Monitor međunarodne trgovine i logistike, maj 2022: Problemi izvoznih kompanija ostaju ogromni, velika zabrinutost zbog nedostatka osoblja Problemi u svetskoj trgovini su i dalje na alarmantno visokom nivou. Prosvetljenje još ne izgleda neizbežno.
To je vidljivo iz Trade Monitora za maj, trgovinskog udruženja evofenedek i kreditnog osiguravača Atradius, koji objavljuju svaka dva meseca. U martu 2022. uslovi za poslovanje širom sveta i dalje su se pogoršavali za 62 odsto kompanija. U maju je to palo na 54 odsto, ali to je i dalje više od polovine ispitanika. Troškovi za kompanije ostaju na sličnom visokom nivou kao i prethodnih meseci.
Stepen poremećaja koji su kompanije iskusile ostao je praktično isti. „Vidimo izvesnu stabilizaciju u svetskoj trgovini“, kaže Bart Jan Koopman, direktor u Evofenedek-u. „To je ohrabrujuće, ali s druge strane, izazovi za izvozne kompanije su i dalje ogromni. 23 odsto kompanija sada misli da će se problemi nastaviti i nakon 2023. Pored nedostatka sirovina, vrtoglave inflacije i cena energenata, ispitanici sve češće pominju nedostatak osoblja (56 odsto). Ovo uprkos činjenici da je izostanak znatno opao. Uglavnom je sve veći nedostatak vozača i logističkog osoblja.
„Ono što je takođe upadljivo u ovom merenju je da je broj novih porudžbina kod skoro 1/3 kompanija bio bolji nego pre godinu dana. Istovremeno, skoro polovina kompanija jedva ili samo delimično može da se nosi sa ovim rastom“, kaže Koopman. Prema Manueu Azoulaiu, službeniku za politiku ljudskog kapitala u Evofenedeku, ovaj trend je zabrinjavajući. „Obim posla se povećava i umesto da deluju na osnovu strateške HR politike, kompanije odgovaraju ad hoc, na primer bonusima za preporuke. Ljudi zapošljavaju sve više ljudi koji često ne ispunjavaju sve uslove sa sve većim pritiskom narudžbi. Očigledno se ne vide druga rešenja za rešavanje trenutnih nestašica, dok ih možda ima. Razmislite o obuci i razvoju, podsticanju zadržavanja postojećeg osoblja, više saradnje sa drugim kompanijama kako bi se izborili sa vrhuncem i slično.” Koopman takođe upozorava na preveliki optimizam u pogledu smanjenih logističkih poremećaja.
„Ponovno otvaranje luka u Kini je naravno pozitivan razvoj na duži rok, ali kratkoročno, haotično pokretanje luka će pre pogoršati probleme. Promet se pozitivno razvija kod 42 odsto kompanija izvoznica, uz prosečan rast od 21 odsto. Sa 22 procenta, ovo se prevodi u veću profitnu maržu; vidimo pogoršanje u ne manje od 41 odsto preduzeća. Ovo je prosečan pad profita od 25 odsto. Ovo je uglavnom zbog povećanih troškova, logističkih poremećaja u određenim rokovima isporuke, sirovina koje je teško nabaviti i nedostatka osoblja. evofenedek je centar znanja za trgovinu i logistiku.
Sa više od 10.000 članova i jedinstvenom mrežom u zemlji i inostranstvu, poslovna asocijacija evofenedek je broj 1 zagovornik logistike i međunarodnog poslovanja u Holandiji. Zajedničkim uklanjanjem prepreka, deljenjem znanja u velikim razmerama i nudeći miks progresivnih proizvoda i inovativnih usluga, evofenedek pomaže kompanijama i, što je još važnije, ljudima koji tamo rade, da povećaju svoju agilnost i optimizuju svoje poslovanje. A spajanjem dva specifična sveta međunarodne trgovine i logistike, granice se pomeraju i stvaraju nove mogućnosti.
https://www.evofenedex.nl/