Krhko ekonomsko i geopolitičko okruženje, kao i povećani troškovi kapitala, ozbiljno su usporili aktivnosti u transportnoj i logističkoj industriji. U prvoj polovini 2023. godine najavljeno je samo 85 spajanja i akvizicija sa obimom od najmanje 50 miliona dolara. U istom periodu prošle godine ta brojka je bila znatno veća na 144. Ukupan obim ugovora pao je na 34,3 milijarde dolara, što je najniži nivo u posljednjih deset godina. Poređenja radi, u proteklih pet godina, obim je u proseku iznosio 75,1 milijardi američkih dolara na pola godine (desetogodišnji prosek: 67,5 milijardi).
Multiplikatori na visokom nivou
Iako je ukupno najavljeno manje poslova, transakcije su u prosjeku postigle veće cijene. Sa 3,1, višekratnik prodaje u prvoj polovini 2023. godine značajno je premašio prosek od 1,7 za celu 2022. godinu. U trenutnom vrlo nestabilnom poslovnom okruženju investitori se fokusiraju na visokokvalitetne ciljeve – za koje su spremni platiti veće cijene.
Logistika i teretni transport ostaju najaktivniji segment
Sa 40 poslova u prvoj polovini godine, logistički i teretni transport ponovo je bio najaktivniji segment u pogledu M&A poslova i strateških partnerstava. Kao i prethodnih godina, skoro polovina transakcija obavljena je u ovom podsektoru. Ali i ovde je broj i obim poslova znatno ispod proseka iz prethodnih godina.
Outlook: Aktivnost dogovora ostaje niska u drugoj polovini godine
Iako se dugoročna recesija čini malo verovatnom, buduća spajanja i akvizicije u transportu i logistici verovatno će ostati na niskom nivou u drugoj polovini godine. Predviđamo niz malih i srednjih transakcija koje će pomoći kompanijama da izgrade nove mogućnosti i ubrzaju inovacije.
Obim spajanja i akvizicija u transportu i logistici u prvoj polovini 2023. pao je na najniži nivo u poslednjih deset godina, a oporavak se, zasada, ne nazire, pokazuje analiza Transport & Logistics Barometer, koju su pripremili eksperti PwC Nemačka i Strategy&.
Analiza je pokazala da je nestalna geopolitička situacija ostavila posledice po globalne poslove merdžovanja i akvizicija u TSL industriji. Kako se navodi, u prvoj polovini 2023. registrovano je samo 85 spajanja i preuzimanja (merges and acquisitions/M&A) vrednosti 50 miliona dolara ili više. Ukupan obim ugovora dostigao 34,3 milijarde dolara, što je najniži nivo u poslednjih deset godina.
– Kao rezultat ekonomskog usporavanja krajem 2022. godine, akvizicije su u opadanju u svim sektorima – a to se odražava i na sektor transporta i logistike. Finansijski investitori bili su posebno oprezni u prvih nekoliko meseci ove godine – navode analitičari.
Samo 38% od ukupnog obima M&A poslova u prvoj polovini godine moglo se pripisati finansijskim investitorima, što je upola manje nego prošle godine kada je njihov udeo bio 64%. Finansijski investitori su bili uključeni samo u dve od pet velikih transakcija. Međutim, višestruka prodaja dostigla je rekordne vrednosti sa medijanom od 3,1. Analitičari naglašavaju da se investitori fokusiraju na ciljeve visokog kvaliteta i da su spremni da plate više cene za njih u trenutno veoma nestabilnom poslovnom okruženju.
