Cijene za urea rješenje AdBlue prolaze ustorijske maksimume, skroz do krova. Rezultati EXCLUSIVE istraživanja koje je sproveo trgovački časopis Trans Aktuell. AdBlue je skuplji nego ikad. Visoka cijena rješenja uree dovodi operatere flote gore i u nevolju. Cijene se stalno penju na nove visine, a kompanije – bilo da rade na transportu iz industrije i trgovine – ili ne mogu prenijeti dodatne troškove u postojeću kalkulaciju, te direktno su povezani sa većim cijenama transporta kao mogućim rješenjem..
Nijedan kamion se još nije zaustavio u dvorištu.
Prvo dobra vijest: AdBlue – neophodan za naknadnu obradu izduvnih gasova u modernim dizel motorima – još uvijek je dostupan u dovoljnim količinama. Nijedan kamion još nije usporen. Snabdijevanje ekonomije i stanovništva još uvek nije ugroženo problemima Adbluea. Nijedna od anketiranih kompanija nije morala da napravi prinudnu pauzu jer je aditiv Adblue istekao.
Međutim, ono što muči kompanije su izuzetno povećane cijene za rastvora ureje. Osam od deset kompanija sada plaća najmanje dvostruko više za AdBlue nego na početku godine. Sa po 15 odsto, cijene su četiri puta i pet puta veće, respektivno. Četiri procenta mora da se podigne šest puta više, 11% čak i više.
Operateri flote obično ostaju sa troškovima ili njihovim dijelom. Samo 13 odsto kompanija je u potpunosti uspelo da prenese troškove. 49% je uspjelo u ograničenoj mjeri, 38% uopšte nije. Uprkos svim shvatanjima koje pošiljaoci navodno trenutno imaju za svoje pružaoce usluga, spremnost da snose dodatne troškove za Adblue očigledno nije baš izražena.
Iako je Adblue u početku bio prilično zanemarljiv faktor u izračunavanju, transporteri sad računaju i moraju jasno da paze na ovu stavku. Takođe, čini se da potrošnja raste. U slučaju Mercedes Actros L 1853 Streamspace dugolinijskih kamiona koje je nedavno testirao ETM Verlag, potrošnja Adbluea od 1,38 litara već čini 4,19% potrošnje dizela, a za Scania 500 S Highline iznosi čak 3,58 litara i time 11,7% potrošnje dizela. Prema istraživanju, samo dva odsto kompanija trenutno mora da se nosi sa potrošnjom AdBlue-a većom od deset odsto u poređenju sa dizelom. Za većinu kompanija (54%), potrošnja Adblue-a čini četiri do šest procenata potrošnje dizela.
Uključi Adblue u kalkulaciju
Uprkos visokim troškovima, trend je usmjeren ka izgradnji bezbjednosnih zaliha. S obzirom na privremene probleme sa snabdijevanjem, kompanije sada imaju zalihe na Adblue-u na duži rok. 41% kaže da imaju zalihe koje traju duže od mjesec dana. Skoro trećina ima zalihe koje održavaju flotu pokretnom najmanje nedelju do mesec dana. Na kraju krajeva, jedna od pet kompanija uopšte ne održava akcije. 47% kompanija je zabrinuto zbog uskog grla (uključujući četiri odsto je čak i veoma zabrinuto), dok uska većina od 53 odsto nije mnogo zabrinuta.
Šta znači relaksacija u AdBleu
Raspoloženje je takođe nejasno kada se gleda u budućnost. 53% preduzetnika veruje u ublažavanje Adblue-a, 47% ne vjeruje u to. Kao razlozi za ublažavanje tenzija, kompanije navode dovoljne ili povećane količine proizvodnje, a oslanjaju se i na efekte „najavljene kočnice“ za cijenu gasa. Neke od kompanija se takođe oslanjaju na obećanja svojih dobavljača da tačna i dovoljna količina snabdijevanja nije ugrožena.
Prema istraživanjima izvršnih direktora, Adblue je oskudno govorio protiv ublažavanja tenzija. „Ovde je cijena veštački porasla,“ kaže jedan od preduzetnika. Drugo, preduzete mjere su premale za bezbjedno snabdijevanje. „Teško je nabaviti zalihe, da ne spominjem veće količine“, javlja drugi prevoznik. „Cijene su eksplodirale u poslednjih šest mjeseci.
(izvor: eurotransport)