Ministarstvo inkluzije, socijalne sigurnosti i migracija objavilo je nekoliko uputstava u kojima se detaljno opisuju zahtjevi za iskorišćavanje figure „arraigo por formación“, putem kojih stranci mogu urediti svoju situaciju u Španiji.
Imigranti u neregularnoj situaciji koji su u Španiji najmanje dve godine i imaju dozvolu za upravljanje kamionima mogu podneti zahtev za dozvolu boravka ako prouče Sertifikat o profesionalnoj sposobnosti (CAP) za upravljanje kopnenim transportnim vozilima. Obuka se mora obaviti u jednom od centara koje je prikupilo Ministarstvo saobraćaja .
To se ogleda u jednom od uputstava Ministarstva za inkluziju, socijalno osiguranje i migracije objavljenim ovog petka u kojem se detaljno opisuju zahtjevi za obuku kako bi stranci mogli urediti svoju situaciju kroz „arraigo para la formación“, pravnu figuru koju je Vlada odobrila u julu 2022. godine s ciljem olakšavanja ulaska migranata na pozicije na kojima nedostaju radnici, Kao što je slučaj sa transportom. Pre nekoliko nedelja, ministar ogranka, Hose Luis Escriva, objasnio je svoju nameru da ublaži uslove kako bi mogao da pristupi arraigu za obuku i uključi, na primer, onlajn obuku.
Ministarstvo za inkluziju je takođe eliminisalo najmanje 200 sati obuke koja je prvobitno bila potrebna za pristup ovoj brojci. Ovo je od direktne važnosti za slučaj transporta, jer CAP kursevi obuke traju 140 sati. Ovom rutom boravišne i radne dozvole trajaće dve godine.
U ovim uputstvima Ministarstva preciziran je i način podnošenja zahteva za boravišnu i radnu dozvolu, koja će trajati dve godine, omogućiće rad kao zaposleni i biće uslovljen upisom u Socijalno osiguranje: „Pažnja na situaciju izuzetnosti na koju se cifra arraiga za pohađanje obuke sastoji od dve faze: a first of residence and a second of residence and work„.
Nakon završetka obuke, radnik podnosi zahtjev za boravišnu i radnu dozvolu Zavodu za strance zajedno sa ugovorom o radu koji su potpisali radnik i poslodavac koji garantuju najmanje minimalnu međuprofesionalnu plaću, ili onu utvrđenu primjenjivim kolektivnim ugovorom, u vrijeme podnošenja zahtjeva, i dokaz da je prošao obuku predviđenu u zahtjevu za boravak.
SINDIKATA, PROTIV
Prevoznici se generalno zalažu za mere koje olakšavaju uključivanje stranih profesionalnih vozača, bilo regrutovanjem u njihovim zemljama porekla ili regulisanjem situacije onih koji su već u Španiji.
Dulsé Díaz, zamjenik generalnog sekretara udruženja poslodavaca CETM-a, objasnio je Ruti del Transporte da je navijanje za obuku samo „jedna od mnogih linija koje se razmatraju u radnom stolu kako bi se pronašla rješenja za nedostatak vozača„. Među ovim drugim mjerama je zapošljavanje iz zemalja porijekla ili olakšavanje razmjene vozačkih dozvola iz drugih zemalja.
Ramon Valdivia, izvršni potpredsednik Astica, takođe je rekao da je svestan da su „mnoge kompanije zadovoljne ovom metodom.“
Valdivia je naglasila da je ova pravna figura omogućila kompanijama da ne moraju da zapošljavaju i registruju strance u socijalnom osiguranju dok se obučavaju, već samo kada su već aktivni radnici: „Kompanija u Soriji koja je dovela 100 ljudi iz Perua, pre nego što ih je morala zaposliti dok su radili kurs ZPP-a od 140 sati.“
Sindikati, s druge strane, imaju mnogo negativniji pogled na to šta znači olakšati uključivanje stranih radnika u sektore sa nedostatkom radnika. Sektor za puteve i logistiku CCOO osudio je da španske kompanije traže u zemljama koje nisu članice EU „gde je osnovna plata vozača 4.273 evra ispod minimalne zarade“. Ta izjava sindikata bila je odgovor na velike transportne kompanije, kao što je J Carrión, koje su posljednjih dana promovirale događaje kako bi privukle vozače u Latinskoj Americi. CCOO je jasno da u Španiji „nema manjka radnika, već pristojnih uslova rada“.
https://www.rutadeltransporte.com/