Trenutno, zakon određuje period od 60 dana, a špansko zakonodavstvo već predviđa kazne za one koji ga ne poštuju u sektoru transporta, koji je uspeo da smanji delinkvenciju. Pošiljaoci i transportni posrednici moraće da plate prevoziocima u roku od najviše 30 dana od trenutka kada izvrše pošiljku. Na plenarnoj sednici Evropskog parlamenta u utorak je usvojena nova Evropska uredba protiv kašnjenja u plaćanju velikom većinom. Iako će ga definitivno morati ratificirati Europski parlament koji odlazi nakon europskih izbora u lipnju, teško mu je promijeniti smjer glasanja, jer je odobreno sa 459 glasova za naspram samo 96 protiv.
Pošiljaoci i transportni posrednici moraće da plate prevoziocima u roku od najviše 30 dana od trenutka kada izvrše pošiljku. Na plenarnoj sednici Evropskog parlamenta u utorak je usvojena nova Evropska uredba protiv kašnjenja u plaćanju velikom većinom. Iako će ga definitivno morati ratificirati Europski parlament koji odlazi nakon europskih izbora u lipnju, teško mu je promijeniti smjer glasanja, jer je odobreno sa 459 glasova za naspram samo 96 protiv.
Trenutno je maksimalni rok plaćanja 60 dana. Više od dve godine špansko zakonodavstvo predviđa novčane kazne do 30.000 evra za kompanije koje zaostaju u oblasti transporta. Pored toga, Ministarstvo saobraćaja je ovog ponedeljka objavilo da je Inspektorat povećao dosijee delinkventnim kompanijama za 1.847 odsto u 2023. godini.
Izricanje novčanih kazni i krivično gonjenje delinkventnih kompanija dovelo je do smanjenja vremena plaćanja poslednjih godina. To se može vidjeti u stalnoj Opservatoriji kasnih plaćanja koju Fenadismer priprema mjesečno.
Tako je prošlog marta došlo do naglog smanjenja uslova plaćanja u odnosu na prethodni mesec. U martu je to bilo 64 dana, vrlo blizu zakonskog maksimalnog perioda plaćanja utvrđenog zakonom.
Osim toga, u 70% slučajeva u kojima je zakon prekršen, to se radi na manji način, odnosno potrebno je između 60 i 90 dana da se plati. Međutim, na suprotnoj strani postoji 7% neusklađenih kompanija koje i dalje plaćaju nakon 120 dana, iako je taj procenat manji nego 2022. godine, od više od 20%.
Kazna do 30.000 evra zbog neplaćanja prevoznicima na vreme
Prvi zakon u Španiji stupa na snagu i kažnjava kompanije koje plaćaju prevoznicima više od 60 dana kasnije.
Ovaj pionirski zakon u Španiji primenjuje se isključivo na sektor drumskog teretnog saobraćaja, kojim se predviđaju novčane kazne do 6.000 evra, koje mogu dostići 30.000 evra za najnasilnije recidivističke situacije u pogledu uslova plaćanja, konkretno, u onim slučajevima u kojima je maksimalni zakonski rok plaćanja prekoračen za više od 120 dana ili koji utiče na ekonomsku solventnost prevoznika koji prima uplatu.
NEPOŠTOVANJE ZAKONODAVSTVA
Trenutno, dve od svake tri uplate koje su njihovi klijenti izvršili transportnim kompanijama nisu bile u skladu sa važećim zakonodavstvom, navodi se u Opservatoriji za kašnjenje plaćanja koju je pripremio Fenadismer. Od tih kršenja, skoro polovina je rađena više od 90 dana, pa čak i četvrtina više od 120 dana, odnosno šest meseci. Ovaj pionirski zakon u Španiji primenjuje se isključivo na sektor drumskog transporta tereta, kojim se predviđaju novčane kazne do 6.000 evra, koje mogu dostići 30.000 evra za ponovljene prestupnike. Ovu delinkvenciju, prema transportnoj organizaciji kojom predsedava Hulio Villaescusa, uglavnom generišu velike kompanije i to ne samo u transportu, već i u svim sektorima delatnosti.
U stvari, prema najnovijoj studiji o glavnim španskim kompanijama koje je sprovela Multisektorska platforma protiv kašnjenja plaćanja, posebno onih navedenih na IBEX-u, oni su svoje račune izmirili u prosečnom periodu od 200 dana, utrostručujući zakonski period dozvoljen od 60 dana, uz povećanje od 14 dana u proseku u njihovoj delinkvenciji u odnosu na 2019. godinu. Pored toga, u svom portfelju su akumulirali ukupno 81.786 miliona evra koje duguju svojim dobavljačima duže od zakonskih 60 dana.
U junu 2020. godine Komisija za socijalnu i ekonomsku obnovu promovisala je u Kongresu poslanika da uspostavi mere za ponovno aktiviranje zemlje nakon krize izazvane kovidom, jednoglasno odobrene od strane svih političkih grupa da odmah procesuiraju režim sankcija za borbu protiv kašnjenja u plaćanju za sve privredne sektore. da ispravi dosadašnju praksu zlostavljanja u pogledu uslova plaćanja, što posebno utiče na mala i srednja preduzeća i samozaposlene.
Međutim, „obećana hitnost kojom će se obrađivati ovaj sankcionišni režim očigledno nije ispunjena, što pokazuje i činjenica da je rok za izmene zakona pretrpeo ukupno 34 produženja koja ga drže paralizovanim, verovatno zbog pritiska koji velike kompanije vrše kako se ne bi održao“, Nedavne recenzije u Fenadismer