U poređenju sa periodom prije pandemije, prosječno vrijeme transporta iz Kine u Evropu pomorskim putem povećano je za više od mjesec dana, pokazuju podaci Flexporta. Ovo je veliko povećanje, ali sa druge strane izgleda da se situacija popravlja posljednjih meseci.
Prema analitičarima Fleksporta, Indikator okeanske blagovremenosti pokazuje da se za dalekoistočne puteve prosječno vrijeme transporta, od trenutka kada je teret spreman da napusti azijsku luku (to jest utovareno u kontejnere) do trenutka kada napusti svoju odredišnu luku u Evropi, konstantno povećavalo.
U septembru je prosek bio 96 dana. To je znatno ispod 122-dnevnog maksimuma zabilježenog u aprilu, ali je i dalje iznad nivoa prije pandemije. Od aprila se situacija normalizovala, a prema riječima analitičara, moguće je da se vrijeme isporuke pre praznične sezone smanji sa sadašnja tri mjeseca na ne više od dva mjeseca.
To bi, između ostalog, trebalo da se desi zbog ograničene potražnje koja je tu već neko vrijeme. S obzirom na udaljenost između Evrope i Kine, mnogi uvoznici odlučuju da robu isporuče pomorskim putem, jer je to najjeftinija dostupna opcija. Globalni indeksi takođe pokazuju da okeanske cijene padaju već mjesecima. Međutim, još ništa nije odlučeno, situacija na svjetskim tržištima je dinamična, a lista problema je prilično dugačka.
Magda Wróbel, Air&Sea menadžer logističke grupe Raben, vjeruje da globalni podaci pokazuju da će se operateri boriti još godinu dana sa smanjenjem tačnosti i dužim vremenom putovanja transatlantskih brodova. Poremećaji globalnih lanaca snabdijevanja izazvani pandemijom uglavnom se navode kao razlog tako niske ‚pouzdanosti vremenskog termina isporuke‘.
U međuvremenu, špediterske kompanije u mnogim slučajevima još uvijek ne mogu da garantuju tačan datum polaska i dolaska brodova. Jedan od najvećih problema sa kojima se prevoznici svakodnevno suočavaju je problem dostupnosti prostora na brodovima, kao i zagušenja u evropskim lukama (Gdask, Hamburg, Roterdam, Antverpen).
Tome se mogu dodati i štrajkovi, koji se uglavnom održavaju u njemačkim lukama. Raspored odlazaka na Daleki istok u Evropu takođe je ozbiljno poremećen zbog više od dva mjeseca problema u Šangaju, saopštila je trans.info.