Verovatno ste čuli za DSRC antene, odnosno uređaje koji daljinski preuzimaju informacije sa tahografa kako bi otkrili, na primer, vožnju bez kartice, koristeći „prekidač“ ili jednostavno prevazilaze standarde*. Do sada smo takve uređaje viđali uglavnom na krovovima policijskih automobila ili na privremenim tribinama, kao što je slučaj, na primer, u Poljskoj. Međutim, Italijani imaju drugačiju ideju za ovu tehnologiju, želeći da je koriste kao deo stalnih, stacionarnih kontrolnih punktova.
Prve fiksne DSRC antene, koje deluju kao pilot, već su instalirane na autoputu A1, na raskrsnici Fiorenzuola, kao i na autoputu A14, na raskrsnici Rimini Sud. U narednim mesecima, međutim, treba dodati još dva boda, planirana na autoputu A1 između Milana i Napulja, kao i na autoputu A4 između Milana i Breše.
Sve ove tačke su pripremljene u saradnji sa Autostrade per l’Italia i Policijom autoputeva. Dakle, ako određena antena otkrije nepravilnosti, policijski službenici će odmah dobiti informacije o ovoj temi, uz mogućnost slanja patrole nakon naznačenog vozila. Sud će morati da izvrši hapšenje, proveri rezultate daljinskog upravljača i izrekne kaznu za eventualnu manipulaciju.
Ovo je još jedna ideja Italijana da automatizuju kontrolu kamiona. Istovremeno, rade se i na novim mernim uređajima koji mogu da odrede težinu i dimenzije takođe u transportima prevelike veličine, težine preko 200 tona. O tome sam više pisao u sljedećem članku: Laserski skener će automatski mjeriti kamione – ekspresne inspekcije u Italiji
* Novi tahografi sa daljinskim upravljačem moraju biti instalirani na onim polovnim kamionima koji obavljaju međunarodni transport. Legendarna oprema iz južne italijanske zemlje i dalje će moći da leti sa starim tačom na ciljevima.
Italijanske inspekcijske službe počele su sa testiranjem novog uređaja. To je skala u kombinaciji sa 3D laserskim skenerom koji može da meri celo vozilo za nekoliko sekundi.
Prva kopija ovog sistema instalirana je na autoputu A4 između Milana i Bergama, odmah pored kapije Milano Est, gde italijanska policija ima stalni kontrolni punkt. Jedan od zadataka koji se tamo obavljaju je provjera normativnosti kamiona, koji su prethodno morali biti provjereni upotrebom ručnih alata. 3D laserski skener će to uraditi automatski, mereći dužinu, širinu i visinu u isto vreme kada je kamion na skali.
Zahvaljujući tome, vreme potrebno za inicijalnu proveru jednog seta treba svesti na minimum. Sve što vozilo treba da uradi je da se zaustavi na kontrolnoj tački i zaustavi na naznačenom mestu, a računar će odmah proveriti njegovu normativnost. To će takođe olakšati nadzor prevelikih transporta, a konkretnije poređenje njihovih dimenzija sa uslovima na dozvolama. Važno je, međutim, da računar neće moći automatski da izda novčanu kaznu, tako da će o tome morati da brine čovek.
Izbor autoputa A4 između Milana i Bergama nije slučajan. U prosjeku tamo godišnje prođe dva miliona kamiona, uključujući oko šest hiljada prevelikih transporta. Stoga testovi predmetnog sistema mogu biti vrlo intenzivni. Ako, s druge strane, lasersko skeniranje funkcioniše u praksi, Italijani nameravaju da ga primene u velikim razmerama.