Kompanija Adriatic marinas-Porto Montenegro iz Tivta namjerava da rekonstruiše gat za snabdijevanje jahti gorovim u istoimenoj tivatskoj marini i negove kapacitete poveća čak četiri puta u odnosu na aktuelno stanje.
Stim u vezi Porto Montenegro je Agenciji za zaštitu životne sredine Crne Gor epodnio zahtjev za davanje saglasnosti na “Elaborat procjene uticaja na životnu sredinu za rekonstrukciju gata PN u sklopu luke nautičkog turizma Tivat-Porto Montenegro u zoni M2, za potrebe napajanje plovila gorivom, na kat.parceli br 965/1 KO Tivat i dijelu morskog akvatorijuma, u zahvatu Izmjena i dopuna Državne studije lokacije „Arsenal“, opština Tivat.”
Elaborat koji je stavljen na javnu raspravu, uradila je firma LTC Consulting iz Kotora, a centralna javna tribina o tom dokumentu održaće se 11.novembra u 10 časova u upravnoj zgradi Porto Montenegra – bivšeg Domu Vojske u Tivtu.
Gat PN na kome je napravljena stanica za snabdijevanje brodova gorivom (takozvani bunker) u marini Porto Montenegro, izgrađen je 2013. kao ekstenzija novog mula V najveće marine u ovom dijelu svijeta. Objekat je dimenzija 83 puta 16 metara i sastaoji se od armirano-betonskog gata koji je oslonjen na u dno mora pobodene velike čelične šipove. Na ovom gatu s se nalazi manja zgrada za smještaj službi koje rukovode i upravljaju procesomm bunkerisanja brodova, kao i ukupnom pet aparata za istakanje dizel goriva i bezina. Gorivo kojim se na ovom vezu snabdijevaju jahte i manja plovila, cjevovodom koji se pruša duž mula 3 marine, dolazi iz osam podezemnih rezervoara ukupnog kapacviteta 800 kubika, a koji se nalaze na obali Porto Montenegra, sjeverno od objekta bazena Lido Mar. Budući da će na tom prostpru za par godina početi gradnja novog ultraluksuznog krila nautilkog naselja Porto Montenegro koje sada u idejnim konceptima nosi naziv Synchro, podzemne rezervoare treba izmjestiti i na drugačiji način riješiti pitanje skladištenja goriva kojim se u elitnmoj tivatskoj marini snabdijevaju jahte.
Stim u vezi Porto Montenegro namjerava da gat PN rekonstruiše na način da na njegovom istočnom dijelu, trajno priveže plutajuće skladište za dizel gorivo i benzin (baržu). Barža čiju je gradnju u jednom brodogradilištu u Kini tivatska kompanija već naručila, biće postavljena u skladu sa “Pravilnikom o izgradnji postrojenja za zapaljive tečnosti i uskadištavanju ži pretakanju zapaljivih tečnosti”, te će sa istočnom (unutrašnjom) stranom gata Pn biti povezana preko triju šina-vodilica. Barža je dužine 70,2 metara, širine 16,4 metara i visine 5,3 metara, a gaz joj iznosi 3,5 metara. Ovaj čelični plovni objekatr bez sopstvenog pogona, ima tzv. double skin, odnosno dvostruku oplatu koja je obavezna za sva plovila namijenjena transportu i skladiptenju goriva i zauljenih tečnosti. Barža u svojih osam tankova može da primi ukupno 3,274 kubika goriva – benzina i dizela, od čega su neki rezervoari namijenjeni za gorivio koje ne podliježe carinjenju, dok su drugi predviženi za ocarinjeno gorivo. Baržu će Porto Montenegru isporučiti njemačka firma Manufactures United GmbH koja je zastupnik u Evropi niza kineskih brogograđevnih i indutrijksih firmi. Samo plovilo koje gradi brodogradiliše Nantong Tongmao Shipyard iz grada Rugao, projektovano je i građeno po dokumentaciji koju je odbobri jedan od najpoznatijih svjetskih klasifikacionih zavoda Burea Veritas, po standardmom dizajnu za plutajuće skladište goriva. Na desnom boku barže će biti postavljeni i aparati za istakanje goriva u manja plovila, dok je sama barža opremljena dizalicom, crijevijema, drenažom, sistemom za hlađenje vodom, automatskim sistemom za balastiranje plovila, senzorima i alarmnim sistemom koji omogućavaju bezbjedne operacije transfera i pretakanja goriva. Barža će imati i ukupno četiri rezervoara za balastne vode.
Umjesto kamionima-cistermana kao što je to sada slučaj, rekonstruisana stanica za bunkerisan je jahti u Prto Montenegtru ubuduće će se gorivom puniti morskim putem – direktno iz tankera koji će povremeno ovdje uplovljavati i prekrcavati gorivo u baržu trajno fiksiranu na istopčnom dijelu gata PN. Predviđeno je da operacija prekrcaja kompletne količine goriva koju barža može primiti sa tankera, traje maksimalno šest sati.
Predviženo je i postavljenje novih radnih pluatjućih pontona s asitočne strane barže na koje će pristajati jahte dužine do 40 metara i imanja plovila koja se budu snabdijevala gorivom sa ove instalacije. Veće superjahte i dalje će goriovo uzimati vezujući se direktno na Pn gatu, sa njegove zapadne strane. Čitavo postrojenje stanice za bunkerisanje plovila u Porto Montenegru biče ograđeno plutajućim fiksnim i mobilnim branama na površini mora, radi spriječavanje širenja eventualnih izliva goriva i zauljenih tečnosti u more na širi akvatorijum.
Boka News