Digitalna automatska spojnica je u konačnom naletu serijske proizvodnje – zahvaljujući finansijskoj injekciji njemačke vlade, koja je nedavno oslobodila daljnja sredstva za istraživanje. DAK se smatra svjetionikom nade za veći kapacitet i profitabilnost u teretnom transportu na europskim željeznicama.
Foto: Deutsche Bahn AG / Steve Wiktor
Sa novim sredstvima, konzorcij DAC4EU (Digital Automatic Coupling for Europe) može nastaviti podržavati DAC u spremnosti za serijsku proizvodnju i prema korištenju u evropskom željezničkom teretnom saobraćaju. Pored Deutsche Bahna i njegove podružnice DB Cargo, konzorcij DAC4EU također uključuje švicarsku teretnu željeznicu SBB Cargo i austrijsku teretnu željeznicu Rail Cargo Austria, kao i Ermewa, GATX Rail Europe i VTG.
Važan korak ka konkurentnosti željezničke logistike
„Evropskoj ekonomiji je potreban efikasan i pouzdan teretni transport na ekološki prihvatljivoj željeznici. DB Cargo daje važan doprinos ovome sa najvećom evropskom mrežom pojedinačnih vagona. DAK i s njim digitalizacija željezničkog teretnog prijevoza omogućuju nove atraktivne i ekonomične logističke ponude za naše kupce širom Europe – klimatski neutralne od vrata do vrata, od tvorničkih vrata do tvorničkih vrata. Sa digitalnom automatskom spregom, možemo sastaviti naše vozove brže i efikasnije i smanjiti napor. Ovo je važan gradivni blok u procesu transformacije DB Cargo u konkurentnog pružatelja željezničke logistike,“ dodaje Sigrid Nikutta, članica Upravnog odbora za teretni transport u Deutsche Bahn AG i predsjednica Upravnog odbora DB Cargo AG.Više od 100 godina, vijčane spojnice se koriste gotovo isključivo u željezničkom teretnom transportu u Evropi.
Za spajanje kolica, nosač od 20 kg se postavlja na kuku sljedećeg kolica. Spojnica se zatim zateže okretanjem navoja iza nosača. Zračni vod za kočnice je također spojen ručno. DAC automatski povezuje teretne vagone jedni s drugima. Uspostavlja mehaničku i električnu vezu između vagona bez ručnog rada manevarskog osoblja i automatski povezuje cijev komprimiranog zraka za kočnice. Teretni vozovi se tako mogu sastaviti mnogo brže i lakše i poslati na prugu. To čini željeznički teretni transport i željeznički sistem u cjelini mnogo efikasnijim i ekonomičnijim. Novi poslovni modeli su također zamislivi, jer će DAK omogućiti napajanje i podatkovne veze za sve vagone teretnog voza po prvi put.
Demonstracijski voz sa DAC prototipovima različitih proizvođača je sada uspješno završio brojne testove, demonstracije i probne vožnje: voz, koji se sastoji od tenkovskih, kontejnerskih i drugih teretnih vagona, bio je u službi u devet evropskih zemalja, a vagoni su prebačeni i spojeni sa DAC-om u gotovo 30 različitih ranžirnih kolodvora. DAC se dokazao u nizinama i Alpama, kao i u ekstremnim vremenskim uslovima od minus 25 do plus 40 stepeni.
Pozitivna nuspojava
Digitalizacija teretnih vozova sa DAC-om također donosi prednosti za željeznički sistem u cjelini: DAC stvara osnovu za elektro-pneumatske kočnice, koje su dugo bile uobičajene u putničkom transportu. Kočnice na svim vagonima voza se elektronski aktiviraju u isto vrijeme umjesto komprimiranim zrakom, što stupa na snagu samo sa kašnjenjem do posljednje kočnice na posljednjem vagonu. Ovo skraćuje put kočenja i omogućava brža putovanja. To olakšava da se teretni vozovi integriraju u protok saobraćaja na tračnicama.Po prvi put, DAC i kontinuirana linija za napajanje i podatke od vrha do kraja voza također se mogu koristiti za praćenje kompletnosti teretnog voza na smislen digitalni način.
Danas, brojači osovina na tračnicama provjeravaju da li voz sa onoliko vagona napušta dio pruge koliko je izbrojano kada je ušao. Tek tada će dio pruge biti oslobođen za sljedeći voz. Sa digitalnim praćenjem kompletnosti vozova, teretni i putnički vozovi – kao što su automobili i kamioni – mogli bi voziti na odgovarajućoj sigurnosnoj udaljenosti. Fiksni brojači osovina i kruti dijelovi kolosijeka postali bi suvišni, dodatni kapacitet bi se oslobodio na tračnicama i saobraćaj vozova bi tako bio pouzdaniji i manje sklon smetnjama.