Tragom naslova koji je obradio uvaženi portal capital.ba „BiH “izvezla” 17.000 radnika u Sloveniju, poslodavci ogorčeni“ Dok su u nastavku članka navodi kao uspješan rad Agencije za zapošljavanje Bosne i Hercegovine, posebno je zaslužna da realizaciji kapitalnog posla.
Agencija za rad i zapošljavanje Bosne i Hercegovine pomogla je i prošle godine da više od 17.000 njenih državljana ode u Sloveniju i tamo pronađe posao, što su domaći privrednici dočekali sa ogorčenjem. Naime, podaci Agencije pokazuju da je prošle godine realizovano 10.409 oglasa na osnovu kojih je 17.154 državljana BiH dobilo radne dozvole i počelo raditi u toj zemlji. Pomagali su i u zapošljavanju njegovatelja u Njemačkoj, a zahvaljujući njima 553 ljudi iz BiH je dobilo posao u jednoj od ekonomski najjačih zemalja na svijetu. Za zapošljavanje domaćih radnika u stranim zemljama, Bosna i Hercegovina je Agenciji stavila na raspolaganje budžet od 1,24 miliona KM.
“Sredstva budžeta Agencije utrošena su namjenski, u skladu sa procedurama donesenim od strane Savjeta ministara BiH i Ministarstva finansija i trezora BiH, instrukcijama Ministarstva finansija i trezora BiH, kao i ostalim zakonskim propisima i internim aktima Agencije”, naveli su oni u svom godišnjem izvještaju.
Poslovna zajednica u BiH ne gleda sa oduševljenjem njihov rad i rezultate. Direktor Unije poslodavaca Republike Srpske Saša Aćić smatra da bi ulogu agencije trebalo što prije preispitati.Poslodavci: Umjesto u BiH, Agencija se bavi zapošljavanjem van svoje zemlje Prema njegovim riječima, svaka agencija koja je formirana od strane institucija bi po logici trebalo da radi u interesu države, što ovdje nikako nije slučaj.
“Logično bi bilo da se bavi radom i zapošljavanjem u Bosni i Hercegovini, a ona nažalost radi posao koji je kontra interesa i Republike Srpske i BiH jer posreduje u zapošljavanju građana van svoje zemlje što je apsolutni nonsens”, kazao je Aćić.
Sa njim se složio i Predsjednik Privredne komore Federacije BiH Mirsad Jašarspahić.
“Agencija bi trebala da osmišljava projekte i da se prilagođava domaćem tržištu kako bi pomogla privredi da podmiri potrebe za radnicima. Samo je to ispravno, sve ostalo je besmisleno, jer slati ljude u strane zemlje ovoj državi nikako ne ide u korist”
INSTITUT IZVRSNOSTI U LOGISTICI je obrađivao pitanja koja se vezuju za razloge odlaska vozača Bosna i Hercegovina: Njemačka nudi „karte šansi“, vozačima olakšan put! Troškovi su sve veći, a tek će biti izazova! – Klaster Logistika
Svakodnevno se organizuju sajmovi zapošljavanja u Bosni i Hercegovini pod okriljem preduzeća iz EU, među kojima su najefikasnije firme iz Slovenije. No, to je njihovo pravo i niko ne brani da firme iz Bsone i Hercegovine organizuju sajmove za zapošljavanje posredstvom Agencije za zapošljavanje Bosne i Hercegovine. Možda smo mogli da organizujemo sajmove za zapošljavanje posredstvom 13 komorskih organizacija ili mnoštvom angencija, ali nismo.
Zašto odlaze „potencijalni vozači“ i zašto „vozači povratnici iz Slovenije, ostaju u Hrvatskoj?
Putem e-maila, info@logistika.ba, obratili su nam se vozači koji se vraćaju iz Slovenije ali ipak ostaju u preduzećima koja smo registrovali u Hrvatskoj.
Tržište je magična formula koja reguliše, „ponudu“ i „potražnju“. Naime, poznato je da nikakvim mjerama, poput „naredbi“, „zabrana“, „naređenjima“, nećemo riješiti problem, već strategijom i sistemskim pristupom. Vlade donose dobre okvire, ali administracija, službenici svakodnevno smišljaju nova pravila, nove prepreke, nove obaveze, nove takse. Vlasnik špediterskog preduzeća sa iskustvom od 25 godina, diplomom ekonomskog fakulteta, jednom odlukom administracije, od danas „Vi ste nezakoniti špediter“.
Ukoliko ne znamo da riješimo jednačinu ili komplesne zadatke, poslužimo se iskustvima kako to rade razvijene zemlje, a među njima i Republika Slovenija i Republika Hrvatska, eto nećemo dalje. Odgovor je jednostavan, manjim troškovima, taksama, podsticajima. Teme koje ćemo AKTUELIZIRATI, toliko možemo.
