U 2022, trenutna ekonomska dešavanja će dovesti do većih troškova i pada potražnje za svim vidovima transporta tereta. Ovo je zaključak istraživača iz Instituta znanja za politiku mobilnosti (KiM).
Logistički poremećaji uzrokovani COVID-19, rast cijena energije i kriza u Ukrajini u kombinaciji sa sankcijama EU imali su veliki utjecaj na teretni transport u prvoj polovini 2022. Kao rezultat toga, troškovi su povećani u svim načinima transporta tereta. Na osnovu statistike CBS-a, do 1. jula 2022. godine nije bilo većih promjena u ukupnom volumenu transportne težine, s izuzetkom padu zračnog tereta (pad -16 posto u odnosu na isti period 2021. godine).
Mijenjajuća ekonomska situacija, kao što je prolaz cijena energije u proizvodnji, povećana inflacija i prepreke trgovini i transportu, može dovesti do premještanja toka roba i do pada potražnje u teretnom transportu. U slučaju pada potražnje, postaje teže preneti povećanje troškova na kupca.
Profitabilnost transportnog sektora u teretnom transportu također će doći pod pritisak. Na osnovu ekonomskih prognoza DNB-a, domaći teretni transport i dalje će blago rasti u 2022. u odnosu na 2021. godinu, eventualno između 0,2 i 1,1 posto. Za međunarodni teretni transport, KiM ima bandwith između -1,0 i +0,8 posto u 2022. godini u odnosu na 2021. godinu. U međunarodnom teretnom prevozu, ukupno prenošena težina može se stoga blago umanjeti u 2022. zbog različitih okolnosti. To se temelji na očekivanjima u junu 2022. i može se promijeniti zbog novih podataka o daljnjim dešavanjima u kupovini moći, svetskoj trgovini i BDP-u.
U prvoj polovini 2022. godine, rastuće cijene energije, logistički poremećaji uzrokovani COVID-19 i kriza u Ukrajini u kombinaciji sa sankcijama EU imali su veliki uticaj na teretni transport. Cijene energije porasle su krajem 2021. godine i po nezapamćenoj stopi u prvoj polovini 2022. Osim toga, posljedice gašenja proizvodnje zbog mjera COVID-19, odgođenih jedrilišta i zagušenja u mornarištima (prvo u SAD-u, a zatim i u Evropi) još uvijek su primjetne.
Rat u Ukrajini i paketi sankcija EU imaju veliki uticaj na trgovinu sa Ukrajinom, Belorusijom Rusijom i Rusijom. Barijere za trgovinu vode smanjenju ili pomaku u trgovini i transportu. To posebno utiče na trgovinu i cijenu energije. Industrija pati od većih troškova energije i oskudice sirovina i dijelova. To utiče i na druge sektore, kao što je izgradnja.
Ministarstvo za infrastrukturu i upravljanje vodama (IenW) zatražilo je od Instituta za politiku mobilnosti (KiM) da istraži i prati posljedice rastućih cijena energije za teretni transport u prvoj polovini 2022. godine. Kako bi se što brže mogli podijeliti uvidi u ovaj turbulentni period, ova publikacija se za ovaj vrlo kratak vremenski horizont. Mana ovog izbora je da razvoj događaja nakon 1. jula 2022. godine ne spada u opseg ove publikacije.
Slava
U prvoj polovini 2022. godine cijene (dizelske) nafte, električne energije i prirodnog gasa bile su na najvišem nivou od januara 2006. Vazdušni, brodski, drumski i željeznički teretni prijevoz primjenjuju nadoplate za cijenu energije u svojim tarifama. Kao rezultat toga, cijene energije se djelomično mogu prenositi na kupca, a dijelom se povećanja cijena nadoknadjuju smanjenjem ekscize. S obzirom da svi modaliteti imaju veze sa rastućim troškovima i povećanjem tarifa, upitno je da li i u kakvoj meri rastuće cene energije, rat u Ukrajini i sankcije EU utiču na konkurentne odnose između njih. Zbog naglog porasta cijena struje, željeznički teretni transport će u relativnom smislu biti najviše pogođen povećanim cijenama energije čim isteknu ugovori o energeti. U brodopremi u unutrašnjosti cijena plinskog ulja je manje brzo porasla, ali su troškovi koji će se preneti na kupca povećani kao rezultat niskog nivoa vode. Povećane su i tarife za cestovni prijevoz.
Mijenjajuća ekonomska situacija, kao što je prolaz cijena energije u proizvodnji, povećana inflacija i prepreke trgovini i transportu, može dovesti do premještanja toka roba i do pada potražnje u teretnom transportu. U slučaju pada potražnje, postaje teže preneti povećanje troškova na kupca. Profitabilnost će također doći pod pritisak. Na osnovu ekonomskih prognoza DNB-a, domaći teretni transport i dalje će blago rasti u 2022. u odnosu na 2021. godinu, eventualno između 0,2 i 1,1 posto. Za međunarodni teretni transport, KiM ima bandwith između -1,0 i +0,8 posto u 2022. godini u odnosu na 2021. godinu. U međunarodnom teretnom prijevozu, ukupno prenošena težina može se stoga blago umanjeti u 2022. zbog različitih okolnosti. To se zasniva na očekivanjima u junu 2022. i može se promijeniti u 2022. zbog novih podataka o kupovini moći, svetskoj trgovini i BDP-u, između ostalog.
(izvor:https://www.ttm.nl/)