KLASTER LOGISTIKA & KONZORCIJUM LOGISTIKA BOENE I HERCEGOVINE, u saradnji sa partnerima iz regiona, zajednički pokreću pitanja kako u svojim matičnim zemljama, tako i na široj koordinaciji prema tijelima, komesarima i drugim relevatnim institucijama u EU o pitanjima diskriminacije profesionalnih vozača i drumskih prevoznika.
Nažalost, kada je u pitanju Bosna i Hercegovina, izuzev par pojedinaca kojima se zahvaljujemo, ( gospodin prof.dr Midhat Čauševiće je postavio zastupničko pitanje), pokrenuli smo pitanja kod nadležnih institucija, a iskreno, očekujemo javno parlametano saslušavanje svih koji su doprinijeli ovakoj situaciji, prvenstveno svojim neradom. Pokrenuli smo pitanja kod Parlamentarnih komisija Bosne i Hercegovine, i nadamo se da nakon godišnjih odmora, prvim javnim odgovorima na dostavlejna pitanja i argumentovanu analizu stanja.
Institucije kojima je zakonska obaveza da se brinu za transportnu industriju, evropske integgracije, sprovođenje standarda i pravila, ne žele da otvaraju pitanja i traže odgovore. No, prevoznici, hrabri poduzetnici, uvijek imaju alternativu, ali prije aktiviranja plana B, žele da svakoj lokalnoj zajednici, svakom pojedincu, daju istinite i tačne podatke, na tome će istrajati.
Nastavlja se pooštrena kontrola vozača motornih vozila iz Bosne i Hercegovine, od početka jula intezivnije, tako da smo u prvih 15 dana jula, evidentirali još 48 zabrana ulaska vozača motornih vozila na teritoriju EU sa zabranamo od 21 dan do 3 mjeseca. (90 dana u 180 dana).
KLASTER LOGISTIKA & KONZORCIJUM LOGISTIKA BOSNE I HERCEGOVINE, pripremio je maanifest i aktivnosti pravnih timova prema nadležnim institiucijam za propuštanje i nedjelovanje, te ometanje da samostalno i u skladu sa zakonskim okvirom obavljamo djelatnost prevoznika. Ovim radnjama i neaktivnostima, ugrožena nam je osnovna djelatnost, narušeni su lanci snabdiejvanja, slijedi povećanje troškova i gubitak u samom poslovanju, smanjenje kapaciteta i selidbe ka drugim državama.
Transportni operateri, traže da im se nadoknadi gubitak, ukoliko država Bosna i Hercegovine nije u mogućnosti da sa institucijama, obezbjedi rad. Diskriminacija između vazdušnog saobraćaja i drumskog je vidljiva, ali očeigledno niko nije zainteresovan za ova pitanja od strane izvršnih organa vlasti, transportne industrije. Zato smo se obratili PARLAMENTU BOSNE I HERCEGOVINE, komisijama i javnom saslušavanju odgovornih.
Na nedavno održanom skupu, koji je imao za cilj da „nižerangiranim službenicima“, „penzionisanim i nekompetetnim ekspertima“, ali dolaze iz zemalja EU, da nam saopšte „nevažne“, „pogrešne“ i „netačne informacije“, na sreću prevoznika, potvrdili su svoje mišljenje i ojačali ih u svom iskoraku jačanja i povezivanja sopstvenih ciljeva sa regionalnim profesionalnim asocijacijama.
Moderatori skupa, zaboravljaju da u Sloveniji među vodećih 50 komapnaija 15% su kompanije iz Bosne i Hercegovine, da su uključeni u sam proces i da sve informacije dobijaju od Gospodadrske zbornice Slovenije, a kažu da su savremeni servis i za licenciranej i raspodejlu dozvola, kao i pravovremeno inofrmisanje, Gospodarska zbornica Slovenije je zdrava institucija jer nije na obaveznoj članarini i bori se za svakog privrednog subjekta. U Hrvatskoj je također dominatna uloga prevoznika iz Bosne i Hercegovine.
Cilj prevoznika iz Bosne i Hercegovine je da privređuju i doprinose u matičnoj državi.
