Troškovi drumskog transporta će naglo porasti 2023. godine za 8 do 11,2 odsto, isključujući kretanje troškova goriva. Ovo je očigledno iz istraživačkog izveštaja „Razvoj troškova u drumskom transportu 2022-2023“, koji je sačinila istraživačka agencija Panteia u ime Evofenedek-a i TLN-a.
Razlog za nagli porast je to što se preduzetnici bore sa nestašicom sirovina, visokim cenama energenata, naglo rastućom inflacijom i stalno zategnutim tržištem rada. Zategnuto tržište rada dovodi do veće fluktuacije osoblja, što znači da kompanije snose više troškova za zapošljavanje i selekciju, kao i za obuku. Istovremeno se povećala potreba za ubrzanjem energetske tranzicije. Ovo ima reperkusije na troškove drumskog transporta. Izveštaj o istraživanju predstavljen je sa izvesnim zakašnjenjem danas, u četvrtak, 10. novembra.
Razvoj troškova goriva
Troškovi goriva su naglo porasli 2022. godine (do oktobra) u poređenju sa 2021. (do oktobra). Poskupljenje dizela bilo je u proseku 35,7 odsto. Povećanje troškova (uključujući razvoj troškova goriva) drumskog transporta biće između 7,9 i 16,7 procenata u 2022. Mnoge kompanije koriste klauzulu o gorivu da bi apsorbovale fluktuacije u ceni dizela.
Pored dizela, enormno su porasle i cene AdBlue-a, LNG-a, gasa i struje. Kompanije ponekad koriste energetsku klauzulu da (delimično) apsorbuju naglo povećanje cena električne energije i gasa.
Povećanje troškova rada
Za 2023. Panteia očekuje povećanje troškova zarada od 9,37 odsto. Ovaj procenat za 2023. zasniva se na nedavno zaključenom kolektivnom ugovoru o radu, koji se u suštini sastoji od povećanja plata od 7,5 odsto, jednokratne isplate od 250 evra od 1. januara, putne naknade i dalje isplate zarada tokom obavezne obuke. . Povećanje troškova zarada biće 6,74 odsto u 2022. u odnosu na 2021. godinu.
Drugi važni događaji
Očekuje se da će troškovi amortizacije za preduzeća porasti za 8 procenata u 2023. u odnosu na 2022. i troškovi osiguranja za 8,8 procenata. Očekuje se da će troškovi popravke i održavanja porasti za 7,2 odsto.
Osnova za pregovore
„Ovaj izveštaj o troškovima pruža dobru osnovu za pregovore između špeditera i profesionalnih prevoznika“, kaže Thomas Reitsma, menadžer glavne oblasti transporta u evofenedek-u. „Takođe pruža referentnu tačku za sopstvene prevoznike da ispitaju razvoj troškova sopstvenog transporta.
Reitsma naglašava da su ovo i ostala izuzetna vremena: „Pored troškova, koji se mogu izraziti čvrstim ciframa, postoje i druga kretanja koja utiču na troškove drumskog transporta u svakom pojedinačnom slučaju. Zamislite lančane i cenovne efekte kao rezultat poremećaja kao što su ruska invazija na Ukrajinu, efekti kašnjenja COVID-19, nedostatak vozača u Holandiji i nedostatak delova i materijala. Pošto se posledice mogu veoma razlikovati po podsektoru, pa čak i po kompaniji, one se ne mogu uvek dobro izraziti u jednom opštem procentualnom povećanju i stoga postoje individualne razlike. Zato je od suštinskog značaja da se pogleda individualni proračun.”
(izvor:https://www.ttm.nl/)