IRU evropski indeks drumskih vozarina za Evropu pokazuje da je indeks ugovorenih stopa pao za 0,2 poena na kvartalnom nivou, iako ostaje veći za 2,8 poena na godišnjem nivou.
U međuvremenu, indeks spot stopa je u padu za 3,5 poena iz kvartala u kvartal i za 7,5 poena na godišnjem nivou. Podaci o stopama za drugi kvartal 2023. sugerišu da je kratkoročna potražnja za drumskim prevozom opala uz visoke potrošačke cene i zaostale plate koje potiskuju potražnju za distribucijom robe širom Evrope, što dovodi do daljeg pada vozarina na spot tržištu. Tržište ugovora je zabeležilo mnogo manji pad stope zbog povećane osnove troškova u odnosu na 2022. To je omogućilo da spot indeks padne ispod indeksa ugovora po prvi put u šest godina. Referentni indeks evropskih drumskih tereta u drugom kvartalu 2023. iznosio je 126,3, što je 3,5 poena niže nego u K1 2023. i 7,5 poena manje na godišnjem nivou.
Referentni indeks evropskih ugovora o drumskom prevozu za drugi kvartal 2023. iznosio je 126,9, 0,2 poena niže nego u K1 2023, ali 2,8 poena više nego u K2 2022. Drugi kvartal 2023. je prvi put da je indeks ugovorne stope viši od indeksa spot stope za šest godina dostupnih podataka. Novi podaci IRU-a pokazuju da se nedostatak vozača širom Evrope smanjio 2023. godine, sa 7% nepopunjenih pozicija vozača. Očekuje se da će vozarine ostati niže u 2023. godini, ali visoki troškovi i dalje održavaju relativno visoku osnovu. Pad stopa na ugovornom tržištu je mnogo prigušeniji nego na spot tržištu. Dva najveća razloga za ovo su poboljšano poslovno raspoloženje i strukturno zaostajanje u cenama koje odražava pad troškova.
Do juna, evropski indeks potrošačkih cena za energiju smanjen je za 18,4 poena u odnosu na njihov vrhunac u oktobru 2022, smanjujući industrijske troškove širom kontinenta. Rezultat je nešto pozitivniji stav nego pre godinu dana, što bi moglo da podstakne kompanije da obezbede veći kapacitet na godišnjim ugovorima za obnavljanje. Pored toga, viši troškovi prevoznika su uračunati u ugovore zbog troškova rada i cena goriva, oni su možda pali sa svojih najviših nivoa u 2022. godini, ali ostaju viši od njihove baze pre rata u Ukrajini. Prosečna ponderisana cena dizela u EU u julu 2023. ostala je veća za 16,9% u odnosu na jul 2021.
Rezultat je privremeno veća potražnja za kapacitetom na ugovornom tržištu uz bazu visokih troškova. Niže cene su takođe ohrabrile mnoge otpremnike da ponude ugovore na onome što vide kao tržište kupaca, povećavajući potražnju za ugovorenim kapacitetima. Thomas Larrieu, glavni izvršni direktor kompanije Uppli, prokomentarisao je: „U prvoj polovini 2023. godine vidimo efekte ekonomskog usporavanja u Evropi, ilustrovano naglim padom spot cena. Ipak, važno je napomenuti da cene drumskog prevoza u Evropi ostaju u proseku 12-15% više nego pre pandemije, što odražava strukturno povećanje troškova prevoznika. Prema najnovijim podacima o nedostatku vozača IRU-a, nedostatak vozača kamiona u K2 2023. bio je nešto manji nego u 2021. godini, pri čemu je 7% pozicija vozača kamiona ostalo nepopunjeno. Iako dokazi pokazuju da se nedostatak vozača smanjuje, nedostatak i dalje vrši pritisak na povećanje stopa.
Vincent Erard, viši direktor za strategiju i razvoj IRU-a, dodao je: „Pad potražnje za drumskim teretom ne bi trebalo da nas odvuče od strukturnih problema evropske populacije vozača kamiona: manje od 6% je mlađe od 25 godina, dok je više od trećine od onih starijih od 55 godina otići će u penziju za pet do deset godina. Više od 1,2 miliona radnih mesta vozača kamiona moglo bi da ostane upražnjeno za pet do deset godina samo zbog penzionisanja vozača.
Moramo da delujemo sada da poboljšamo pristup profesiji, olakšamo zapošljavanje vozača iz trećih zemalja i povećamo privlačnost profesije. Izgledi za evropski drumski transport u narednim mesecima su dalje smanjenje pritiska na strani potražnje, oslobađanje kapaciteta i omogućavanje mogućnosti daljeg pada stopa na spot tržištu. Padajući nivoi narudžbi, uz 22-godišnje visoke kamatne stope Evropske centralne banke, ukazuju na to da će pritisak potražnje na tržištu ugovora nastaviti da se smanjuje, dozvoljavajući pad u drugoj polovini 2023. godine, iako na viši nivo zbog veće cene prevoznika baza. Majkl Klover, Ti-jev šef komercijalnog razvoja, rekao je: „Očekuje se da će cene drumskog prevoza širom Evrope nastaviti da padaju tokom trećeg kvartala jer potražnja ostaje slaba, a raspoloživi kapaciteti ostaju visoki. S obzirom da se ne očekuje da će potražnja ponovo porasti do 2024. godine, očekivali bismo da će stope nastaviti svoju putanju naniže u doglednoj budućnosti.