Podaci pokazuju da su rekordan broj prevoznika automobila naručili kineski proizvođači automobila i špediteri kako bi podržali procvat izvoza električnih vozila, što je Kinu stavilo na kolosek da stvori četvrtu najveću flotu na svetu do 2028. godine.
Prema rečima Vesona Nautika, Kina trenutno ima osmu najveću flotu na svetu sa 33 automobilska prevoznika. Japan ima najveću flotu na svetu sa 283 broda, a slede je Norveška sa 102, južnokorejska 72 i ostrvo Man sa 61 brodom.
Međutim, kineske kompanije imaju naručeno 47 brodova, što predstavlja četvrtinu svih porudžbina na globalnom nivou. Među kupcima su SAIC Motor, Chery Automobile i EV gigant BYD, kao i cosco i China Merchants u ime kineskih proizvođača automobila, na primer.
„Jednom kada taj obim brodova bude isporučen Kini, njihova flota automobilskih prevoznika skočiće sa sadašnjih 2,4 na 8,7 odsto“, rekao je analitičar Vesona Andrea de Luka. „Očekujemo da će biti uspostavljeni novi trgovinski putevi isključivo za kineske OEM proizvođače automobila (proizvođače automobila).“
Skok narudžbina bio je najpošteniji za kineska brodogradilišta, koja su primila 82 odsto porudžbina na globalnom nivou.
Sa rastom cena konkurencije, troškovima i sporom ekonomijom, proizvođači automobila ubrzali su ekspanziju na tržišta na kojima njihova vozila imaju veće cene nego kod kuće. Kina je prošle godine prestigla Japan kao najveći izvoznik automobila, ističe GCaptain.
SAMO BYD je izvezio preko 240.000 automobila u 2023. godini, što je oko 8 odsto njegove globalne prodaje, a ove godine planira da izveze i do 400.000.
Sve veći troškovi isporuke i podrška lokalnih vlasti ubedili su proizvođače automobila da sami kupuju brodove. Do kraja 2023. godine dnevna cena iznajmljivanja broda kapaciteta 6.500 vozila dostigla je 115.000 dolara, što je preko sedam puta više od proseka iz 2019. godine, pokazali su podaci konsultantske firme Klarkson.
Međutim, porast izvoza podstakao je SAD i EU da optuže Kinu da pokušava da se izbori sa viškom industrijskih kapaciteta preplavljujući njihova tržišta niskobudžetnim proizvodima.
Sekretarka američkog ministarstva finansija Dženet Jelen, tokom putovanja u Kinu, izrazila je zabrinutost zbog prenatrpanosti. U međuvremenu, kineski ministar trgovine Vang Wentao dolazi u posetu Evropi, gde će verovatno razgovarati o istrazi Evropske komisije o tome da li kineska električna vozila imaju nepravednu korist od subvencija.