Globalni nedostatak vozača kamiona će se udvostručiti do 2028. godine, kaže novi izveštaj IRU.Trenutno je nepopunjeno preko 3 miliona radnih mesta vozača kamiona u 36 proučavanih zemalja
Predviđa se da će se nedostatak vozača udvostručiti za 5 godina Samo 12% vozača je ispod 25 godina, samo 6% su žene Izveštaj IRU-a o nedostatku vozača za 2023. otkrio je da je preko tri miliona radnih mesta vozača kamiona nepopunjeno, ili 7% ukupnih pozicija, u 36 proučavanih zemalja. Sa ogromnim jazom između mladih i starih vozača koji raste, biće mnogo gore u narednih pet godina bez značajnije akcije. Istražujući preko 4.700 kamionskih kompanija u Americi, Aziji i Evropi, koje predstavljaju 72% globalnog BDP-a, IRU je otkrio da se nedostatak vozača kamiona povećao na globalnom nivou u 2023.
Dva izuzetka su bili Evropa i Sjedinjene Države gde su nestašice blago smanjene 2023. godine zbog mekše tražnje za transportom kao rezultat inflacije i strože monetarne politike koja je ograničavala potrošnju i investicije. Globalni nedostatak vozača kamiona će se udvostručiti do 2028. godine, kaže novi izveštaj IRU Predviđa se da će se nedostatak u narednim godinama znatno pogoršati.
Bez akcije za privlačenje i zadržavanje vozača, preko 7 miliona radnih mesta vozača kamiona moglo bi biti nepopunjeno do 2028. godine u ispitanim zemljama, uključujući 4,9 miliona u Kini (20% ukupnih pozicija), 745.000 u Evropi (17% ukupnih pozicija) i 200.000 u Turskoj (28% ukupnih pozicija). Generalni sekretar IRU-a Umberto de Preto rekao je: „Strukturna pitanja koja stoje iza nedostatka vozača kamiona i dalje utiču na usluge transporta. S obzirom da je stopa pridošlica znatno niža od broja vozača koji se penzionišu svake godine, potrebno je hitno preduzeti akciju. „Nedostaje nam preko 3 miliona vozača kamiona u zemljama koje smo ispitali.
S obzirom na demografiju profesije, predviđamo da bi se ona mogla udvostručiti u roku od pet godina. „Posledice takvog nedostatka već štete zajednicama, lancima snabdevanja i ekonomijama koje zavise od naše industrije. „Ne možemo dozvoliti da se nedostatak vozača pogorša. Operateri rade svoj deo posla, ali vlade i vlasti moraju da povećaju napore da poboljšaju uslove rada i pristup profesiji.” Najmanje 50% prevoznika u drumskom saobraćaju ima ozbiljne probleme sa zapošljavanjem kvalifikovanih vozača, u većini proučavanih zemalja. Mnogi takođe nisu u mogućnosti da prošire svoje poslovanje i gube postojeće klijente i prihode.
Profesija vozača kamiona ima stariju populaciju: manje od 12% vozača kamiona je mlađe od 25 godina, dok u Evropi pada na 5%. Jedine dve anketirane zemlje sa većim udelom vozača mlađih od 25 godina su Kina (17%) i Uzbekistan (25%).
Udeo žena vozača kamiona takođe je i dalje nizak na samo 6%, ispod ukupne transportne industrije.
Kina (6%) i Sjedinjene Države (8%) imaju najveći udeo žena vozača kamiona, među proučavanim zemljama.
Olakšavanje pristupa Jaz „od škole do volana” je ključni izazov sa kojim se industrija suočava. Minimalna starosna granica za vožnju u međunarodnom transportu tereta je i dalje između 21 i 26 godina u nekim zemljama. Visoki troškovi obuke, licence i osiguranja takođe čine skupim da postanete vozač kamiona. U Francuskoj, na primer, prosečna cena za dobijanje vozačke dozvole i sertifikata o stručnoj osposobljenosti iznosi 5.250 evra, što je više od tri minimalne mesečne zarade.
Vlade treba da olakšaju pristup profesiji smanjenjem minimalne starosne granice za vožnju i subvencionisanjem troškova kvalifikacija. Vozači iz trećih zemalja Starenje stanovništva – posebno u Evropi i Sjedinjenim Državama gde je manje od 13% radnika mlađe od 25 godina – delimično objašnjava nedostatak vozača, sugerišući da raspoloživi fond domaćih radnika možda neće biti dovoljan da pokrije taj jaz. Pristup profesiji kvalifikovanih vozača iz trećih zemalja trebalo bi da bude olakšan, omogućavajući zemljama sa viškom profesionalnih vozača da pomognu u pokrivanju praznina tamo gde je to potrebno.