Uporedićemo par bitnih informacija koje su neophodne za donošenje ODLUKE otići ili ostati?
SLOVENIJA:
Agencija iz Slovenije podstiče sajmove u inostranstvu s ciljem obezbjeđenja radne snage. Na primjer 20.01 i 21.01. u Sarajevu i Banja Luku, dolaze firme koje promovišu radno mjesto vozača. Tokom sajma, Prometni centar Blisk, Prevoznička firma, Predstavnik naše Agencije i Agencije iz Slovenije i po skraćenom postupku bez obaveza i troškova, uz obećanja velikih plata i socijalnih paketa, regresa, potencijalnog neukog i bez iskustva, promovišu u evropskog vozača, oslobađaju ga bilo kakve brige.
Trošak za vozača, je „0“ nula eura! Država podstiče zapošljavanje vozača sa 1000 eura, organizuje sajam, obuku i trening za minimalnih jedan dan, ubrazava proceduru da bi vozač dobio radnu dozvolu, EU CODE 95, i u što kraćem roku, ostavrio profesionalnu radnu dozvolu vozača motornog vozila. Znači, od sajma do prve plate u Sloveniji, do 45 dana.
REPUBLIKA HRVATSKA:
U poslednjim aktima, Zakonskim i podzakonskim, pojednostavljeno je i u pojedinim dijelovima, mnogo jednostavnije i „učinkovitije poslovanje“ od Slovenije. Samo u protekloj godini, prevoznici iz Bosne i Hercegovine, postali su najveći investitori u sektor drumskog transporta. Da, zaključimo, tržišna ekonomija, paket evropske mobilnosti, usklađivanje procedura i algoritama, Republika Hrvatska je postala sigurno utočište za poslovanje i rad transportnih kompanija.
BOSNA I HERCEGOVINA:
TROŠAK za radno mjesto vozača motornog vozila je 3200 KM, ili 1600 eura, u najboljem slučaju 1600 KM, a procedura je uveliko usložena sa odnosom kantonalne i entiteske administracije, te sezone „skijanja ili plivanja“, ( često nema ko da potpiše adekvatan dokumenat).
Prevozničko preduzeće, od prije deset dana je od strane GRANIČNE POLICIJE BOSNE I HERCEGOVINE obaviješteno da mu LICENCA REPUBLIKE SRPSKE NE VRIJEDI, iako je menadžer sve platio, za svih svojih deset vozača i dobio LICENCU koja mu vrijedi do 2031 godine. Menadažer preduzeća, opravdano iznerviran, dva puta plaćao ili duple troškove je imao za sve svoje vozače, upravitelje, menadžere i kako kaže prosjek troškova po jednom vozaču je 2000 eura. Znači, primoran je da „plati 20000 eura“ za takse
Ukoliko se nastavi sa „apsurdima“, možda se vozačke dozvole prestanu priznavati iz kantona u drugom kantonu, a kamo li iz entiteta i Brčko distrikta.
Vozač koji se obratio putem emaila, pitao je da li sa CODE 95, može da radi u Bosni i Hercegovini? Odnosno, da li je i dalje na snazi „zavrzlama“ oko državnog, zavoda, administracije itd. Dalje navodi u svom emailu, stekao sam iskustvo u Sloveniji, vratio bih se u Bosnu i Hercegovinu, navodeći svoje razloge, koji čak daju prednost radu u Bosni i Hercegovini. Nažalost, istinitim i tačnim procedurama koje smo mu dostavili. Vozač je odgovorio, našao sam posao u našoj firmi ( iz Bosne i Hercegovine) u Hrvatskoj, riješio sam sve jednostavno.
„Ukoliko ste bez posla, imate želju da budete profesionalni vozač, a da ste pri tome završili srednju školu koja nije „vozač motornog vozila“ ili ste čak akademski građanin sa 180, 240 ili 300 ECTS bodova bez iskustva, ali želite da budete vozač. Koje je rješenje optimalno za Vas? Bez ulaganja i poteškoća ili da investirate 1600 eura?
Bosna i Hercegovina zbog složenosti sistema prikupljanja podataka ali i nedovoljne pažnje posvećene prema definisanju značaja ukupnog drumskog prevoza uopšte, nema jasne STRATEGIJE na nivou Republike Srpske, Federacije Bosne i Hercegovine, Brčko distrikta ili Bosne i Hercegovine kao zajedničke transportne politike ka evropskim sekretarijatima.
