Međunarodna drumska transportna unija IRU i EU sa izmjenama i dopunama dirketiva u okviru paketa mobilnosti, uvode OCJENU RIZIKA TRANSPORTNOG OPERATERA i KLASIFIKACIJA PREKŠAJA.
Ocjena rizika transportne kompanije će se koristiti za ocjenu profesionalnih kompetencija i pristupa transportnog operatera, procejne ukupnog rizika kompanije, te pristupima tržištu i slično.
Ukupna ocjena rizika transportnog poduhvata izračunava se pomoću sljedeće zajedničke formule [1]:
Gdje:
R | ukupna ocjena rizika |
n | broj prekršaja datog tipa po pojedinačnoj proveri (svi tipovi kontrola). |
ja | individualna provera |
v | težinski rezultat prema vrsti/ozbiljnosti prekršaja (MI/SI/VSI/MSI) |
Msi | najozbiljniji prekršaj |
VSI | veoma ozbiljan prekršaj |
SI | ozbiljan prekršaj |
MI | manji prekršaj |
N | broj vozila kontrolisanih tokom pojedinačne provere |
r | ukupan broj provera poduhvata |
g | težina za korišćenje pametnog tahografa u skladu sa Poglavljem II Uredbe (EU) br. 165/2014 |
Prilikom primjene zajedničke formule koriste se sljedeći principi i elementi:
- Vremenski period tokom kojeg se prekršaj ubraja u formulu je dvije godine.
- Operateri transporta će biti klasifikovani u sledeće rizične trake na osnovu njihove ocjene:
- operatori na kojima nisu izvršene provere (siva traka)
- 0-100 poena: operateri niskog rizika (zelena traka)
- 101-200 poena: operatori srednjeg rizika (traka ćilibara)
- 201 poen ili više: operateri visokog rizika (crvena traka)
- Težina pojedinačne provere (‚i‘) se izračunava primenom sledećih faktora težine (‚v‘) u skladu sa vrstom prekršaja:
- Manji prekršaj (MI) = 1
- Ozbiljan prekršaj (SI) = 10
- Veoma ozbiljan prekršaj (VSI) = 30
- Najozbiljniji prekršaji (MSI) = 90
- Konačna ocjena rizika preduzeća uzima u obzir ukupan broj izvršenih provjera (‚r‘), kako pored puta, tako i u njegovim prostorijama, uključujući i one provere u kojima nisu otkriveni prekršaji.
- Provjere gde se ne otkrivaju prekršaji (čiste provjere) biće zabilježene sa nula tačaka.
- Težina pojedinačne provjere uzima u obzir sva provjerena vozila (‚N‘).
- Datum kršenja zakona koji se uzima u obzir u zajedničkoj formuli ocjenjuje se kao datum kada je prekršaj postao definitivan, ili više ne podliježe preispitivanju. Prekršaji se računaju samo jednom u formuli.
Ako provjera u prostorijama transportnog operatera (preduzeća) utvrdi da je cijela flota opremljena pametnim tahografom u skladu sa Poglavljem II Uredbe (EU) br. 165/2014, njena konačna ocjena će biti pomnožena sa faktorom 0,9 (‚g‘).
Klasifikacija prekršaja
Usvojeni su sljedeći ključni noviteti
- Ne poštujući obavezu organizovanja rada vozača na takav način da je (s)u mogućnosti da se vrati svrstano je u veoma ozbiljnu povredu (VSI);
- Ne snimanje graničnog prelaza smatra se ozbiljnim prekršajem (SI);
- Kršenje ugovornih obaveza RIM-a I smatra se VSI
- Ispod je potpuno nova tabela koja se odnosi na prekršaje protiv novog postavljanja pravila vozača:
Ne | PRAVNI OSNOV | VRSTA PREKRŠAJA | NIVO OZBILJNOSTI | ||
Msi | VSI | SI | |||
1. | Član 1(11), tačka (a) | Nepotpune informacije o deklaraciji knjiženja | X | ||
2. | Član 1(11), tačka (a) | Ne prosleđivanje deklaracije o knjiženju državi članici u koju je upravljački program proknjižen najkasnije na početku knjiženja | X | ||
3. | Član 1(11), tačka (b) | Falsifikovana deklaracija o knjiženju za vozače | X | ||
4. | Član 1(11), tačka (b) | Nemogućnost upravljačkog programa da predstavi važeću deklaraciju knjiženja | X | ||
5. | Član 1(11), tačka (b) | Neuspeh da se vozaču stavi na raspolaganje važeća deklaracija o knjiženju | X | ||
6. | Član 1(11), tačka (c) | Ne prosleđivanje zahtevanih dokumenata državi članici domaćinu u roku od osam nedelja od dana podnošenja zahteva | X | ||
7. | Član 1(12) | Neuspeh operatera da održi objave o knjiženju u javnom interfejsu povezanom sa IMI | X |