Sve više institucija snizilo je prognoze cijena nafte za 2023. godinu. Hoće li se to prevesti u pad cijena goriva? Nažalost, u slučaju najzanimljivijeg dizel transportnog sektora, radije bismo trebali očekivati povećanje cijena.
Američka investiciona banka Goldman Saks nedavno je snizila prognoze cena nafte za narednu godinu. Očekivana stopa po barelu u prvom kvartalu je 90 dolara (u odnosu na prethodne procene od 115 dolara). U drugom kvartalu očekuje se da će cena porasti na 95 dolara, što je takođe ispod prethodne prognoze od 105 dolara. Stručnjaci američke investicione banke svoju novu prognozu zasnivaju na nižoj potrošnji u Kini, povećanju proizvodnje nafte u Kazahstanu i Nigeriji, kao i visokom nivou izvoza nafte iz Rusije (na azijska tržišta).
Zbog povećanja proizvodnje i ekonomskog usporavanja, Goldman Saks očekuje prekomernu proizvodnju nafte krajem kvartala, kao i u prva tri meseca naredne godine. Američka kompanija takođe predviđa da će 2024. godine prosečne cene nafte porasti na 105 dolara po barelu.Ranije su drugi stručnjaci prognozirali cijene nafte na sličnom nivou. Investiciona banka JP Morgan očekuje da će cena sirove nafte „brent“ u proseku biti 90 dolara po barelu u 2023. godini, pre nego što 2024. godine poraste na 98 dolara. Nakon izbijanja rata u Ukrajini, JP Morgan je predvideo da će 2023. godine prosečna barel koštati 98 dolara.
S druge strane, američka Uprava za energetske informacije procenjuje da će prosečna cena po barelu u 2023. godini iznositi 92 dolara.
Bez većih fluktuacija
Dr Jakub Bogucki, stručnjak za tržište goriva iz e-benzina, koji prati tržište goriva, situaciju vidi na sličan način. Što se tiče očekivanja cena za 2023. godinu, on ne očekuje revoluciju i ekstremne scenarije.
Na horizontu možemo vidjeti povećanje potražnje iz Kine, koja se udaljava od trenutne politike COVID-a. To bi moglo da poveća cene nafte u prvim mesecima ove godine,“ kaže dr Bogucki.
S druge strane, očekuje se ekonomsko usporavanje u Evropi i SAD-u, a time i manja potražnja za gorivima.
Bogucki, međutim, ne očekuje velike skokove i fluktuacije cijena goriva u prvoj polovini 2023. godine. Neposredno prije Božića, barel nafte koštao je oko 83-84 dolara. To je mnogo manje nego u junu, kada je oscilirala oko nivoa od 120 dolara, ili čak u poređenju sa krajem novembra, kada je premašila 95 dolara i približila se 100.
„Mislim da maksimalna cijena može skočiti na devedeset i nešto dolara“, rekao je Bogucki. On ne očekuje takve fluktuacije cijena sirovina kao u tekućoj godini.
Više, i iznad 100 dolara, malo je vjerovatno – to je ekstremni scenarij“, zaključuje Bogucki.
A godina koja se završila 2022. počela je na sličnom nivou cena kao i danas, nakon čega je ruska invazija na Ukrajinu naglo porasla stopa.
Skuplji dizel
Stručnjak za e-benzin naglašava da će u novoj godini na tržištu goriva biti vidljiva dva značajna trenda. Prvo, iz perspektive Poljske i Evrope, izuzetno će važan embargo na uvoz naftnih derivata iz Rusije u EU, koji će stupiti na snagu početkom februara.
Potrebno je pronaći nove izvore za oko 40 posto goriva“ – naglašava dr. Bogucki. „Dizel će verovatno biti skuplji. Hoće li nedostajati? Vjerojatno ne“ – dodaje stručnjak za e-benzin.
Evropske zemlje traže prerađeno gorivo prvenstveno na Bliskom istoku i u SAD-u. Verovatno će se koristiti i evropske rafinerije, ali ovde, ističe dr Bogucki, važno je zapamtiti evropsku klimatsku politiku. Kao rezultat toga, gorivo koje se uvozi izdaleka nesumnjivo će biti skuplje nego danas. I povremeno i regionalno, mogu se pojaviti nestašice.
Izvor: https://trans.info/pl/rynek-ropy-w-2023-r-koniec-wahan-ale-drozszy-diesel-318989