U ponedjeljak je belgijska policija u Antwerpenu izvršila opsežnu provjeru kako bi zabranila redovan sedmični odmor u kamionu. Istog dana, BALM je bio aktivan u Leipzigu – ali još uvijek ne daje nikakve konkretne brojke.
Centralna tačka u FERNFAHRER 7-8/2024, koja će biti objavljena 20. juna, koristi primer dve nedelje policijskih provera u Nemačkoj kako bi opisala ponekad „zastrašujuće rezultate“ (kao što naslov sugeriše) u vezi sa kršenjem vremena vožnje i očiglednim nedostacima u obezbeđivanju tereta. Zbog uredničkog roka analognog izdanja, ovdje u ovom blog postu navodimo neke činjenice i brojke, kako je najavljeno.
Na primer, Evropska agencija za rad (ELA), odnosno Evropska agencija za rad, koja je osnovana 31. jula 2019. godine na inicijativu Evropske komisije za nadzor i sprovođenje zakona, izvestila je o evropskim podacima inspekcije povodom nedelje inspekcije u partnerstvu sa ROADPOL-om, Evropskom mrežom policije puteva, od 13. do 19. maja u jedanaest država članica. Ovde je fokus bio na vožnji i odmoru. Sa 328 inspektora provjereno je 555 vozila, otkriveno je 396 prekršaja i izrečene su kazne od više od 273.000 eura. Ove nedelje akcija će se sada nastaviti tokom 2024. godine, prema ELA, kako bi se ojačali napori za poboljšanje uslova rada i osigurala pravična mobilnost radne snage širom EU.
Samo vrh ledenog brega
„Zadatak ELA je, između ostalog, zdravlje i bezbednost mobilnih radnika na radu“, objašnjava glavni komesar Sven Kilijan, koji takođe predstavlja ROADPOL u Evropskoj komisiji u Briselu kao „stručnjak za brzinomer“ Ministarstva unutrašnjih poslova u Rajni-Palatinatu. U sektoru transporta to uključuje radno vrijeme, vrijeme vožnje i odmora, kao i odredbe o postavljanju iz paketa mobilnosti, kao što je minimalna plaća. U tu svrhu, međutim, ELA nema svoje kontrolno osoblje, već koordinira i podržava kontrole, okupljajući kontrolne organe bilo koje zemlje, odnosno u Nemačkoj Savezni ured za logistiku i mobilnost (BALM), policiju, trgovinske nadzorne urede i carine, ili kontrolne organe različitih zemalja radi zajedničkih inspekcija kako bi ih učinili efikasnijim.
„ELA i ROADPOL su ušli u saradnju po ovom pitanju od kada ELA postoji,“ kaže Kilian. Tokom tri godišnje nedelje inspekcije kamiona i autobusa ROADPOL, ELA podržava odabrane mere kontrole u državama članicama EU kroz koordinaciju, učešće inspekcijskog osoblja iz drugih zemalja i prevodilaca. Ovde je akcenat na vožnji i odmoru. Naravno, oni ne zatvaraju oči pred drugim kršenjima, ali nisu uključeni u izvještaj ELA-e. Ove brojke zatim odstupaju od ukupnih rezultata Nedelje akcije ROADPOL-a širom Evrope, jer ELA predstavlja samo brojke iz konkretnih kontrolnih mera u kojima je takođe podržavala. Drugim riječima, ovi brojevi su samo vrh ledenog brijega.
Velika inspekcija u Antverpenu
Na primjer, ELA je bila prisutna i na velikoj inspekciji u ponedjeljak Whit u luci Antwerpen na parkiralištu Goordijk na Noorderlaanu, pozvala sindikaliste i predstavnike štampe i dokumentirala ovu kontrolu dronovima, što ovaj film policije Antwerpena impresivno pokazuje. „Na primer, proveravamo nedeljni odmor vozača, ali i da li oni ne provode duži odmor u vozačkoj kabini svog kamiona. Pored toga, vozačima bi trebalo da bude dozvoljeno da idu kući svake četiri nedelje“, objasnio je inspektor rada Pieter Wyckaert lokalnoj štampi na licu mesta. Pored nekoliko domaćih i stranih socijalnih inspektorata, u akciji su učestvovali i ministar pravde Paul Van Tigchelt (Open Vld) i ministrica unutrašnjih poslova Annelies Verlinden (CD&V).