Godina/broj M&A poslova/ukupna vrednost/prosečna vrednost transakcije
- 2017: 280; 131,7 milijardi dolara; 470,4 miliona dolara
- 2018: 223; 113,8 milijardi dolara; 510,8 miliona dolara
- 2019: 257; 141,9 milijardi dolara; 552 miliona dolara
- 2020: 253; 99,8 milijardi dolara; 394,5 miliona dolara
- 2021: 323; 214,1 milijarda dolara; 662,9 miliona dolara
- 2022: 261; 181,3 milijardi dolara; 694,7 miliona dolara – (H1 2022 – 114;131,1 mlrd USD;911,7 mil USD)
- 2023(H1): 85; 34,3 mlrd USD; 404 mil USD
Logistika i kamionski transport tereta
Uključujući tri megadila, ovaj podsektor ponovo je bio najaktivniji kada su u pitanju merdžovanja i akvizicije, kao i starteška partenrstva. Ipak, obim je i ovde bio ispod nivoa iz prethodne godine. S druge strane, studija je utvrdila povećano učešće kompanija van sektora transporta i logistike.
Istraživanje je pokazalo da u sektoru paketa glavni igrači u industriji ulaze u zajednička ulaganja ili strateške saveze kako bi poboljšali performanse isporuke i usluge kupcima.
Trenutni fokus saradnje su rešenja podržana veštačkom inteligencijom koja pomažu da se poboljša transparentnost lanaca snabdevanja.
Kao jedna od najvećih transakcija ističe se prodaja austrijske kompanije cargo-partner grupaciji Nippon Express, čime japanski investitor jača svoje prisustvo u Evropi.
Analitičari podsećaju i da je nekoliko važnih poslova u ovom podsektoru ostalo „ispod“ nivoa od 50 miliona dolara (na primer, danski Scan Global akvizirao je Sand Road Freight u Danskoj, kao i nemačkog špeditera ETS Transport & Logistics. Kompanija Rhenus kupila je Nederlandse Transport Maatschappij kao i firmu Trans Integral u Hrvatskoj).
Brodari teže ka integrisanim logističkim uslugama
Najveća M&A transakcija u prvih šest meseci 2023. objavljena je u podsektoru brodarstva: gigant CMA CGM kupuje kompaniju Bollore Logistics (vrednost transakcije 5,1 milijarda dolara). Ova akvizicija, podsećaju logističari, odražava strategiju ekspanzije brodara tokom poslednjih nekoliko godina, koji teže da postanu pružaoci integrisanih logističkih usluga.
Iako i dalje postoji mnogo raspoloživog kapitala, analitičari veruju da će velike akvizicije biti sve manje verovatne tokom narednih meseci, zbog nedostatka odgovarajućih ciljeva. Ukupno, podsektor brodarstva činio je 22% svih poslova (od čega se 7 odnosilo na lučku infrastrukturu).
Šta kažu prognoze?
Prognoze za drugu polovinu godine daju malo razloga za optimizam, a rezultati istraživanja ukazuju da bi teški uslovi finansiranja mogli dovesti do stagnacije.
– Bez obzira na to, očekujemo niz manjih i srednjih poslova koji će doprineti ubrzanju inovacija. Veliki igrači će takođe nastaviti da integrišu prethodno akvizirane kompanije i poboljšavaju svoje upravljanje troškovima, jer je to jedini način na koji se mogu suprotstaviti smanjenju profitne marže – smatra dr Andre Vortman, koordinator transportnih i logističkih poslova u kompaniji PwC Europe.
U istraživanju se navodi da bi prognoze o globalnom usporavanju evropske i svetske privrede mogle uticati i na dalji pad u sektoru logistike. Oni podsećaju da je Međunarodni monetarni fond u aprilu prognozirao rast od 2,8 odsto (što je manje u odnosu na 3,4 odsto, koliki je bio prošle godine), dok se blagi oporavak očekuje u 2024. sa rastom privrede od 3 odsto. U razvijenim ekonomijama, očekuje se da će rast usporiti sa 2,7% koliko je zabeleženo prošle godine, na 1,3% u 2023. Postoji i drugi, mračniji scenario, po kojem bi, u slučaju usložnjavanja geopolitičke situacije, globalni rast privrede mogao pasti na 2,5 odsto u ovoj godini, a u razvijenim zemljama čak ispod 1%.
Izvor:https://www.pwc.de/