Sa procvatom transkontinentalnog srednjeg koridora između Azije i Evrope, IRU, Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD) i drugi razvojni partneri usredsređeni su na dalje unapređivanje povezanosti istoka i zapada. U izazovnoj geopolitičkoj klimi koja brzo preoblikuje lance snabdijevanja, Srednji koridor, koji povezuje Kinu i centralnu Aziju preko Kaspijskog mora sa Kavkazom, Turskom i Evropom, doživljava procvat trgovine.
IRU je radila sa svojim članovima i carinskim vlastima na maksimalnoj efikasnosti i bezbjednosti Srednjeg koridora, koji je potkopan sistemom TIR. IRU-ova mreža transportnih operatera pokazala je svoju sposobnost da operatuje nove rute i ponudi svojim klijentima nove usluge i poslovne mogućnosti.
EBRD je predstavila studiju o održivim transportnim vezama između Evrope i centralne Azije na seminaru koji je organizovala Evropska komisija i u kojoj je IRU uključena kao ekspertski govornik.
Studija identifikuje najodrživije koridore i predlaže ključne akcije za razvoj koridora. Naglašava se hitnost pronalaženja održivih koridora i ulaganja više u „meka“ rešenja koja odmah mogu da poboljšaju povezanost i ne zahtevaju „tvrda“ infrastrukturna ulaganja.
Tatjana Rey-Bellet, direktorka IRU-a za TIR i tranzit, naglašavajući različite puteve koji su na raspolaganju za dalje unapređenje trgovine istok-zapad na seminaru, rekla je: „Iako je teško preceniti značaj Srednjeg koridora, diversifikacija ruta, kao i efikasna kombinacija transportnih režima, od ključnog su značaja za održive lance snabdevanja.
„Partneri iz javnog i privatnog sektora treba da rade zajedno na boljoj podršci novom povezivanju i rutama. Važno je u potpunosti mobilisati međunarodne usklađene instrumente, kao što su TIR i CMR, koji se koriste u svim zemljama duž Srednjeg koridora, kako bi se osigurala bezbednost i transparentnost kretanja tranzita i smanjili troškovi za preduzeća.“
Digitalizacija usklađenih instrumenata, kao što je TIR, takođe bi značajno unapredila bezbednost i protok robe. Namenske zelene trake na graničnim prelazima, oslanjajući se na usklađene tranzitne instrumente, posebno njihove digitalne ekvivalente, mogle bi da podnesu sve veći protok robe bez ugrožavanja bezbednosti.
(izvor:Povezivanje istok-zapad poziva na održive puteve | IRU | Svetska organizacija za drumski transport)