Prvi kvartal 2023. godine doneo je dalji pad stope u evropskom drumskom saobraćaju – navodi se u najnovijem izveštaju analitičara iz Transportne obaveštajne službe i Upplyja. Spot indeks je pao za čak 7,5 poena, a stope ugovora – za 2,8 poena u odnosu na poslednji kvartal 2022. godine.
Ovo je drugi kvartal zaredom da su stope pale nakon dugog perioda rasta. U prva tri meseca 2023. indeks spot pao je na 132,5 poena u poređenju sa 142,1 poen u četvrtom kvartalu 2022. godine. Istovremeno, indeks stope ugovora dostigao je 127,2 poena, a u poslednjem kvartalu 2022. godine i dalje je bio na nivou od 130 poena.
Važno je napomenuti da su, uprkos padovima u poslednja dva kvartala, i spot i indeksi ugovora bili očigledno veći od njihovih očitavanja iz istog perioda 2022. godine. Zauzvrat, indeks ugovora premašio je svoje očitavanje od prije godinu dana za čak 2023,8 poena.
Pad stopa podstaknut je padom potražnje za transportom povezanim sa nižom potrošnjom i posledicama visoke inflacije u većini evropskih zemalja. Smanjenje kupovne moći evropskih potrošača dovodi do nižih troškova i, shodno tome, manje narudžbi za prevoznike. Dodatni faktor koji je smanjio stope transporta bio je pad cijena goriva – u prvom kvartalu 9. godine bili su u prosjeku 2023% niži u odnosu na prethodnu godinu. Međutim, oni su i dalje veći nego 2021. godine.
Dostupnost vozača se takođe blago poboljšala (zbog pada potražnje), ali problem njihovog nedostatka ni na koji način nije rešen. Vincent Erard, viši direktor strategije i razvoja u Međunarodnoj transportnoj uniji (IRU), ističe da će „svaki skok potražnje evropskih ekonomija značajno pogoršati problem nestašice vozača, što će zauzvrat ograničiti ekonomski razvoj.“
Inflacija pogodila Poljsku
Na relaciji između Varšave i Duisburga, najzanimljivijoj za poljsku privredu i domaće prevoznike, u prvom kvartalu došlo je do smanjenja svih stopa. Na putu za Duisburg ugovori su bili 2,4% niži kvartal na kvartalu (u prosjeku 1496 € ili 1,38 €/km). Spot stope pale su oštrije, za 6,6 odsto, na 1680 evra (1,56 evra/km). Važno je napomenuti da su stope ugovora iz godine u godinu bile veće za preko 24%, a spot stope za 16%.
U povratnom smjeru u Varšavu, stope ugovora pale su za 2,1% u odnosu na četvrti kvartal 2022. godine – na 1184 eura (1,09 EUR / km). Na spot tržištu prijevoznici su tražili u prosjeku 8% manje – 1367 EUR (EUR 1,26 / km). Slično Njemačkoj, stope su bile veće iz godine u godinu, iako ne tako jasno kao u zapadnom smjeru – za 10 posto u slučaju ugovora i jedva 3,6 posto na licu mjesta.
Na transportne porudžbine na ruti Varšava – Duizburg utiče slabo stanje nemačke industrije i manja potražnja za komponentama i poluproizvodima iz Poljske, što je pogodilo potražnju za transportom i stopama. S druge strane, na ovoj ruti uočen je novi, zabrinjavajući fenomen, zabrinjavajući sa stanovišta Poljske. TI analitičari naglašavaju da je pad prosječne stope na spot tržištu u smjeru poljskog (za 8,3%) bio dvostruko veći od prosječnog pada u Evropi – to je posljedica kolapsa potrošnje kod nas. Analitičari dodaju da je tokom pandemije, kao i u prethodnim krizama, unutrašnja potrošnja spasila poljsku ekonomiju. Trenutno, visoka inflacija u našoj zemlji pogađa ovaj bastion.
Francusko-njemačka anomalija
Smanjenje je vidljivo i na drugim važnim evropskim rutama. Od Duisburga do Lillea, cijene ugovora pale su za 6,5% kvartalno na 704 eura (2,33 €/km), dok su na spot tržištu za 9,6% na 755 € (2,5 €/km). S druge strane, u suprotnom smjeru ugovori su bili 2,3% niži (499 EUR i 1,65 EUR/km). Zanimljivo je, međutim, spot tržište na ovoj trasi zabeležilo rast od 1,9 odsto. na 577 evra (1,91 evro/km).
To je senzacija na evropskom nivou, čak 87 odsto spot stopa u Evropi zabeležilo je pad u prvom kvartalu. Na ovo povećanje možda su uticali nedavni izveštaji nemačkog industrijskog sektora, koji je zabeležio minimalan rast proizvodnje u prva tri meseca.
Povećanje prinosa iz dvije države
Na relaciji Pariz – Madrid u španjolskom smjeru cijene ugovora porasle su za 12,5 posto, dok su na licu mjesta pale za 1,5 posto. Na putu ka glavnom gradu Francuske ugovorne stope su porasle za 4,1 odsto, dok su cene sa spot tržišta bile niže za 4,3 odsto.
Ruta između Francuske i Španije bila je jedna od rijetkih u kojoj je zabilježeno povećanje ugovornih stopa. To je zbog povećanja poljoprivredne proizvodnje u Španiji i najave dobre godine. Posle godina slabijih prinosa na Iberijskom poluostrvu, francuski uvoznici žele da garantuju snabdevanje prehrambenim proizvodima iz Španije.
Slična situacija se može videti i u slučaju Italije. Tamo je niska proizvodnja u poljoprivrednom sektoru poslednjih godina, kao i najava bolje žetve u 2023. godini, doveli do povećanja ugovornih stopa na izvoznim rutama iz ove zemlje za razliku od većine evropskih ruta.
Nastavlja se opadanje
Autori izveštaja navode da pad obima i raspoloživiji kapacitet znače da će se trend pada stopa verovatno nastaviti i u 2023. godini. Ipak, oni će ipak biti visoki u poređenju sa istorijskim nivoima zbog još uvek visokih troškova. Ovo će imati ograničavajući efekat na skalu pada stopa.
Olakšavajući faktor smanjenja biće i pritisak na rast plata, što će verovatno uticati i na sektor transporta. To će verovatno sprečiti pad stope na istorijski nizak nivo, uprkos jasnom padu potrošnje i potražnje za transportom. „Prognoza je za dalji pad stopa u drugom kvartalu, iako će sezonsko povećanje potražnje vjerovatno zadržati veće stope,“ rekao je Michael Clover, šef komercijalnog odjela u TI-u.
Izvor: https://trans.info/pl/stawki-w-transporcie-w-europie-dalej-spadaly-w-i-kw-2023-r-ofni-339721