Kako se nosimo sa nedostatkom vozača? Novi projekat nastoji da pronađe najbolje prakse međunarodne saradnje i podrži mobilnost vozača iz zemalja sa viškom. Evropa se suočava sa ozbiljnim nedostatkom vozača autobusa, autobusa i kamiona za koji se predviđa da će se, u najmanju ruku, udvostručiti u narednim godinama bez značajnije akcije. Oba sektora imaju stariju populaciju vozača.
Manje od 3% vozača autobusa je mlađe od 25 godina, dok je više od 40% starije od 55 godina. Slično, manje od 5% vozača kamiona je ispod 25 godina, a trećina je starije od 55 godina. Prepoznajući ozbiljnost nestašice, članovi IRU-a pozvali su vlade da se usredsrede na prilagođenu imigracionu politiku kroz rezoluciju „Nedostaci vozača takođe zahteva legalnu imigraciju“ usvojenu prošle godine. IRU je sada udružio snage sa Međunarodnim centrom za razvoj migracione politike (ICMPD) i Fondom za partnerstvo za migracije (MPF) na novoj inicijativi pod nazivom Mobilnost kvalifikovanih vozača za Evropu (SDM4EU). Projekat ima za cilj da sveobuhvatno mapira zemlje porekla i odredišta profesionalnih vozača.
Takođe će razviti okvir za zapošljavanje kvalifikovanih vozača i podržati mobilnost vozača iz zemalja sa viškom do onih koje se suočavaju sa nedostatkom. SDM4EU okuplja širok spektar zainteresovanih strana, uključujući transportne kompanije, profesionalne vozače, stručnjake za zapošljavanje, udruženja, sindikate, vlasti, institute za obuku i centre za procenu.
Direktor za sertifikaciju i standarde IRU Patrick Philipp razgovarao je o hitnoj potrebi za rešavanjem hroničnog nedostatka vozača kroz globalnu saradnju na zajedničkom događaju Organizacije za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD) i Međunarodnog centra za razvoj migracione politike (ICMPD), pod nazivom Tržišta rada za budućnost:
Uloga partnerstava za mobilnost veština, „Nijedan akter u industriji ne može sam da reši nedostatak vozača. To zahteva saradnju između svih zainteresovanih strana u industriji. Ali saradnja unutar samo jedne zemlje ili regiona nije uvek dovoljna.” Patrik Filip je naglasio da u mnogim razvijenim zemljama sa sve starijom populacijom zapošljavanje dovoljno lokalnih vozača jednostavno nije izvodljivo. On je upozorio da ovaj nedostatak utiče na mnogo više od samo komercijalnih operacija. Takođe ugrožava bezbednost, prelazak na kolektivnu mobilnost, kvalitet usluga i otpornost lanca snabdevanja. Istovremeno, Patrick Philipp je istakao da neke zemlje imaju višak talenta profesionalnih vozača koji bi mogli pomoći da se popune praznine na drugim mjestima kroz „partnerstvo za mobilnost vještina“.
Malim i srednjim preduzećima, koja su okosnica industrije, posebno je potrebna podrška koja će olakšati pristup vozačima iz zemalja sa suficitom kroz takva partnerstva. Projekat SDM4EU ima za cilj da bude vitalni deo rešenja za krizu nedostatka vozača sa kojom se suočava industrija drumskog transporta.
www.iru.org