Preko 80 odsto kompanija vodi bar delimično automatizovana skladišta za rukovanje svojim komercijalnim operacijama – prema beloj knjizi „Automatizacija skladišta kao katalizator poslovne efikasnosti“ koju je razvila kompanija FM Logistic. Potpuna automatizacija je, međutim, još uvek u povoju. Međutim, kompanije su otvorene za njegovu implementaciju u bliskoj budućnosti.
Izveštaj je rezultat istraživanja sprovedenog na 100 kompanija iz FMCG, maloprodaje (uključujući e-trgovinu) i sektora lepote i luksuza. Ispitanici su kompanije koje posluju u Francuskoj, Poljskoj i Indiji.
Čak 82% kompanija vodi barem delimično automatizovana skladišta za e-trgovinu i skladišta za tradicionalne kanale. U slučaju objekata prvog tipa to je 80 posto, a za one koji opslužuju tradicionalne kanale (odnosno B2B) 84 posto.Potpuno automatizirani distributivni centri imaju 12 posto tvrtki iz oba segmenta. 4% kompanija koje upravljaju skladištima sa tradicionalnih kanala otporno je na bilo kakvu automatizaciju i, zanimljivo, više od 8% kompanija iz skladišta namenjenih e-trgovini.
Prilikom analize geografske tendencije da se odmakne od ručnog rukovanja u skladištima, djelomična automatizacija u tradicionalnom kanalu je najčešća u Francuskoj (93 posto anketiranih kompanija), te u kanalu e-trgovine – u Indiji (83 posto). U Poljskoj je to bilo 82%, odnosno 78%.
Kada je riječ o potpunoj automatizaciji, naša zemlja ima isti rezultat u oba kanala – po 11 posto.U tradicionalnom kanalu, za usporedbu, čak 19 posto indijskih kompanija ima potpuno automatizirana skladišta. Zanimljivo je da ih u Francuskoj ima samo 4% grupe koja nudi B2B usluge. U segmentu e-trgovine Francuzi su nešto moderniji – 14% korisnika skladišta može se pohvaliti potpunom automatizacijom.
Gledajući kroz prizmu analiziranih sektora – najnapredniji u oblasti automatizacije je ljepota i luksuz. Čak 93% objekata koji opslužuju tradicionalne kanale su delimično automatizovani. Pored toga, svako četvrto skladište u ovom segmentu koje radi za e-trgovinu je potpuno automatizovano.
Velike kompanije otvorenije
Za sada, velike kompanije su mnogo spremnije da automatizuju svoje operacije skladišta. Oko 43% takvih kompanija ima najmanje jedno ili više potpuno automatizovanih skladišta za e-trgovinu. U slučaju srednjih i malih preduzeća, to je 9%, odnosno samo 4%.
S druge strane, u tradicionalnom kanalu velike kompanije su relativno manje zainteresovane za potpunu automatizaciju (samo 30% njih ima bar jedno takvo skladište). Međutim, među srednjim preduzećima to je mnogo češće nego u kanalu e-trgovine, jer 24 odsto preduzeća ima najmanje jedno skladište sa potpunom automatizacijom. Mala preduzeća su i dalje otporna na prednosti automatizacije.
U skladištima za e-trgovinu najčešće pokriva potpunu automatizaciju: alokaciju i skladištenje robe (čak jedna indikacija u anketi), povrat (22%) i personalizaciju proizvoda, pakovanje i prikupljanje gotovog proizvoda (po 20% indikacija). U slučaju skladišta koja posluju za tradicionalnu trgovinu, proces pripreme porudžbine i njene pošiljke (28 odsto), povrata (19 odsto) kao i odlaganja i skladištenja (17 odsto) odvija se najčešće bez ljudske intervencije.
Kao ključne prednosti automatizacije, kompanije sa skladištima e-trgovine navode bolju operativnu efikasnost i povećano ispunjenje porudžbina (93 odsto), bolju korisničku uslugu (90 odsto) i smanjene greške (88 odsto). Preduzetnici koji posluju u tradicionalnoj trgovini takođe su pomenuli prva dva faktora, ali i povećali bezbednost (88%).
Spreman za napredak, ali troškovi su prepreka
Anketirane kompanije su otvorene za dalju automatizaciju svojih skladišta. 45% kompanija sa delimično automatizovanim skladištima za B2B podršku namerava da ih u budućnosti potpuno automatizuje. U slučaju kompanija sa skladištima e-trgovine, čak 76% kompanija ima takve planove!
Prema rečima učesnika studije, glavne prepreke daljem razvoju procesa automatizacije poslovanja skladišta su, prema rečima učesnika studije, pre svega visoki troškovi i nedostatak brzog povraćaja investicije. U slučaju skladišta e-trgovine naznačen je nizak ili odložen povrat investicije (80 odsto), visoki početni troškovi (73 odsto) i složen proces implementacije (71 odsto). Operateri skladišta koja rade za tradicionalne kanale postavili su pitanje troškova i povraćaja investicije na drugoj i trećoj poziciji, odmah iza otpora promenama (80% indikacija).
Izvor: https://trans.info/pl/zautomatyzowane-magazyny-ma-je-juz-ponad-80-proc-firm-ofni-329194