Nedostatak vozača u Evropi će se utrostručiti do 2026. novi izveštaj IRU-a!,Potražnja vozača u Evropi je već porasla za 44% od januara do septembra ove godine
- 30% vozača će se penzionisati do 2026. godine, ali je stopa mlađih zamena 4-7 puta manja
- Ukupni nedostatak u Evropi mogao bi da pređe dva miliona do 2026
- Novi IRU izveštaj uključuje ključne podatke o pristupu i žalbi vozača, kao i industrijskim rešenjima
- Novi izveštaj IRU pokazuje da nedostatak vozača kamiona, autobusa i autobusa u Evropi izmiče kontroli, podstaknut povećanom potražnjom za transportom i starenjem vozačke populacije.
- Sve veći jaz između odlaska u penziju i novih vozača će utrostručiti stopu nepopunjenih pozicija vozača kamiona, na preko 60% do 2026. godine, i povećati za više od pet puta za vozače autobusa, na skoro 50% do 2026. godine.
Novi izveštaj procenjuje šest zemalja koje predstavljaju dve trećine ukupnog evropskog sektora drumskog teretnog saobraćaja i četiri zemlje za putnički transport, što predstavlja 28 odsto ukupnog. Bez akcije da se profesija vozača učini dostupnijom i privlačnijom, Evropi bi moglo nedostajati preko dva miliona vozača do 2026. godine, što bi uticalo na polovinu svih kretanja tereta i milione putničkih putovanja.
Uprkos tome što su plate vozača i do pet puta veće od prosečnih minimalnih zarada, u izveštaju se navode alarmantni podaci o teškoćama pristupa vozačkoj profesiji, posebno za mlade, i njenoj atraktivnosti, posebno za žene.
Generalni sekretar IRU Umberto de Preto rekao je: „Kriza nedostatka vozača u Evropi se ubrzano ubrzava, predstavljajući veliku pretnju za kontinent ako se ništa ne preduzme.
„Kamioni prevoze 75% evropskog tereta po zapremini i 85% kvarljive, visoke vrednosti i medicinske robe, kao što su vakcine i hrana. Autobuske usluge, najčešće korišćeni vid kolektivnog prevoza u EU, su centralne za evropske ciljeve dekarbonizacije.
„Bez vozača, evropska ekonomija, društvena mobilnost i klimatski plan će se zaustaviti. Ali postoje dokazana rešenja, posebno ako industrija i vlada rade zajedno“, dodao je on.
Postoji nizak udeo mladih vozača (6% za teretni i 5% za putnički saobraćaj), uprkos dobrim platama vozača i stalno visokoj nezaposlenosti mladih u mnogim zemljama. Žene takođe čine samo mali procenat vozača kamiona, uprkos značajnom nivou nezaposlenosti žena u nekim zemljama. Španija, na primjer, ima jednu od najvećih stopa nezaposlenosti žena u Evropi (14%), a ipak jedan od najnižih udela žena vozača kamiona (2%), za razliku od žena vozača autobusa (12%).
Ključ pristupa i atraktivnosti
Minimalna starosna granica za kvalifikaciju je i dalje 21 godina za vozače kamiona u pet zemalja EU i između 21 i 24 godine za većinu uloga vozača u autobusima širom EU, što predstavlja ogromnu barijeru za one koji napuštaju školu.Visoki troškovi licence i obuke su takođe prepreka. U Francuskoj dozvola za kamion košta 5.300 evra, što je više od tri prosečne minimalne mesečne plate, dok u Njemačkoj dozvola za autobus košta u prosjeku 9.000 evra, što je više od četiri minimalne mjesečne zarade.
Bezbjednost, posebno za žene vozače, je ključna da bi profesija bila privlačnija, jer 95% vozača kamiona i 94% transportnih kompanija to stavlja kao svoj glavni prioritet. Ipak, samo 3% postojećih parking mesta za kamione u EU je sertifikovano kao bezbedno.
Rješenja na stolu
Javni i privatni sektor treba da rade zajedno kako bi se uhvatili u koštac sa nedostatkom vozača. Izveštaj navodi 20 rešenja koja trenutno sprovode udruženja za drumski transport, kompanije i špediteri.
Javne vlasti takođe treba da preduzmu mere kako bi sprečile eskalaciju nestašice, uključujući:
Postavljanje minimalnog uzrasta za vožnju na 18 godina, sa obukom od 17
Subvencionisanje troškova dozvola i obuke za nove vozače
Izgradnja sigurnijih i sigurnijih parking prostora
Potpuni izveštaji dostupni su članovima IRU. Dostupni su rezimei za teretni i putnički transport.
IRU obavještajni brifing sutra će detaljnije istražiti pitanja i rješenja.