Obavezna zamena tahografa novim, u kamionima izgrađenim 2019. ili starijim, trenutno je jedna od najtoplijih tema u transportnoj industriji. Pa hajde da još jednom pogledamo ovu temu, ovog puta sa dva simbolična primera.
Obavezna zamena tahografa novim, u kamionima izgrađenim 2019. ili starijim, trenutno je jedna od najtoplijih tema u transportnoj industriji. Pa hajde da još jednom pogledamo ovu temu, ovog puta sa dva simbolična primera.
Prve informacije dolaze od Inspektorata za drumski saobraćaj, koji nastavlja da dobija nove DSRC antene i obučava se u njihovoj upotrebi. Prošlog četvrtka na autoputu A2 postavljen je uređaj ovog tipa, ispred naplatne rampe u Koninu, čime su proveravana vozila koja koče ispred naplatnih rampi. Preko antene, inspektori su mogli daljinski da preuzmu podatke sa tahografa, saznavanje o neuspehu u evidentiranju brzine, pokušajima da se obori bezbednost ili vožnja bez evidentirane kartice. U slučaju najnovijih uređaja, oni bi takođe mogli da preuzmu informacije o mogućim prekoračenjima standarda radnog vremena.
Do sada takve daljinske provere rade samo vozila koja su registrovana prvi put od 15. juna 2019. godine. Antena se povezuje samo sa „pametnim tahografima“, prvom generacijom (instaliranom od juna 2019. godine) ili drugom generacijom (instaliranom od jula 2023. godine). To takođe znači da su inspekcije od četvrtka morale da budu vrlo ograničene prirode. S druge strane, nakon obavezne zamene tahografa u polovnim kamionima, koji moraju da se vrše pre 31. decembra ove godine, antene će se jednostavno povezati sa bilo kojim vozilom u „internacionalnom“, čineći takve provere zaista masivnim.
Volvo FH Euro 5 na fotografiji vozi bez povezivanja sa antenom. Posle 31. decembra ove godine, ako vozilo ostane na međunarodnom tržištu, biće drugačije.
A sada dolazimo do drugog izdanja, tačnije: koliko će prevoznici morati da plate za sve ovo. Popularizacija daljinskih inspekcija, kroz prinudnu zamenu tahografa, svakako će podrazumevati troškove od nekoliko hiljada zlota po vozilu. Na primer, ljubazni prevoznik je već čuo od jednog od domaćih distributera ponudu PLN 3500 net za jedan novi tahograf plus dodatni trošak instalacije. Nakon što je to pomnožila sa flotom od nekoliko kamiona, kompanija se suočila sa avetom trošenja desetina hiljada zlota kako bi mogla da nastavi da upravlja svojim starijim „Evro šesticama“.
Ovaj trošak podrazumeva i da će se vlasnici kamiona od pre juna 2019. godine suočiti sa znatnom dilemom – uložiti 3,5 hiljade u polovno vozilo, često sa skoro milion kilometara na odometar, ili ga zameniti nečim svežijim, već „pametnim tahografom“ u avionu. To zauzvrat može da izazove turbulencije cena polovnih vozila. Pored toga, čini se da su komplikacije na tržištu transporta moguće, što direktno utiče na stope. Ko ne uspe da zameni tahograf do 31.
Da vas podsetim da se slučaj odnosi na obaveznu zamenu tahografa pametnim uređajima druge generacije u kamionima koji prevoze međunarodni transport preko unutar-EU granica, registrovan prvi put pre 15. juna 2019. godine. Prethodne tekstove na ovu temu možete pronaći u sledećim člancima: Apel za raniju zamenu tahografa – kraj godine može doneti probleme i Novi taho za polovne kamione – kaznene stope i pitanje transporta u Ukrajinu.