Vozači kamiona teško da traže veće plate, uprkos inflaciji i nedostatku kvalifikovanih radnika. Ovo je potvrđeno iz izveštaja o platama kompanije Jobmatch.me. Ovdje možete saznati zašto je to slučaj – i zašto može predstavljati prijetnju ekonomiji –. Free download Salary Report.
28.07.2023Nicole Holzer
Iako nivoi plata naglo rastu u mnogim industrijama, zahtjevi za platama vozača kamiona čak su blago pali u drugom kvartalu 2. godine – uprkos inflaciji i nedostatku kvalifikovanih radnika. To pokazuje trenutni izveštaj o platama kompanije Jobmatch.me, koji se zasniva na podacima skoro 2023.50 vozača kamiona širom zemlje. Ograničenje plata je u oštroj suprotnosti sa drugim industrijama, koje vrše znatno veća prilagođavanja plata. Posledice bi mogle da budu opasne za celu ekonomiju.
Gubitak realnih zarada za vozače kamiona
Prosjek potraživanja plata u drugom kvartalu 2023. godine iznosio je 3.139 evra mesečno. To predstavlja povećanje od samo 0,9 odsto u odnosu na prvi kvartal 2023. godine i smanjenje od 1,3 odsto u odnosu na drugi kvartal 2022. godine. To znači da su zahtevi za platama znatno ispod stope inflacije, koja je u maju 2023. godine iznosila 6,1 odsto. To znači de facto gubitak stvarnih plaća za vozače kamiona. Kompletan izveštaj možete besplatno preuzeti ovde.
Opasne posljedice po logističku industriju
Relativno ograničenje plata za sada može značiti olakšanje za logističke kompanije, ali ekstremni nedostatak kvalifikovanih radnika otežava situaciju. Atraktivnost profesije pati od stagnacije plata i gubitka realnih plata. Zabrinjavajuće je i to što mnoge druge industrije nude atraktivnije plaće i na taj način bi mogle povećati egzodus vozača kamiona iz logističke industrije. Ono što se čini kao kratkoročni „dobitak“ za poslodavce moglo bi se dugoročno pretvoriti u suprotno.
Atraktivne opcije za rad vozača kamiona
Trenutni kolektivni ugovori u drugim sektorima jasno pokazuju da se efekti inflacije mogu apsorbovati višim prilagođavanjem plata. Međutim, stagnirajući zahtjevi za plaćama vozača kamiona vrše pritisak na razvoj stvarnih plaća i čine profesiju manje atraktivnom. Kao posledica toga, već postojeći nedostatak kvalifikovanih radnika u logističkoj industriji se pojačava. Analiza kretanja plata u drugim industrijama pokazuje da postoji mnogo potencijalno atraktivnih alternativa za vozače kamiona koje nude značajno veće povećanje plata. Na primer, u drugom kvartalu 2023. godine plate u građevinarstvu porasle su za 4,1 odsto, u zanatstvu za 3,7 odsto, a u maloprodaji za 3,4 odsto.
Bez sindikata, slaba pregovaračka pozicija.
Postoji mnogo razloga za stagnaciju plata. S jedne strane, to bi mogla biti posledica snažnog pritiska troškova na logističke kompanije, koje su morale da se bore sa padom prodaje i rastućim troškovima tokom krize izazvane korona virusom. S druge strane, to bi mogao biti i znak niske pregovaračke moći od strane vozača kamiona, koji se moraju afirmirati na visoko konkurentnom tržištu. Osim toga, moglo bi igrati i ulogu da mnogi vozači kamiona nisu sindikalizirani i stoga imaju manji utjecaj na kolektivno pregovaranje.
Kratkoročno smanjenje troškova podrazumeva rizike
Trenutna situacija šalje alarmantne signale cijeloj logističkoj industriji. U cilju povećanja atraktivnosti struke i borbe protiv nedostatka kvalifikovanih radnika, logističke kompanije stoga treba da se fokusiraju ne samo na kratkoročno smanjenje troškova, već i da ulažu u dugoročno zadržavanje i kvalifikaciju svojih zaposlenih. Pored pristojne plate, važni su i drugi faktori kao što su fleksibilno radno vreme, dobri uslovi rada, mogućnosti obuke i priznanje, kako bi se ojačala lojalnost i posvećenost vozača kamiona.
Po prvi put su napravljena kvartalna poređenja za prvu polovinu protekle tri godine u aktuelnom izveštaju o platama. Ove analize pružaju važan uvid u trendove plata u industriji i pokazuju da zahtevi za platama stagniraju uprkos inflaciji. Kompletan izveštaj možete besplatno preuzeti ovde.
https://www.eurotransport.de/