Uzimajući u obzir da ljudska greška stoji iza 90% nesreća, briga o brojci profesionalnog vozača je od suštinskog značaja za napredak u horizontu nula saobraćajnih nesreća i istovremeno jačanje sektora drumskog saobraćaja.
Vozač kamiona je jedna od centralnih osi transportnog lanca, problem je što postaje oskudna roba: Logističke kompanije godinama upozoravaju da je sve više poteškoća u zapošljavanju profesionalnih vozača. I preduzimaju se mnoge mere kako bi se pokušala preokrenuti ova situacija, ali one nisu dovoljne i čini se da zahtevi nisu u potpunosti zadovoljeni.
Regulatorna poboljšanja
Svi koji se bave drumskim prevozom robe (poslodavci, vozači, sindikati itd.), slažu se da ova profesija zahteva visok stepen zanimanja, zbog svojih teških uslova: dugo radno vreme, nedostatak pomirenja, rad u samoći vozila, incidenti na putu itd. Situacije koje povećavaju stres i umor vozača, a koje predstavljaju rizik za njega i druge učesnike u saobraćaju.
Cilj je da se minimiziraju sve ove neprijatnosti, ne samo da se udovolji i opravda ova profesija, već i da se minimizira opasnost koju mogu izazvati na putu. Zato regulacija nastoji biti poluga koja spašava živote.
Dakle, sektor prepoznaje poboljšanje koje su sporazumi i organizacija utovara i istovara radova značili vozačima (iz kojih su vozači isključeni, mimo odredbi za podijeljena opterećenja, koja zahtijevaju prethodne operacije rukovanja, klasifikacije itd.). Odmorniji i manje pritisnuti kamiondžija bolje će moći preuzeti svoj zadatak: vožnju.
I sa istom filozofijom, u to vreme je preduzeto regulisanje vremena vožnje i odmora. Njegova kontrola putem digitalnog tahografa bila je izuzetan napredak u sprečavanju zloupotreba vozača i pružanju veće sigurnosti kako poslodavcima, tako i vozačima kamiona. „Analiziramo podatke, radno vrijeme, dostupnost, odmor… Svakodnevno upravljamo sa više od 70.000 tahografskih podataka. I vidimo sve. Pritužbe vozača na njihove kompanije su u porastu…„, kaže Néstor Val, administrator Lextransporta, kompanije za cestovni transport. Ali tahograf je takođe garancija za kompanije kada su predmet inspekcija. U stvari, Lextransport čuva podatke četiri godine i pomaže poslodavcima da ispune svoje obaveze u vezi sa tim informacijama. Val je posvećen unapređenju paketa mobilnosti i nove direktive koju Evropa priprema da se suoči sa nedostatkom vozača kamiona „sa samokritikama svih: administracije, sindikata i kompanija„.
Tehnološki i poslovni napredak
Uključivanje proizvođača kamiona u postizanje udobnijih i bezbednijih vozila dodato je merama koje je EU preduzela da u njih uključi napredne bezbednosne sisteme, pa čak i da poveća dimenzije kabine i pruži kamiondžijama više prostora i vidljivosti.
Pored toga, ulažu se napori da se postigne mreža sigurnih parkinga i servisnih stanica u najboljim uslovima kako bi se zadovoljile potrebe vozača, a utovarivači počinju da uključuju objekte na svojim platformama gde vozači mogu da se odmore, pojedu ili očiste pre nastavka marša.
I već postoji mnoštvo aplikacija koje su se pojavile kao inicijative za olakšavanje profesije vozača kamiona: od onih koje omogućavaju poboljšanje planiranja ruta i racionalizacije rasporeda, do drugih koji nude zdravstvene usluge na putu.
Ne možemo izgubiti iz vida činjenicu da se 78% operacija teretnog transporta u Španiji obavlja u ime drugih, a skoro 86% transportovanih tona kreće se u njima. (pogledajte priloženu kutiju). Zato kompanije nastoje da pronađu rešenja koja poboljšavaju uslove profesionalaca na putevima i klade se na poboljšanja koja zadržavaju vozače: kao što je stavljanje starijih kamiondžija na najlakše i najkraće rute; ili povećati takozvane „operacije ogledala“, koje se sastoje od razmjene prikolica na srednjoj točki rute, tako da vozači uvijek mogu spavati kod kuće i povećati obiteljsko pomirenje.
