Vlada tvrdi da će to biti odgovor na društvena očekivanja u smislu „smanjenja troškova i administrativnih opterećenja za vozače i vlasnike vozila“. Međutim, eksperti ukazuju na drugo dno ideje. Projekat koji je razvilo Ministarstvo digitalnih poslova pretpostavlja ukidanje kotizacije, koju danas od građana prikupljaju organi lokalne samouprave (povodom m.in izdavanja sertifikata o registraciji, vozačke dozvole ili međunarodne vozačke dozvole) ili preduzetnika koji upravljaju stanicama za inspekciju vozila (povodom očitavanja odometra nakon zamene). Kotizaciju plaćaju i osiguravajuća društva povodom obaveznog osiguranja od odgovornosti treće strane.
Ova naknada je način finansiranja Centralnog registra vozila i vozača (CEPIK).
Nakon analize primanja Fondu nadležnom za CEPIK, Ministarstvo digitalizacije zaključilo je da kotizacije prikupljene od građana čine nešto više od 14 odsto prihoda Fonda.
Velika većina – oni koje plaćaju osiguravajuća društva koja koriste CEPIK podatke, na primjer, prilikom procjene rizika osiguranja (kompanije imaju pristup korisnim informacijama – npr. o kaznenim bodovima vozača).
Zbog toga je ministarstvo odlučilo da podnese ostavku na deo naknade koji direktno pogađa džepove poreskih obveznika. On tvrdi da je ovo još jedan primjer dopiranja do građanina.
Poslednjih godina zakonski zahtevi za procese registracije vozila i izdavanje dokumenata koji potvrđuju pravo na vožnju promenili su se u pravcu pojednostavljenja procedura, automatizacije procesa i uvođenja olakšica za građane i preduzetnike. Međutim, ova pojednostavljenja nisu sveobuhvatna i nisu dovoljna u kontekstu društvenih očekivanja da se smanje troškovi i administrativna opterećenja za vozače i vlasnike vozila“ – čitamo u obrazloženju zakona.
Jeftinije? Samo za koga.
Međutim, hajde da malo bolje pogledamo najavljene izmene. Ako stupe na snagu, naknada za registraciju plaćena putem:
- registracija vozila,
- izdavanje potvrda o registraciji, privremenih dozvola i legalizovanih registarskih tablica i njihovih duplikata,
- obavljanje tehničkog pregleda vozila i očitavanje statusa odometra vozila nakon zamjene,
- razmjena vozačkih dozvola,
- izdavanje međunarodne vozačke dozvole, vozačke kvalifikacione kartice, unos šifre 95 u vozačku dozvolu, upis u registar i registre lica i subjekata koji učestvuju u procesu sticanja prava,
- izdavanje dozvole za upravljanje privilegovanim vozilom i nošenje novčanih vrednosti,
- vraćanje suspendovane vozačke dozvole,
- ADR certifikat ili njegova zamjena
U praksi, to znači uštedu za svaki slučaj, jer je to registracija danas u zavisnosti od vrste slučaja.
Fond odgovoran za CEPIK teoretski gubi preko 14 odsto svog trenutnog finansiranja. Međutim – teoretski.
Istovremeno, iznos tekuće kotizacije koju osiguravajuća društva plaćaju za zaključenu polisu odgovornosti treće strane će se promeniti.
Sa stanovišta države, bolje je naplaćivati naknade od desetak osiguravača odjednom nego u hiljadama pojedinačnih transakcija. Rezultat je, međutim, da će svi vozači platiti za ovu promjenu. Nije bitno da li neko vozi jedan te isti auto 15 godina, ili mijenja automobile poput rukavica – naknada će biti potpuno ista za sve i redovite – komentira Marcin Broda, analitičar u Ogmi, izdavač „Dziennik Ubezpieczeniowy“ na stranicama poslovnog portala.
U međuvremenu, Ministarstvo digitalnih poslova tvrdi da bi „zbog značajnih koristi za građane, preduzetnike i lokalne samouprave, u vezi sa ukidanjem kotizacije, predloženi propisi u ovoj oblasti trebalo da stupe na snagu što je pre moguće“. Dakle – sljedeći mjesec nakon što je prijedlog zakona objavljen
Izvor https://trans.info/pl/oplata-ewidencyjna-przejdzie-do-lamusa-sa-kontrowersje-327772