U narednim godinama, zemlje EU će morati da učine niz podataka o saobraćaju digitalno dostupnim za upotrebu u tehničkoj kontroli saobraćaja i automatizovanim sistemima kontrole vozila. U zavisnosti od vrste podataka, rok za stavljanje novih informacija na raspolaganje u digitalnom obliku je kraj 2025. ili kraj 2028. godine. Time će započeti proces bržeg uvođenja inteligentnih transportnih sistema.
Nova verzija Direktive o inteligentnim transportnim sistemima, tekst dogovoren između pregovarača iz Saveta ministara EU i Evropskog parlamenta u četvrtak, reguliše koji podaci moraju biti dostupni i u kom digitalnom formatu. Kompromis tek treba da odobre obe institucije.
U budućnosti će morati da se digitalizuju informacije o tunelima i mostovima, zatvaranju puteva, ograničenju stalnog i privremenog pristupa lokacijama, gradilištima, zaobilaznicama i ograničenjima brzine. Multimodalne informacije terminala i informacije relevantne za bezbednost, kao što su saobraćajne gužve, takođe treba obrađivati na takav način da se mogu koristiti za komunikaciju u realnom vremenu.
Lakši saobraćaj i manje izduvnih gasova
„Inteligentni transportni sistemi ključni su za poboljšanje bezbednosti na putevima i rešavanje pogoršanja zagađenja i zagušenja u Evropi,“ rekao je Andreas Karlson, švedski ministar za infrastrukturu na čelu Saveta ministara saobraćaja EU. Sporazum će doprinijeti razvoju pametnije, sigurnije, efikasnije i održivije mobilnosti u EU.
Komesarka EU za saobraćaj Adina Valean izjavila je da će nova pravila „biti katalizator za razvoj potpuno novih usluga i radnih mesta“. Prema Komisiji, Direktiva bi trebala olakšati i razvoj „zadružnog ITS-a“. To uključuje razmjenu podataka o infrastrukturi vozila i vozila-ceste. Moguće je upozoriti na neočekivane događaje, kao što su saobraćajne gužve. Takođe ima za cilj da promoviše razvoj autonomne vožnjei olakša multimodalni transport i planiranje putovanja.
Revidiranom direktivom možemo promovisati integraciju i interoperabilnost između različitih vidova transporta i razvoj tehnologija kao što su komunikacija između vozila i vozila, podaci o saobraćaju u realnom vremenu, inteligentni sistemi semafora i automatizovano upravljanje saobraćajem. Jens Gieseke, portparol transportne politike CDU/CSU grupe u Evropskom parlamentu.
Faziranje-in
Direktiva takođe sadrži odredbe o zaštiti podataka, upravljanju vanrednim situacijama i oblastima u kojima prvo treba razviti tehničke smernice na nivou EU. Novim zakonodavstvom uspostavlja se pravni okvir dopunjen delegiranim aktima za posebne primjene. ITS treba razvijati na sistematičan i usklađen način, ali „postepeno“ i „uzimajući u obzir isplativost i administrativne kapacitete“, naglasilo je Vijeće ministara EU.
Direktiva će biti praćena razvojnim planom koji će trajati najmanje pet godina. Direktiva će takođe odrediti delove evropske putne mreže gde bi trebalo da se uvede ITS. Aktuelne smernice datiraju iz 2010. godine. Neformalni sporazum postignut prošle nedelje tek treba da odobre Odbor za saobraćaj i turizam parlamenta i Odbor stalnih predstavnika Saveta, a zatim ceo Evropski parlament i Savet.
Izvor: https://trans.info/hu/az-eu-megallapodott-az-intelligens-kozlekedesi-rendszerekre-vonatkozo-szabalyokrol-348022