Više obuke, više sigurnosti
Posvećenost obuci vozača je takođe bila veoma jaka, dopunjujući potrebu za posebnom dozvolom za vožnju kamiona, sa Sertifikatom profesionalnih sposobnosti (CAP), koji mora posedovati bilo koji profesionalni vozač u EU. Ovaj sertifikat je potreban svim vozačima koji već imaju C dozvolu i njene varijante, koji se kvalifikuju za vožnju kamiona većih od 3,5 tone maksimalne ovlašćene mase.
Ova homogenost u zahtjevima za obuku za cijelu EU je ono što je propisano od strane organizacija kao što je ASTIC (International Road Transport Association), za ekonomsku regulaciju sektora i oporezivanje
za kompanije koje u njemu učestvuju.
Ideja je da se vozači obučavaju i da im se obezbedi profesionalna kategorija koja će pomoći u modifikovanju društvene vizije vozača i, istovremeno, dati im alate za suočavanje sa situacijama koje moraju da rešavaju tokom dana u dan.
U istoj liniji je stvaranje FP titule Tehničar u upravljanju drumskim transportnim vozilima, nove univerzitetske diplome i magistarske diplome, ili povećanje obuke u kompanijama, koje teže da transport ima dovoljnu bazu za obuku da ga profesionalno učini atraktivnijim.
Realnost je da je potražnja za obukom vozača kao rešenje za privlačenje talenata široko rasprostranjena ideja. Carmelo González, predsjednik Nacionalne transportne konfederacije (CNT), insistira na ideji klađenja na FP za vozače koji obuhvataju sve potrebne aspekte da bi bili profesionalni.
Privlačenje talenta
U jeku dijalektike između poslodavaca, koji govore o nedostatku vozača, i odgovora sindikata u vezi sa nedostatkom uslova – kako su istakli UGT ili CCOO – jeste posvećenost privlačenju segmenata stanovništva koji žele da ubede u mogućnosti razvoja svog profesionalnog života kao vozača. Za to njihov rad mora biti prepoznat društveno i radnički.
Čineći postignuta poboljšanja vidljivijim, uranjanje u njih, pokazivanje prijatnije slike kamiondžija i insistiranje na mogućnostima koje nudi neki su od predloga da se to postigne. U tom smislu, „Plan Reconduce“ Vlade je artikulisan, kako je najavio Mª José Rallo, generalni sekretar saobraćaja, u skupštini Španske konfederacije poslovnih organizacija drumskog saobraćaja (Conetrans).
Sa svoje strane, čini se da su kompanije posebno gledale na zapošljavanje stranih vozača iz trećih zemalja u EU. Opcija koja ne može dovesti do opuštanja uslova rada ili sigurnosti, kako to zahtevaju sindikati. Ne treba zaboraviti da će samo oni koji imaju svoju CAP i svoju C dozvolu po redu moći voziti kamione po europskom tlu: „Bez papira nema tahografske kartice, a bez nje ne mogu ni biti u kabini kamiona„, kaže José Escolante, iz tvrtke Innovalogic.
Zbog toga je potrebno razmeniti dozvole dobijene u zemljama porekla. Treba imati na umu da se vozačke dozvole iz EU, EEA (Evropski ekonomski prostor), Andore, Švajcarske i Monaka i drugih zemalja sa kojima postoji prethodni sporazum mogu zameniti. Dakle, dozvola će se moći zamijeniti ako je dobijena prije nego što je postala zakoniti rezident u Španiji ili na datum prije potpisivanja sporazuma. U slučaju vozača kamiona, obično će biti potrebno proći praktičan test, a ponekad i teorijski.
Pored toga, u cilju razjašnjavanja formalnosti za regrutovanje stranih vodova, Generalne direkcije za saobraćaj, kopneni saobraćaj i migracije pripremaju protokol za odobrenje vozača iz trećih zemalja, te njihovo zapošljavanje za kopneni saobraćaj, kako bi se ubrzao ulazak onih koji žele da razviju profesiju transportnog operatera u EU.
Garancije za prevoznika
Apel na odgovornost preduzeća i procesuiranje prekršaja rada je još jedna poluga u zadatku oporavka atraktivnosti profesionalne vožnje. Jer, ako je istina da postoje firme koje „unapređuju sporazume„, kako Lucho Palazzo prepoznaje od CCOO-a, istina je i da još mnogo toga ostaje da se uradi: prevremeno penzionisanje, priznavanje profesionalnih bolesti itd.