KLASTER LOGISTIAK & KONZORCIJUM LOGISTIKA BOSNE I HERCEGOVINE OBRATILI SMO SE KOMISIJI ZA SAOBRAĆAJ I KOMUNIKACIJE PARLAMENTARNE SKUPŠTINE BOSNE I HERCEGOVINE – TRAŽIMO ODGOVORE, MJERE i AKTIVNOSTI NA SLJEDEĆA PITANJA:
Na osnovu Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju Bosne i Hercegovine i Evropske unije, ODLUKA VIJEĆA (EU) 2015/997 od 16. lipnja 2008. o potpisivanju, u ime Evropske zajednice, Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Europskih zajednica i njihovih država članica, s jedne strane, i Bosne i Hercegovine, s druge strane, te ODLUKA VIJEĆA I KOMISIJE (EU, Euratom) 2015/998 od 21. aprila/travnja 2015. o sklapanju Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Europskih zajednica i njihovih država članica, s jedne strane, i Bosne i Hercegovine, s druge strane i ODLUKA VIJEĆA (EU) 2015/997 od 16. juna/lipnja 2008.o potpisivanju, u ime Europske zajednice, Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Europskih zajednica i njihovih država članica, s jedne strane, i Bosne i Hercegovine, s druge strane, suprotno članu 59. u koje je decidno naznačeno da za pružanje usluga između Bosne i Hercegovine i EU u pogledu kopnenog drumskog transporta Protokolom 3. Utvrđena je diskriminacija prevoznika iz Bosne i Hercegovine na sljedećim pitanjima sa EU i članicama po sljedećim tačkama:
1. EVROPSKA UNIJA
Profesionalnim vozačima iz Bosne i Hercegovine, „nije omogućeno izuzeće o boravku više od 90 dana u 180 dana u EU“. Budući da je Bosne i Hercegovina, ispunila sve uslove iz povelje CEMT kvaliteta, te implementacije postupaka i procedura i usklađivanja sa 1071/09 direktivom, što takođe predstavlja diskriminaciju. Zato Vas molimo da razmotrite zahtjeve da se na listu izuzeća uvrste i „profesionalni vozači motornih vozila“.
Naime, „vozač motornog vozila“ nije turista, već aktivni učesnik lanca snabdijevanja, kako u „uzvodnoj“ tako i nizvodnoj komponenti lanca vrijednosti bilo da je riječ o uvozu robe iz EU, izvozu iz Bosne i Hercegovine ili pružanja usluga prevoza za treće zemlje.
Budući da je pojačana diskriminacija sa početkom 2024 godine, te usporavanja transportnih lanaca, opterećenje prevoza sa troškovima i „zabranama ulaska za vozače motornih vozila“ na periodu od 6 – 12 mjeseci, neophodno je HITNO, ODMAH otkloniti pogrešan, diskriminatorski tretman zaposlenih vozača u prevozničkim preduzećima Bosne i Hercegovine.
Od 01.01.2024 godine do danas evidentirali smo 294 slučaja zabrane ulaska u EU, te troškova po osnovu prekršaja oko 220 000 eura. Veći dio nije evidentiran. Ova mjera je diskriminatorska i otvoreno je usmjerena na agresivan način „otimanja vozača“ transfer ka zemljama EU.
Zahtijevamo da se problem zadržavanja i usporavanja na granicama sa R Hrvatske, neophodno je da putem zvaničnih diplomatskih kanala komunikacija zatražimo rješavanje problema. Svakako, “pojedinačna okupljanja i iskazivanje dobre namjere ali bez odobrenja Brisela to neće ići”, zato ćemo putem zvanične delegacije EU ali uz naše MIP Bosne i Hercegovine.
- ITALIJA
Takozvana taksa „ACI-Diritto fisso“, još uvijek je na snazi za prevoznike iz Bosne i Hercegovine. Poznato je da prevoznici, u poslednjih pet godina je ukinuta za prevoznike iz Albanije. Pozivajući se na gore navedene članove Sporazuma i Protokola, cijenimo da je opravdano da sa stanovišta zadataka i misije Evropske Komisije „27 država članica Evropske unije u potpunosti i čvrsto podržava evropsku perspektivu Bosne i Hercegovine kao buduće članice Evropske unije, u skladu sa Solunskom deklaracijom iz 2003. godine. Zajedno sa međunarodnim partnerima, cilj EU je da se Bosna i Hercegovina podrži i učvrsti kao stabilna i kredibilna zemlja koja ima miroljubivu saradnju sa svojim susjedima i koja je nepovratno na putu ka članstvu u EU. Članstvo Bosne i Hercegovine u EU je čvrsto povezano sa suverenitetom, jedinstvom i teritorijalnim integritetom zemlje“. Iako, sporazum od stabilizaciji i pridruživanju EU-BiH jasno jasno naglašava da se neće vršiti „diskriminacije“ izmedju potpisnica, medjutim “de facto”, prevoznici Bosne i Hercegovine i dalje plaćaju ovu taksu.