Na poznatom parkingu bio je ukupno 341 kamion. Pregledana su sva 202 vozila čiji su vozači bili prisutni. Rezultat: 135 vozača prekršilo je poštovanje sedmičnih perioda odmora. Vikend su morali provesti u svom kamionu, iako im je poslodavac trebao osigurati hotel.
70 vozila nije vozilo u svoju matičnu zemlju nakon osam sedmica, kao što je zapravo bilo potrebno. Na putu je više od četiri sedmice bilo 35 vozača. Zaplijenjeno je devet kamiona, koje sada progoni inspektorat rada. Cilj akcije bio je provjera svih prisutnih kamiona i njihovih vozača zbog kršenja socijalnog zakonodavstva. Kampanja je prvenstveno bila usmerena na poslodavce. Iako su teoretski obavezni da paze na radne i životne uslove svojih vozača, praksa često ostavlja mnogo toga da se poželi.
Belgijske kazne kažnjavaju samo poslodavca
Iznova i iznova, tokom ovih inspekcija u Belgiji, izlazi da vlasnik kamiona može odmah da plati 1.800 evra, onda posle toga nema sudskog postupka. Ovo razlikuje praksu od njemačkog Zakona o administrativnim prekršajima (OWiG). Navodno, preduzetnici radije plaćaju ovu sumu odmah i vrate kamion nazad na turneju što je pre moguće.
Priče nekih vozača stoga otkrivaju problem koji sam i ja iznova opisivao: poduzetnici vrlo dobro znaju da kontrole nisu tako dosljedne ni u Belgiji, a naravno da nema hotela potrebnih za broj vozača iz istočne Europe, od kojih se neki moraju snaći bez sanitarnih objekata tamo. Drugi vozači prijavljuju da radije ulažu novac koji dobiju od svog poslodavca kako bi organizirali hotel – koji zapravo nije njihov posao – u vlastite džepove.
BALM i BGL u ponedjeljak u Leipzigu
U svom starijem blogu post BALM-Sonntag već sam detaljno objasnio zašto BALM, kao i belgijska policija, nakon 45. sata u kamionu mora uhvatiti vozače na djelu. Whit ponedjeljak je također državni praznik u Belgiji, tako da su vozači u osnovi zarobljeni.
Na Instragramu, kao što je spomenuto u FERNFAHRER-u 7-8/2024, BALM je ukazao na ciljanu provjeru fokusa poslovnice Dresden na Whit ponedjeljak kako bi se zabranilo korištenje redovnog sedmičnog odmora u kamionu u prisustvu prof. Dirka Engelhardta iz BGL-a. No, kada sam pitao, BALM uopće nije želio otkriti brojke, tako da BGL ne može komentirati koliko je na kraju bio efikasan. Predat ćemo ih u skladu s tim.
Na logističkoj konferenciji SPD-a u Berlinu u aprilu ponovljeni su pozivi na konzistentnije kontrole u Njemačkoj i povećanje novčanih kazni. Polako postaje „tekuća šala“ da nacrt zakona Federalnog ministarstva saobraćaja, sa kojim će se paket mobilnosti implementirati u Nemačkoj posle četiri godine, još uvek nije dostupan.
Na kraju krajeva, BALM je sada objavio brojke inspekcija fokusa za april. Tu je bio i Uskršnji ponedjeljak – praktičan za usporedbu s Whit Mondayom. „U okviru kontrolnih akcija 1. i 2. aprila provereno je ukupno 346 vozila, uzimajući u obzir sve oblasti prava. 337 vozila je provereno radi poštovanja propisa o obezbeđivanju redovnih perioda odmora izvan vozila; Protiv zabrane redovnog nedeljnog odmora u vozilu utvrđen je 61 prekršaj. To zvuči efikasno. Međutim, BALM ne želi otkriti gdje su se te provjere fokusa odvijale na Uskršnji ponedjeljak iz „kontrolnih taktičkih razloga“. Drugim rečima, da li bi to imalo ulogu.