Osim toga, EU poseban akcenat stavlja u okviru paketa mobilnosti, na napad na pitanje takozvanih „poštanskih kompanija“, koje nemaju djelatnost u zemlji u kojoj imaju sjedište, već koriste ovu lokaciju kako bi smanjile troškove plaća, poreza i socijalnog osiguranja, prakticirajući ono što je poznato kao „socijalni damping“.
Zato najnoviji Nacionalni plan inspekcije drumskog saobraćaja za 2023. godinu, koji je pripremilo Ministarstvo saobraćaja i uputilo autonomnim zajednicama, insistira na cilju borbe protiv ovih preseljenih preduzeća i otkrivanja lažnih radnih zadruga, pored kontrole najmanje 3% dana profesionalnih vozača, koji je u 2022. godini iznosio 3.205.393.
Imigracione procedure moraju se sprovoditi kako bi se zaštitili nerezidentni vozači, kao što to zahtevaju međunarodne transportne organizacije kao što su Međunarodna transportna organizacija (IRU) ili Međunarodna federacija transportnih radnika (ITF). To će takođe osigurati da se ne smanje uslovi koji utiču na domaće vozače. I sve to ne zaboravljajući da će bolji uslovi rada optimizovati stanje u kojem vozač obavlja svoj zadatak i smanjiti rizične situacije tokom rute.
Ono što je jasno jeste da je sektor transporta uronjen u transformativnu fazu u kojoj će digitalizacija i posvećenost alternativnim gorivima, posebno u onome što se naziva „poslednja milja“, značiti revoluciju za kamione, njihove vozače i odgovorne za kompanije. Korišćenje sve ove sile promena u korist bezbednog i održivog transporta, kao i dostojanstvo vozača, takođe će biti način da ga društvo vidi kao javnu uslugu izvrsnosti, poboljša njegovu vidljivost i privuče nove talente.
Zene za volanom
S obzirom na nedostatak vozača kamiona, sve više gledamo na drugu polovinu društva, žene, koje su danas i danas manjina u ovoj profesiji, sa nešto više od 2% žena vozača.
Proslava konferencija i kongresa na kojima je žena vozač u centru postaju uobičajeni; Programi podrške proizvodnih kompanija; i finansiranje projekata za obuku i podršku ženama da razviju svoje profesionalne vještine u transportnom sektoru.
Za njih su nesigurnost i nedostatak udobnosti prvi uzroci napuštanja vožnje. I zato aktivno radimo na njihovom smanjivanju. Međutim, ako je profesija atraktivna, žene će ići na nju. „A ako vam se svidi, ostajete, ako ne, idete pištati“, kaže Sonia Brañas, vozač kamiona više od 30 godina.
Adriana Muresan, koja je za volanom kamiona već 35 godina, slaže se s njom. „To je težak posao, ali ako vam se sviđa, utješan je. Svaka nagrada je nagrada.“
Privlačenje žena na vožnju kamionima podrazumeva sprovođenje pozitivnih obrazovnih kampanja i korišćenje činjenice da je tehnološki napredak omogućio ovim poslovima da ne zahtevaju fizičku snagu koja je bila potrebna u prošlosti. Osim toga, kako je na Prvom kongresu žena u prometu istaknula Myriam Torrecilla (voditeljica komunikacija u MAN Truck & Busu), „digitalizacija će omogućiti veći ulazak žena u ovaj sektor, najprije zato što povezivost daje više povjerenja jer povećava sigurnost, a također i zato što omogućava veće planiranje, što povećava pomirenje“.
Transportne figure
U Španiji postoji 384.342 teška vozila koja imaju odobrenje za prevoz robe, U 2022. godini izvršeno je 219 miliona operacija drumskog saobraćaja (svaki transfer jedne robe smatra se operacijom), sa ukupno 1.588 miliona prevezenih tona, prema Stalnom istraživanju teretnog saobraćaja koje je pripremilo Ministarstvo saobraćaja, Mobilnost i urbana agenda Međuopštinski unutrašnji transport je najvažniji u Španiji, sa više od 65% tona mobilisanih međugradskim putevima.