Vozačka dozvola kamiona od 17
Odluka da se 18-godišnjacima dozvoli da voze kamione važan je korak ka hvatanju u koštac sa akutnim manjkom profesionalnih vozača u EU. Prema izmenjenim pravilima, mladi vozači moći će da dobiju vozačku dozvolu za kamion sve dok poseduju potvrdu o nadležnosti.
Plenarni parlament odobrio je važnu reformu za sektor drumskog saobraćaja i podržava uvođenje programa vožnje pod pratnjom EU. Ovaj sistem omogućava 17-godišnjim vozačima kamiona (klase C i C1) da steknu praktično vozačko iskustvo i upoznaju se sa profesijom pod nadzorom iskusnog vozača.
Reforma vozačke dozvole takođe uključuje druge mere za unapređivanje bezbednosti na putevima. Među njima su odredbe za nove vozače, od kojih će se tražiti da završe probni period tokom kojeg će biti podvrgnuti određenim ograničenjima, kao što su stroža ograničenja alkohola i kazne za nebezbednu vožnju.
Amandmani takođe naglašavaju značaj bolje pripreme vozača za situacije u stvarnom životu i podizanja svesti o opasnostima, posebno za manje zaštićene korisnike puteva. Među njima su mere vožnje u nepovoljnim vremenskim uslovima, bezbedno korišćenje mobilnih telefona tokom vožnje, slepe tačke i uloga sistema za pomoć vozačima.
Izmene se takođe zalažu za samoprocenu fitnesa za vožnju prilikom izdavanja i obnavljanja vozačkih dozvola, a zemlje članice EU po nahođenju zemalja članica EU utvrđuju potrebu dodatnih lekarskih pregleda. Pored toga, biće uloženi napori da se podigne svest javnosti o fizičkim i psihološkim faktorima koji utiču na bezbednost vožnje.
U međuvremenu, Međunarodna unija za drumski saobraćaj (IRU) pozdravila je odobrenje reformi u parlamentu, posebno onih koje imaju za cilj privlačenje mladih vozača u profesiju i olakšavanje uključivanja vozača iz trećih zemalja u radnu snagu EU.
Evropski parlament je danas preduzeo važan korak za uklanjanje glavnih barijera koje sprečavaju mlade građane EU da uđu u profesiju i spreče vozače iz trećih zemalja da dopune lokalne zalihe kvalifikovanih radnika. Evropskoj industriji drumskog saobraćaja potrebni su i domaći vozači i profesionalni vozači iz trećih zemalja da bi se rešila konstantna nestašica vozača. Već nam fali preko 500.000 profesionalnih vozača“, rekla je Raluča Marijan, direktorka Predstavništva IRU u Briselu u sredu 28. februara 2024. godine.
I dodaje: „Naš fokus je pre svega na privlačenju većeg broj lokalnih profesionalaca, uključujući mlade ljude i žene. Međutim, s obzirom na razmere manjka vozača i činjenicu da su mnogi vozači blizu starosne granice za odlazak u penziju, moramo da dopunimo lokalnu radnu snagu vozačima iz trećih zemalja.“
Raluča Marijan je istakla i važnost termina „praćen“, ističući da ovakav pristup pruža 17-godišnjacima produženu obuku na radnom mestu i premosti jaz između škole i prakse.
Smanjenje starosne dobi vozača kamiona postalo je sve jasniji trend u poslednje vreme. Projekat Brisela: koji bi trebalo da olakša dobijanje kategorije C ili C+E sa 17 godina. U međuvremenu, u Holandiji su počele pripreme kako bi mlađi ljudi mogli da voze platforme od 25 metara i 60 tona.
Ukoliko želite da vozite kombinaciju dužine do 25,25 metara u Holandiji, potrebno je da imate takozvani LZV sertifikat. Do sada se zahtevalo da ima C+E vozačku dozvolu sa šifrom 95 najmanje pet godina. To je u praksi omogućilo ljudima preko 23 godine da polažu ispit. Sada, međutim, Holanđani žele da promene ovo ograničenje postavljanjem dva nova, niža uslova: da imaju C+E vozačku dozvolu sa šifrom 95 najmanje dve godine, kao i da imaju najmanje 21 godinu.
Centralni biro Rijvaardigheidsbewijzen, holandska kancelarija koja izdaje dokumenta za vozače, već priprema pilot projekat. U sklopu toga, prvim 21-godišnjacima biće dozvoljeno da polažu LZV ispite. Međutim, kako objašnjavaju sami zvaničnici, to bi trebalo da bude reakcija na manjak osoblja u industriji, a istovremeno i na slabo interesovanje za transport među mladim ljudima, objašnjeno poteškoćama u sticanju kvalifikacija.
Poslanici EP pozvali su na ažuriranje pravila EU o vozačkoj dozvoli kako bi se unapredila bezbednost na putevima u Evropi. Izmene uključuju niz mera, uključujući uvođenje digitalnih vozačkih dozvola, samoprocenu fitnesa za vožnju, povećanu svest o bezbednosti pešaka i mogućnost da 18-godišnjaci dobiju dozvolu za vožnju kamiona.
https://40ton.net/mlod