- NJEMAČKA
Takozvana taksa za „korišćenje – upotrebu puteva u Njemačkoj“, još uvijek je na snazi za prevoznike iz Bosne i Hercegovine. Pozivajući se na navedene članove Sporazuma i Protokola, cijenimo da je opravdano da sa stanovišta zadataka i misije Evropske Komisije „27 država članica Evropske unije u potpunosti i čvrsto podržava evropsku perspektivu Bosne i Hercegovine kao buduće članice Evropske unije, u skladu sa Solunskom deklaracijom iz 2003. godine. Zajedno sa međunarodnim partnerima, cilj EU je da se Bosna i Hercegovina podrži i učvrsti kao stabilna i kredibilna zemlja koja ima miroljubivu saradnju sa svojim susjedima i koja je nepovratno na putu ka članstvu u EU. Članstvo Bosne i Hercegovine u EU je čvrsto povezano sa suverenitetom, jedinstvom i teritorijalnim integritetom zemlje“.
Razlog ukidanja prema albanskim prevoznicima je bilateralni sporazum. Iako, sporazum od stabilizaciji i pridruživanju EU-BiH jasno jasno naglašava da se neće vršiti „diskriminacije“ izmedju potpisnica, medjutim “de facto”, prevoznici Bosne i Hercegovine i dalje plaćaju ovu taksu.
- FRANCUSKA
Prevoznicima Bosne i Hercegovine zabranjeno je da u rezervoaru imaju više od 200 litara pogonskog goriva. No, prema slobodnom tumačenju kontrolnih organa nije dozvoljeno da iz Bosne i Hercegovine izlazite sa popunjenosti vozila iznad 200 litara?! Ovim slobodnim tumačenjem, prevoznici iz Bosne i Hercegovine su u diskriminatorskom položaju jer se onemogućava da popunom rezorvoara u Bosni i Hercegovini ukoliko putujemo za Francusku, a za posljedicu imamo dodatne troškove.
- EVROPSKA UNIJA
Paket mobilnosti koji je na snazi u Evropskoj uniji, a pod uticajem pogrešnog tumačenja, dovodi prevoznike Bosne i Hercegovine u potčinjeni položaj. Naime, prevoznici iz Bosne i Hercegovine nisu u mogućnosti da putem IMI linka za prijavu mobilnosti radnika prijavljuju radnike „profesionalne vozače“. Takođe, najava obaveze plaćanja takse i prijave za profesionalne vozače u narednoj godini će dovesti do kašnjenje i poremećaja u lancima snabdijevanja.
U nadi da ćete na osnovu Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju Bosne i Hercegovine i Evropske unije, ODLUKA VIJEĆA (EU) 2015/997 od 16. lipnja 2008. o potpisivanju, u ime Evropske zajednice, Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Europskih zajednica i njihovih država članica, s jedne strane, i Bosne i Hercegovine, s druge strane, te ODLUKA VIJEĆA I KOMISIJE (EU, Euratom) 2015/998 od 21. aprila/travnja 2015. o sklapanju Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Europskih zajednica i njihovih država članica, s jedne strane, i Bosne i Hercegovine, s druge strane i ODLUKA VIJEĆA (EU) 2015/997 od 16. juna/lipnja 2008.o potpisivanju, u ime Europske zajednice, Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Europskih zajednica i njihovih država članica, s jedne strane, i Bosne i Hercegovine, s druge strane, suprotno članu 59. u koje je decidno naznačeno da za pružanje usluga između Bosne i Hercegovine i EU u pogledu kopnenog drumskog transporta Protokolom 3., djelovati sa mehanizmima na otklanjanju diskriminacija drumskih prevoznika iz Bosne i Hercegovine.
KLASTER LOGISTIKA & KONZORCIJUM LOGISTIAK BOSNE I HERCEGOVINE