Izazovi koji bi mogli da dovedu do sadašnjih visokih cena uskoro će biti stvar prošlosti.Michał Pakulnievicz
Konflikt u Crvenom moru doveo je do skoka cena kontejnera i stabilizacije na rekordnom nivou. U februaru ove godine, Transport Intelligence-ov indeks globalnih tarifa pomorskog prevoza porastao je za 173,8 odsto u odnosu na prethodna tri meseca. Cena kontejnera od 40 stopa, koja je u novembru iznosila 1.411 dolara, porasla je na 3.864 dolara u februaru. Verovatno smo došli do kraja poskupljenja.
Dok je u prvoj nedelji januara zabeležen dinamičan rast od skoro 87 odsto, prosečno povećanje cena u narednih pet nedelja iznosilo je samo 5,9 odsto. Međutim, ovo spljoštenje moglo bi da bude zbog kraja predbožićnog perioda pre kineske Nove godine, ističe Viki Keckarovska, šefica teretnog tima u Transport Intelligence. Ovaj trend se takođe odražava u podacima kompanije Drevri Maritime Consultants.
Najnovije ažuriranje od 14. marta ove godine pokazuje da se globalni VCI indeks plasirao na nivo od 3.162 dolara (po kontejneru od 40 stopa). To je 4 odsto manje nego prethodne nedelje. Početkom decembra, pre izbijanja krize na Crvenom moru, indeks je bio na 1.661 američki dolar. Krajem januara indeks je skočio na 3.800 američkih dolara. Indeks za liniju Šangaj-Roterdam je, međutim, iznosio 3.473 američka dolara. Poređenja radi: krajem januara indeks je i dalje bio 4.984 dolara, dok je sredinom decembra 2023. bio oko 1.400 dolara za kontejner od 40 stopa. „Zatišje pred oluju“ Glavni pokretač povećanja bilo je uključivanje pomorskog transporta u evropski sistem trgovanja emisijama ETS.
Međutim, prema analitičarima Transport Intelligence, malo je verovatno da će cene ostati na ovom strukturno visokom nivou. Osim toga, stručnjaci ne isključuju da bi pad cena mogao biti naglo i dinamično kao i nedavna poskupljenja. Kriza na Crvenom moru dovela je do naglog povećanja cena, ali poslednjih nedelja to više nije imalo direktan uticaj na cene pošto su se brodarske kompanije prilagodile novoj realnosti. U slučaju iznenadnog prestanka krize, moglo bi doći do naglog pada cena, jer bi to značilo uvođenje značajnih dodatnih kapaciteta u međunarodnim vodama. Ne treba zaboraviti ni bum narudžbi iz perioda pandemije kapaciteti flote ove godine će porasti.
Nedavno smo izvestili da je u prvih nekoliko nedelja ove godine isplovio rekordan broj novih brodskih kapaciteta. „Mnoge brodarske kompanije i špediteri koji koriste njihove usluge pretpostavljaju da će proteklih nekoliko sedmica, a vjerovatno i narednih sedmica, biti ‚zatišje prije oluje‘ prije nego što tržište ispravi stope naniže,“ kaže se u trenutnom izvještaju. Azijsko-pacifički region se oporavlja Dok su cene pomorskog prevoza značajno porasle na kraju godine, obim prevoza je porastao samo neznatno. U trećem tromesečju 2023. godine obim tereta bio je veći za 1,6 odsto nego u istom periodu prošle godine. U poslednjem kvartalu 2023. godine, obim je povećan za 1,2 odsto u poređenju sa periodom jul-septembar 2023. godine.
Povećanje obima tereta može se tumačiti kao pozitivan znak u vremenima ekonomske krize. Međutim, povećanja se dešavaju u azijsko-pacifičkom regionu i na rutama između Azije i Severne Amerike. U azijsko-pacifičkom regionu, obim u četvrtom kvartalu 2023. bio je 4 odsto veći nego godinu dana ranije. Potražnja za robom iz Azije ostaje relativno visoka u Sjedinjenim Državama. Pored toga, američka potražnja takođe podržava rast obima između azijskih zemalja. Nasuprot tome, potražnja iz Evrope, posebno iz Nemačke, je niska: evropski potrošači kupuju mnogo manje.
Prema Viki Kečkarovskoj, Evropa malo doprinosi potražnji. Paradoksalno, slaba tražnja na Starom kontinentu možda mu je pomogla da bolje upravlja poremećajima u lancu snabdevanja izazvanim krizom na Crvenom moru. Ovog puta nije bilo dramatičnih kašnjenja u isporuci niti gigantskih zagušenja luka kao tokom pandemije ili krize u Sueckom kanalu u martu 2021.
https://trans.info/de/seefrachtraten-stab