Da ne mračimo, moramo pohvaliti nastojanje i napor koji ulaže Pomoćnik ministra za drumski saobraćaj u Ministartsvu komunikacija i transporta, sa saradnicima, te da je kroz samoinicijativu i agilnost učinio značajan iskorak kroz „portal za drumske prevoznika“, „raspodjelom CEMT i godišnjih dozvola. No, sinhronizacija je neophodna od drugih aktera..
Na osnovu obrađenih podataka iz ankete i intervjua, kao mjere za prevazilaženje problema popunjavanja pozicija vozača motornih vozila, a u cilju jačanja pozicija na tržištu:
- Pojednostaviti postupak do radnog mjesta vozač motornog vozila
- Usaglasiti ili harmonizovati propise.
- Ograničiti troškove edukacije i treninga, osposobljavanja vozača do maksimalno 100KM;
- Eliminisati profitabilne centre administracije;
- Liberalizovati tržište zemalja CEFTE, bez uslovljavanja i bez dozvola;
- Otklanjanja barijera za pristup tržištu uz maksimalno povećanje broja dozvala;
- Proaktivno se uključiti u program Paketi mobilnosti EU, s ciljem ukidanja kabotaže za bh prevoznike;
- Minimizirati bespotrebna zadržavanja i kontrole „rutinske kontrole“, svesti zadržavanje i kontrolu vozila na opravdanost razloga;
- Usaglasiti poresku politiku u transportu, oslobađanje od obaveza na platu mladih vozača do 28 godina;
- Revidirati odluke o akcizama i usaglasiti povrat akcize za međunarodne prevoznike;
- Formirati profesionalnu asocijaciju temeljem minimalnih tačaka zajedničkog interesa prevoznika uz pravnu zaštitu i ekonomsko konsultativnu funkciju;
- Uvođenje softverskog načina raspodjele i preraspodjele bilateralnih i CEMT dozvola;
- Unaprijediti rad kontrolnih organa, prvenstveno inspekcijskih 24/7 na graničnim prelazima;
- Uspostaviti vrednovanje rada carinskih službenika sa 15 minuta po jednom vozilu, u direktnoj proporciji sa zaradom carinika, a ometanje ozakoniti kao zloupotrebu službenog položaja;
- Uvođenje saobraćajne trake prioriteta za prevoznike na graničnim prelazima;
- Redifinisati parafiskalne namete prevoznika ( povrat cestarine, ukidanje nameta za ekologiju vozilima Eco VI i ECO VII normi itd.
- Obezbjediti pravnu zaštitu putem diplomatsko konzularnih predstavnika u insotranstvu kao obavezujući zadatak;
- Aktivnije pristupiti afirmacije zanimanja – profesije vozač motornog vozila, putem zajedničke mreže informisanja i otvaranje komunikacijskih kanala u dualnom sistemu prekvalifikacija;
- Obezbijediti finansijsku pomoć za zapošljavanje i prekvalifikaciju sa biroa za zapošljavanje;
- Investicione razvojen banke da formiraju kreditne linije za sistem zamjene vozila sa ECO VI i ECO VII normama;
PREVOZNICI BOSNE I HERCEGOVINE, rangirani su u top 50 logističkih kompanija ili su već najbolje platiše poreza u Hrvatskoj i Sloveniji! Čestitamo! Zahvaljujući, umješnosti, vještini i znanju za manje od deset godina su stekli referentnu tačku kvaliteta!
U narednom članku, opisaćemo problematiku za radno mjesto „špediter“? Paralela je slična, a odliv „najboljih“ je nezaustavljiv. Administrcija ne razumije ili ne želi da radi svoj posao. Naime, Dekani fakulteta za logsitiku iz Slovenije, sa punim pravom, sa inicijativom posjetiće kao i svake druge godine učenike u srednjim školama koji su se opredjelili za zanimanje „ŠPEDITER I LOGISTIČAR“. Siguran posao, paralelna edukacija na VŠTL u Ljubljani, „studirate i zarađujete“!
Ako se nastavi trend odlaska i selidbe jedinica transportnih preduzeća, od vozila do radnika, dolazi do umanjenja “finansijske sposobnosti osiguranja”, manji broj tehničkih pregleda, manji broj vozila za homologacije, manji broj potvrda, manji broj usluga taho servisa, manji broj baždarenja, manji broj ATP certifikata i atesta, manji broj platiša poreza i prihoda fondova , manje registrovanih vozila, manje prihoda po osnovu članarina, davanja, manje prometa u ugostiteljstvu, manje …. manje….., negativni trend koji se može izraziti novčanim jednostavnim jedinicama.
Nije sve do njih, ima nešto i do nas!
KLASTER LOGISTIKA