Smernice EU o obavezama javnih usluga ne ispunjavaju njena očekivanja o stvaranju jednakih uslova između železničkog i drumskog saobraćaja. IRU, glas privatnih autobusa, autobusa i taksi operatera, pozdravlja interpretativne smernice EU o uslugama javnog prevoza putnika železnicom i drumom. Smernice pozivaju na otvorenije, pravednije i transparentnije konkurentsko okruženje, omogućavajući svim privatnim operaterima, uključujući velika i mala preduzeća, da imaju jednake tržišne mogućnosti i da se takmiče u jednakim uslovima sa internim operaterima javnog sektora.
Međutim, smernice ne uspevaju da stvore jednake uslove između održivih vidova transporta, što je ključno za podršku efektivne tranzicije na čistiji i zeleniji transport u EU. Međugradski i međugradski autobusi su jedno od najodrživijih i najpristupačnijih sredstava kolektivnog prevoza putnika i nude odličnu zelenu alternativu privatnim automobilima. Pored toga, međugradski autobusi su rangirani kao najbolji od svih načina putovanja u pogledu emisije CO2 i opšteg uticaja na životnu sredinu po putničkom kilometru prema pristupu „od dobro do točka“, kako je izvestila Nemačka agencija za životnu sredinu.
Direktor IRU-a za zagovaranje EU Raluca Marian rekao je: „
Nažalost, vizija EU o obavezi javnih usluga za sektor mobilnosti ne uključuje promociju međugradskih autobusa kao komplementarne železnici u miksu mobilnosti. „Da bismo dekarbonizirali sektor mobilnosti, moramo da vidimo da se istinska modalna saradnja sa svim održivim vidovima transporta tretira jednako i pravedno. Bez toga, ugrožavamo evropsku tranziciju zelenog transporta“, dodala je ona. Uslovi podugovaranja Smernice za tumačenje naglašavaju da interni operater javnog sektora treba da ostane izuzetak od pravila lojalne konkurencije u tenderima i dodeljivanju ugovora o javnim uslugama. Smernice navode da ugovori o javnim uslugama takođe moraju da predvide da li je podugovaranje moguće, i ako jeste, u kojoj meri.
U stvarnosti, rastući trend je smanjenje podugovaranja sa komercijalnim operaterima, pri čemu je poslovni sektor ograničen na puko obezbjeđivanje vozačkog osoblja ili ograničen na manje finansijski interesantne rute ili usluge. Time je privredna aktivnost privatnih preduzeća svedena na minimum, što nije model koji je dugoročno održiv. „Iako se praksa da interni operateri u javnom sektoru obavljaju jednu trećinu transportnih usluga u smislu vrednosti ili kilometara vozila javlja kao prilika, to primorava organe vlasti i interne operatere javnog sektora da ulažu velika sredstva kako bi ispunili uslove, što ograničava obim i tržište. udeo privatnih operatera“, rekao je Raluka Marijan.
Prekomerna kompenzacija
Od organa vlasti i operatera ne treba očekivati da se angažuju u računovodstvu po ugovoru, uz moguće vraćanje uplata izvršenih po ugovoru. Ovo je zbog činjenice da se jedna ili nekoliko ponuda za ugovor nudi u okviru otvorenog, transparentnog i nediskriminatornog tenderskog postupka. Evropska komisija je u tumačenjima trebalo jasno da navede da ako se tenderska procedura vodi adekvatno, ona treba da isključi državnu pomoć, inače dovodi do pravne nesigurnosti. „Usvajanje prakse naknadnog računovodstva stvara administrativno opterećenje za vlasti i jednosmernu opkladu protiv operatera, što može imati neželjene posledice smanjenja broja konkurentnih ponuda“, istakao je Raluka Marijan. IRU će pratiti efekat ovih smernica na nivou država članica tokom narednih meseci i istraživaće poboljšanja sa Evropskom komisijom.
https://www.iru.org/