Proizvođači vozila će držati tempo samo uz rastuću potražnju za e-autobusima ako regulatori definišu 2027 godinu kao godinu roka za zamjenu postojećih autobusa, sa savremenim urbanim autobusima nulte emisije. Činjenica je da gradovi sve više kupuju električne autobuse. Prema novim podacima, skoro jedan od četiri novo-registrovana urbana autobusa u 2021. U posljednje tri godine zabilježen je stalan rast, a autobusi sa nultim emisijama predstavljaju 23% autobusa registrovanih u 2021. godini, što se gradi na 16% u 2020. godini, a 12% u 2019. godini.
Sve vrlo pozitivne vijesti. Ali kako bismo mogli osigurati da svi novi urbani autobusi budu nulta emisija što je prije moguće?
Trenutna politika je datirana brzo (Direktiva o čistim vozilima će tek nakon 2025. godine dovesti prodaju autobusa sa nultom emisijom iznad 30%), koju je prestigao Evropski zeleni dogovor – i jaz koji se otvara između potražnje autobusa sa nultom emisijom i trenutnih ciljeva.
Neki proivođači autobusa sa nultom emisijom, kao Daimlerom i MAN-om, na primjer, koji su se obavezali da će svi njihovi novi urbani autobusi biti nula emisije do 2030. Ako se potražnja nastavi trenutnim putem rasta, evropski gradovi će željeti da 100% novih urbanih autobusa bude nulta emisija do 2026. Kasnije ove godine Evropska komisija će objaviti prijedlog za sniženje emisija i iz novih autobusa i iz kamiona. Ovo je pravi alat za poravnavanje autobusa sa ambicijom Zelenog poslai isporuku sve većeg snabdijevanja vozilima koja drastično smanjuju emisije i zagađenje zraka.
Zalažemo se za 100% prodajni cilj za urbane autobuse nulte emisije u 2027. To bi stavili Evropu na sličnu teritoriju Kaliforniji gdje svi novi urbani autobusi moraju biti nulta emisija iz 2029.
Koje zemlje su predvodnice na raspoređivanje autobusa sa nultom emisijom?
Godine 2021. svi novi urbani autobusi registrovani u Holandiji bili su nulta emisija. Druge zemlje sustižu, prije svega Bugarsku, Dansku i Finsku, koje su sve zabilježile stope raspoređivanja električnih autobusa od više od 70% prošle godine.
Poljska je napravila vrlo snažan napredak, a četiri od 10 njenih novih urbanih autobusa sada su nulta emisija – daleko ispred usporedivo brojke za Njemačku, Italiju, Španiju i Francusku, gdje nije više od dva od 10.
Na dnu ligaškog stola su zemalje koje još uvijek trebaju izaći iz startnih blokova na raspoređivanja autobusa sa nultom emisijom, posebno Austrije, Češke, Slovačke, Hrvatske i Estonije.
Električna baterija dominira
Električne baterije i vodonik su dva izvora sa nula-emisijsom. Električni Bus vozoa dominirju, što čini 22% svih novih registracija dok vodik čini 1%.
U Londonu, koji se kreće ka dekarbonizaciji, sa najvećom flotom urbanih autobusa u Evropi, 90% ruta će ići na električnu bateriju sa noćenim punjenjem. Za ostalih 10%, to je odluka između autobusa koji se napajaju na baterije na vrhu na malom broju zaustavljanja na putu (‚punjenje prilika‘), većeg broja električnih autobusa (sa nekima na vrhu od vrha), ili vodika, prenosi Transport for London.
Bez veze sa snažnim napretkom na autobusima sa nultom emisijom, ostaje još dosta posla. Oko 77% novih urbanih autobusa u Evropi je i dalje ili u potpunosti se oslanja na fosilna goriva (40% su dizel), ili pomalo fosilni (22% hibridni i 15% gas).
Evropa ostavlja gas za sobom – osim u Francuskoj
Širom Evrope u cjelini, nove registracije autobusa sa nultom emisijom brojčano nadjačaju gas, ali, u Francuskoj, ostaje obrnuto. (Francuska je registrovala više od 1.000 novih plinskih (gasnih) autobusa, u odnosu na nešto više od novih 500 električnih autobusa). Podaci o tržištu Italije iz 2021.U zemljama koje se ulažu u struju, usvajanju pomaže sve više svijesti o troškovima života, ili ‚ukupnom trošenju vlasništva‘. Jednostavno rečeno, unaprijed nabavna cijena električnih autobusa je obično višu od dizela, plina ili hibrida, ali su svakodnevno troškovi energije i održavanja niži, što znači da električni autobusi koštaju manje tokom svog života.
Evropski proizvođači autobusa snabdiejvaju 75% električnih autobusa
Prodajom električnih autobusa u Evropi dominiraju evropski proizvođačii autobusa, koji čine oko tri četvrtine novih registracija električnih autobusa. To nije skoncentrisano tržište već se proširilo među devet proizvođača autobusa, svaki sa tržišnim dionicama od 5-12%.
Prema podacima tržišta iz 2021, Solaris vodi sa 12% svih novih prodaja električnih autobusa, a slijede BYD-Alexander Dennis Ltd (11%) i Daimler (10%), sa nižim prodajnim dionicama koje su zabilježili Yutong, Iveco / Heuliez, BYD China, Volvo, Irizar, i VDL. Međutim, postoji velika varijacija iz godine u godinu, sa ključnim igračima koji redovno trguju mjestima.
Preko Evropskoj komisiji
Ključni potez je da lanac snabdijevanje urbanim autobusima sa nultom emisijom bude ispunjen i da ne dođe do poremećaja je uslov da se hitnom akcijom zakonodavaca EU u predstojećoj regulativi, izađe sa jasnim prijedlogom i rokovima zamjene autobusa sa fosilnim gorivom, novim urabnim autobusima sa nultom emisijom. Prijedlog Evropske komisije treba da najkasnije 30. novembra. ove godine, sa jasnim rokovima.