Cijene za pomorski kontejnerski transport će vjerovatno krenuti u opadajući trend 2025. Geopolitički i makroekonomski faktori stoje iza projektovanih nižih stopa, što ne sluti dobro za teretni saobraćaj Azija – Evropa.
Takve projekcije su dali Stefan Verberckmoes iz Alphaliner-a i Christian Roeloffs, izvršni direktor Container kChange na događaju Intermodal Europe u Roterdamu. Dok je Verberckmoes skromno priznao svoja netačna predviđanja za 2024. godinu, oba govornika su se složila oko toga kuda ide tržište 2025.: stope kontejnerskog transporta će se smanjiti. Takav opadajući trend mogao bi da znači pad relativne konkurentnosti železničkog teretnog saobraćaja u odnosu na njegovog glavnog konkurenta, pomorstvo, na linijama Azija – Evropa.Slika: Shutterstock.© Panjipbv
Rastuće profitne marže Ključ za cene kontejnerskog transporta leži u trendovima u poslednjih nekoliko godina. Tržište je bilo izuzetno nestabilno, objasnio je Stefan Verberckmoes. Profitne marže su naglo porasle tokom pandemije covida, praćene naglim padom profitabilnosti, nakon čega ju je kriza na Crvenom moru ponovo podstakla. Ipak, brodovi ne mogu da prođu kroz Suecki kanal, što ih primorava da idu dugim putem oko Afrike. Iz tog razloga, brodarske kompanije su bile na brodu koji kupuju „bezumno“ kako bi povećali svoj kapacitet, navodi Verberckmoes. U bliskoj budućnosti, ta kupovna pomama će verovatno dovesti do prevelikih kapaciteta, a brodarske kompanije će morati da se takmiče za bilo koju robu da popune svoje brodove. Kristijan Rulofs očekuje da će višak kapaciteta nadmašiti potražnju, tako da će 2025. godine stope biti u padu. On takođe ukazuje na nameru novoizabranog američkog predsednika Donalda Trampa da „izbuši“ više nafte, što bi pomorsko brodarstvo moglo učiniti još konkurentnijim.
Znakovi upozorenja Trend jeftinijeg i jeftinijeg morskog kontejnerskog prevoza ne sluti dobro za azijsko-evropski željeznički teret. Dok će problem pomorskog prevoza biti da privuče dovoljno robe u pozadini prevelikog kapaciteta, železnica ima suprotan problem: kapacitet je ograničen na rutama kao što su Srednji koridor i Severni put. Naročito Srednji koridor je put sa mnogo izazova, koji prolazi kroz različite zemlje i vodene površine.
Administrativni troškovi kao i pretovar čine ga složenijim i skupljim. Sa prevelikim kapacitetom i naknadnim očekivanim padom cena kontejnera, nije teško zamisliti da roba nađe svoj put u inostranstvu, a ne preko kopna. Neizvesnost Ostaje da se vidi da li će se stvari zaista pogoršati za železnički teretni promet. I Roeloffs i Verberckmoes su s pravom istakli da postoji mnogo faktora u igri na tržištu kontejnerskog transporta: međunarodni sukobi, klimatske promjene, nestašice i ekonomske politike kao što su Trampove planirane protekcionističke tarife samo su neke od mnogih odrednica tržišta u narednom periodu. godine. Nemoguće je tačno predvideti kako će se stvari odvijati.