U 2022. godini postalo je jasno da sigurnosni signal nije spreman na vrijeme. Dugo vremena je bilo nejasno kakve će posljedice to izazvati. U međuvremenu, Evropska komisija je predložila „tranzicioni tahograf“ kao privremeno rešenje. Ovo je tahograf sa svim pametnim tacho 2 funkcionalnostima kakve bi trebale biti, samo bez novog ekstra sigurnog signala.
Tokom 2022. godine postalo je jasno da novi bezbednosni signal (OSMNA) za pametni tacho 2, koji mora da isporuči EUSPA (Evropska svemirska agencija), nije spreman na vreme. Dugo vremena je bilo nejasno kakve će posljedice to podrazumijevati i kada će signal biti spreman. Evropska komisija (EK) uspela je da pronađe rešenje nakon konsultacija sa proizvođačima, dobavljačima i sektorom. U svakom slučaju, to rešenje ne leži u odlaganju datuma uvođenja.
OSMNA signal je dodatna sigurnost na satelitskom signalu koji bilježi položaj vozila. Novi tahograf beleži taj položaj kada vozilo prelazi nacionalnu granicu i kada se upravlja funkcijom „utovar/istovar“ vozila. Pored toga, bilježi poziciju nakon svaka 3 sata akumuliranog vremena vožnje i na predstavljanju na početku i na kraju radnog dana, baš kao i u trenutnom smart tacho 1. Dodatna zaštita radi protiv manipulacije signalom.
Odlaganje uvođenja pametnog tacho 2 ne bi bilo politički izvodljivo i takođe je nepoželjno za preduzetnike u međunarodnom transportu. To znači da se pozivni broj zemlje mora unositi ručno na duži vremenski period i stoga se mora zaustaviti prilikom prelaska nacionalne granice. Sa pametnim tačom 2 to više neće biti potrebno. Pored toga, odlaganje bi značilo da se mora zameniti više tahografa zbog obavezne retrofit za vozila koja obavljaju međunarodni prevoz.
Rješenje koje Evropska komisija sada predlaže je „tranzicioni tahograf.“ Ovo je tahograf sa svim pametnim tacho 2 funkcionalnostima kakve bi trebale biti, samo bez novog ekstra sigurnog signala. Signal ostaje isti kao kod trenutnog pametnog tacho 1. Kada je OSMNA signal spreman, ovaj tahograf tranzicije treba da dobije ažuriranje softvera. Evropska komisija pretpostavlja da je to moguće uz ažuriranje softvera. Ažuriranje će se odvijati tokom naredne periodične kalibracije tahografa i najverovatnije će morati da se izvrši sa opremom radionice od istog dobavljača iz kojeg je tahograf.
TLN je izrazio niz zabrinutosti koje još nisu u potpunosti riješene. Na primer, niko ne može dati 100% garanciju da je neophodno ažuriranje softvera zaista moguće. TLN bi stoga želeo da EK uredi situaciju kako treba, kako sektor ne bi bio suočen sa iznenađenjima ako se ispostavi da ažuriranje softvera nije moguće. U tom slučaju, mora biti moguće nastaviti vožnju sa tranzicionim tahografom.
Predlog EK biće predmet konačnog odlučivanja država članica u Odboru za drumski saobraćaj početkom marta. TLN pruža informacije preko Ministarstva infrastrukture i vodoprivrede, stručnog odbora EK za tahografe, IRU i CORTE.
Izvor: TLN