Državni sekretar Heijnen: „Vodik se zaista može probiti s ovim. Obećanje vodika postoji već godinama. Posebno za preduzetnike koji žele da voze čiste na većim udaljenostima sa težim automobilom, na primer kamionom, vodonik može biti idealan. Ali onda mora da postoji benzinska pumpa i mora da ima dosta toga da se izabere za preduzetnike. Vreme je da se postaramo da vodonik ispuni svoje obećanje.“
Od marta 2024. godine preduzetnici mogu da podnesu zahtev za ovu subvenciju. Sa svakom aplikacijom u plan mora biti uključena po jedna benzinska stanica, uz kupovinu dovoljno kamiona ili (kombija) autobusa kako bi benzinska stanica od početka bila profitabilna. U prosjeku, za to je potrebno 10-15 kamiona s vodikom. U praksi, to će često značiti da transportne kompanije i vlasnici benzinskih pumpi udružuju snage u aplikaciji za subvencije. Dodeljivanjem subvencija za kombinaciju benzinskih pumpi i vozila koja moraju da dopune gorivo, rasprava o pilećim jajima dolazi do kraja da li prvo treba da imate benzinske pumpe kako biste mogli da dopunite gorivo, ili automobile prvo kako biste onda mogli da izgradite profitabilnu benzinsku stanicu.
Po benzinskoj pumpi, preduzetnici mogu dobiti 40 odsto troškova za izgradnju benzinske pumpe. Po kamionu ili kombiju, to predstavlja 80 odsto razlike u ceni sa dizel varijantom. Uslov za benzinske stanice je da i kamioni i putnički automobili tamo mogu da dopune gorivo, kao i da su javno dostupni.
Program subvencija traje od 2024. do 2028. godine. Sa 125 miliona, procenjuje se da se može izgraditi 40 modernih benzinskih stanica, sa vozilima potrebnim za profitabilno upravljanje stanicom. Time se stvara nacionalna mreža stanica za punjenje vodonika. To nije samo ono što vlada želi, već i u skladu sa evropskim ciljevima. Evropa zahteva da se stanice za punjenje vodonika nađu duž svih glavnih evropskih autoputeva do 2030. godine. Za našu zemlju, mora ih biti najmanje 30, raspoređenih po cijeloj zemlji. Evropa postavlja zahteve za ove stanice, na primer u pogledu veličine, kapaciteta i pristupačnosti. U Holandiji trenutno postoji 17 stanica za punjenje vodonika, od kojih četiri ispunjavaju evropske zahteve koji važe 2030. godine.
U narednim godinama proizvođači kamiona i kombija će se sve više fokusirati na vodonik. Trenutno je još u povoju; U Holandiji postoji nekoliko kamiona i kombija na vodonik. Putnički automobili na vodonik postoje već neko vreme, ima ih oko šest stotina na putu.
Program subvencija će danas ići u internet konsultacije. To znači da svako može da da svoje mišljenje o tome pre nego što se konačno usvoji propis. Tako će početi i u martu sledeće godine.
https://www.ttm.nl/