravak duži od 90 dana mora biti pokriven ili dugoročnom vizom ili boravišnom dozvolom koju izdaje država članica“, piše u ovom dokumentu.
U odgovoru je istaknuto jedino rješenje koje bi moglo potencijalno riješiti ovaj problem za bh. vozače.
„Stoga bi jedini mogući način bio podnošenje pojedinačnih zahtjeva nacionalnim vlastima države članice ulaska za odobravanje produženog zakonitog boravka vozačima, državljanima Bosne i Hercegovine, u obliku nacionalne dugoročne vize ili nacionalne boravišne dozvole. Ova dozvola ili dugoročna viza omogućit će njenom nosiocu boravak u državi članici koja je izdaje tokom cijelog perioda njene valjanosti, kao i pravo na slobodno kretanje unutar teritorija drugih Šengen država za maksimalni period od 90 dana u svakih 180 dana“, stoji u ovom odgovoru.
Istakli su i da „Šengen pravila pružaju fleksibilnost u vezi s prekograničnim radnicima.“
„Prekogranični radnici koji su dobro poznati graničnim službenicima zbog svog čestog prelaska granice na istom prijelazu, a za koje prilikom početne provjere nije utvrđeno da su predmet obavještenja u Šengenskom informacijskom sistemu (SIS) ili nacionalnom dosjeu, mogu biti podvrgnuti samo nasumičnim provjerama, a podaci o tim osobama neće se unositi u EES. Primjena ove odredbe je u nadležnosti država članica EU koje provode vanjske granične provjere, i može biti korisna za vozače, državljane Bosne i Hercegovine, koji ispunjavaju gore opisane kriterije“, kažu iz EU.
KONZORCIJUM LOGISTIKA BOsNE I HERCEGOVINE
Prevoznici Bosne i Hercegovine, mi, koji zapošljavamo više od 47000 zaposlenih, nismo iznenađeni, ali smo razočarani postupkom Ministarstvom, bez energije da se zaštite prevoznici, a puno je institucija moglo postupiti drugačija, konačno su prevoznici shvatili da dosadašnji oblik organizacije, koji nam godišnje uzima 36 prosječnih neto plata na ime „neobaveznih troškova“ ne funkcioniše. Naša sugestija nije uvažena, a to je da regionalnim pristupom u kooperaciji, koordinaciji sa drugih 8 zemalja, u duhu zaključka Vijeća Ministara i javnog obraćanja samog Ministra „o zajedničkoj akciji“, ukoliko je samostalno upućen dopis, odgovor je jednostavan, država nije u stanju da nas zaštiti, samostalno u regionalnom savezu se moramo boriti sa EU odgovorom.
Naša očekivanja su sljedeće 14.01.2025 godine, predstavnici regionalnih transprotnih zajednica, partneri koji raspolažu sa oko tri miliona vozila, predstavnici Turske asocijacije, a ujedno i koordinatori BSEC-URTA, aktivno će učestovati u Briselu, nakon čega slijede Odluke. Zahvalni smo predstavnicima Turske, ali i drugim regionalnim partnerima jer je to jedini način zajedničkog odgovora.
Vijest će uzdrmati transprotnu industriju, naša prognoza se ostvaruje, očekujemo „egzodus transportnih kapaciteta“, ali neće se prevoznici tek tako odreći brobe za svoja prava. Poremećaji lanaca snabdijevanja su neminovni, direktno povezani sa povećanjem troškova transporta. EU kažnjava prevoznike i zbog loših ocjena našeg sistema, oni i dalje ističu koruptivne ocjene u funkcionisanju naše transportne politike, bezidejnim reformama i briga samo za birokrate, tako su nas ocijenili. U posljednjih 14 mjeseci intezivno se obraćamo svim institucijama, činjenica je da svaka država članica EU, na prvom mjestu postavlja interese svojih prevoznika, rasteretili su lance snabdijevanja nizom mjera, podsticaja, subvencija, umanjenje troškova, ali samo u Bosni i Hercegovini nije ništa urađeno. Prevoznici u Bosni i Hercegovini, ne žele kukati, ali će jasno i glasno odgovoriti da bi zaštitli svoj opstanak i pravo na rad. Očekujemo kontinuirani rast transportnih troškova do 25%, a kalkulacije cijene pojedinačnog proizvoda i usluge uvećani proporcionalno u dijelu transportnih troškova. Hrabri osnivači i nosioci transportnih lanaca iznad 90% u uvozu i izvozu, itekako će odgovoriti i ovim izazovima.
Za 15.01.2025 godine smo zakazali sastanak PLENUM KONZORCIJUMA LOGISTIKA BOSNE I HERCEGOVINE sa jasnim pitanjima, planom za naredni period.