MEJKON – Američka avio-kompanija Delta Air Lines saopštila je da je uložila 60 miliona dolara u jedan “startap”. U pitanju je startap koji se nada da će izgraditi leteće taksije nalik električnim helikopterima za prevoz putnika do aerodroma, prenosi eKapija.
Delta je objavila da je preuzela dva odsto udjela u kompaniju Joby Aviation i da bi mogla da uloži do još 140 miliona dolara. Joby je među nekoliko kompanija koje rade na avionima na električni pogon koji polijeću i slijeću vertikalno, poput helikoptera.Kompanija je rekla da očekuje da te letjelice budu spremne do 2024. godine.
Električni leteći taksiji su zbog težine baterija po dosadašnjim projektima previše mali da bi se koristili za prevoz putnika do aerodroma. Ali avio-kompanije vjeruju da bi te letjelice mogle da budu atraktivne zbog manje vremena potrebnog za prevoz do aerodroma i sa njega u velikim gradovima zakrčenim uličnim saobraćajem. Delta se nada da će letelice Joby prvo koristiti u Njujorku i Los Anđelesu.
Delta slijedi primjer druge američke kompanije, United arilines koja je već objavila veliku, mada uslovnu narudžbinu električnih letećih taksija od dva ponudjača: “startap” firma Archer Aviation i Eve filijala braziliskog proizvođača aviona Embraera.
Avio-taksi sve popularnji u Srbiji
BEOGRAD – U Srbiji je u posljednje vrijeme veoma popularan avio-taksi, a prema podacima Direktorata civilnog vazduhoplovstva, postoji sedam operatera sa sertifikatom da obavljaju prevoz putnika uz naknadu, od kojih šest koristi avione, a jedan helikoptere.
Kompanije koje se bave javnim avio-prevozom su Air Pink, Air Serbia, Balkan Helicopters, Eagle Express, MPC Air, Prince Aviation i Sky Bridge. Kako navode u Direktoratu, ukupan broj vazduhoplova koji imaju do 10 putničkih sjedišta, a koje koriste tih sedam operatera je 26 (23 aviona i 3 helikoptera).Glavni urednik vazduhoplovnog portala Tangosix Petar Vojinović kaže za B92 i da jedna osoba može da posjeduje avion, ali ocjenjuje da je nepraktično da ga lično koristi zbog svih bezbjednosnih zahtjeva koje propisuju regulatorni organi države.On, ipak, napominje da je to nevjerovatno dobra investicija, ako neko posjeduje pet miliona evra.
“Kupi se avion i onda se izdaje, pa ga tek operateri stavljaju na tržište i snose troškove plata pilota, održavanja, obuke, goriva i administracije“, navodi Vojinović i ističe da su Prince Aviation i Air Pink dvije najveće avio-taksi kompanije u regionu i šire.Vojinović smatra da je srpsko tržište premalo za ovaj posao, pa je većina tih letova sa trećih tržišta.Kako navodi, većinom se avioni iznajmljuju u vidu lizinga, često od kompanija koje su ih kupile, ali im je preskupo i nepraktično da ih koriste samo za svoje potrebe.Vojinović ističe i da poslovnim ljudima prevoz avio-taksijem uštedi mnogo vremena jer je red letenja nebitan, kao i da se zakazuju poslovni letovi mlaznjacima.
Kako navodi, na većim aerodromima, pa i na Aerodromu “Nikola Tesla” u Beogradu, postoje posebni VIP terminali koji eliminišu gužvu i čekanje.Izvršni direktor “Prince Aviation” Vladimir Jovanović navodi da ta kompanija u floti ima četiri aviona iz porodice Cesna Citation, i sa njima leti u evro-mediteranskom području, i ka destinacijama u Rusiji i bivšem Sovjetskom savezu.
On je istakao da je pandemija virusa korona sredinom marta gotovo u potpunosti paralisala prevoz putnika u vazdušnom saobraćaju, pa su Prince Aviation i druge avio-kompanije u svijetu sproveli niz mjera kako bi obezbijedili sigurno letenje.
“Poslovna avijacija se zbog prirode posla (direktni letovi, manji broj putnika i korištenje posebnih terminala) nešto brže oporavlja od redovnog vazdušnog saobraćaja“, ocijenio je Jovanović. agencije
(izvor:https://www.capital.ba/)